Julie Andrová - Oligosacharidy

Materiály:

obrázek (úvodní snímek k prezentaci)

Křížovka

Prezentace - Oligosacharidy

Didaktické poznámky

Laboratorní úlohy

Laboratorní úlohy - řešení

Písemka

Použitá literatura:

  1. Použitá literatura:
    1. Chemie /organická a biochemie/ II pro gymnázia, Kolář K. a kol., SPN, Praha 2005
    2. Přehled středoškolské chemie, Vacík J. a kol., SPN, Praha 1990
    3. Odmaturuj! z chemie, Benešová M., Satrapová H., Didaktis, Brno 2002
    4. http://www.bezpecnostpotravin.cz/az/termin/92015.aspx
    5. http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_es-002_v1/hesla/laktosa.html
    6. http://nemoci.vitalion.cz/laktozova-intolerance/
    7. http://cs.wikipedia.org/wiki/Intolerance_lakt%C3%B3zy
  2. Zdroje obrázků:
    1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sachar%C3%B3za
    2. http://cs.wikipedia.org/wiki/Sladov%C3%BD_kv%C4%9Bt
    3. http://www.energy-poradna.info/view.php?cisloclanku=2007100002
    4. http://projektysipvz.gytool.cz/ProjektySIPVZ/Default.aspx?uid=38
    5. http://www.bezeckysvet.cz/vyziva/lepsi-a-horsi-cukry/260
    6. http://www.babinet.cz/clanek-6127-kynute-ovocne-knedliky-z-domaci-pekarny.html
    7. http://vanoce-silvestr.cz/vanocni-cukrovi-recepty/
    8. http://www.magister.sk/produkt/detail/produkty-od-a-po-z/acc-100-granulat-vrecka-20x100mg/
    9. http://www.hanzelkova.cz/potreby-pro-cukrare/eshop/18-1-Suroviny-slehacky-Zeesan
  3. Zdroj pokusu: http://www.studiumchemie.cz/pokus.php?id=67
  4. Zdroj laboratorních úloh: - materiály z předmětu Experimentální výuka organické chemie a biochemie na SŠ (vyučující dr. Šulcová a dr. Böhmová)

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (15.12.2012):

  1. Křížovka - moc pěkné opakování předešlé hodiny.
  2. Prezentace - Písmo čitelné, obrázky zajímavé, vzorce ok. 8 slidů na 1 VH mi přijde málo, ale uvidíme v pátek, jak bude výuka probíhat.
  3. Didaktické poznámky - myslím, že 7 hodin jen vyklad je docela hodně, já bych to viděla na 5 hodin + 2 hodiny laborky (coz take zminujete). Opět 29 minut na výklad je poměrně hodně, záleží na aktivizaci žáků. Video - demonstracni pokus by byl lepsi, ale chvalim za zarazeni. Poznámky napsané dostatečně. Možná bych přinesla sacharosu, fruktosu na ochutnavku (nevím)?
  4. Laboratorní úlohy - perfektní, z hlediska času jsem vše nečetla do detailu, ale myslím, že by to byly velmi zajímavé laboratorní práce na min. 2 VH (snad by to žáci stihli - přeci jenom na sš pracují v laboratoři pomaleji). Nějak nerozumím řešení - píšete: "Po chvíli se vytvořil modročerný roztok. Měl být ale bezbarvý." Do řešení byste měla napsat, co se skutečně předpokládá a ne, co vám vzniklo před lety v laborce, možná na to jen upozornit do poznámek. Jinak pokud je řešení zkontrolováno H. Bohmovou, tak to bude jistě bezchybné.
  5. Písemka - ok, chválím za vytvoření dvou variant. Líbí se mi prohazování pořadí otázek. Obodování ok, stupnice se mi zdá být mírnější. Videla bych to spis tak na 10-15 minut.

Pavlína Zajíčková (18.12.2012):

  1. Odborná část
    1. Vše v pořádku
    2. Obsah odpovídá SŠ
  2. Didaktická část
    1. Časové rozvržení – zcela souhlasím s Julinčiným návrhem
    2. Prezentace – přehledná, příjemně barevně laděná, doplněná kvalitními obrázky
    3. Příprava – přehledná, cením zařazení příkladů otázek, líbí se mi propojení tématu s praktickým životem
    4. Test – jasně definované otázky-dobré na opravování, oceňuji, že jsou dvě varianty
    5. Celkový dojem – myslím, že to muselo zabrat moře času, ale výsledek stojí zato – kvalitní příprava, která se dá okamžitě použít

Zuzana Studničková (18.12.2012):

  1. Prezentace: pěkná, jednoduchá, jen si nejsem jistá, jestli budou všechny vzorce dobře vidět. Možná bych je rozhodila na víc snímků, jsou hodně do kraje, ale uvidíme, jak to bude vypadat na tabuli.
  2. Křížovka: hezká.
  3. Didaktické poznámky: pěkné, přehledné, líbí se mi zmínka o laktosové intoleranci (mohla by žáky zaujmout) a ještě bych asi zmínila, jak se „léčí“. Dobře zvolené laboratorní úlohy hodící se k tématu.
  4. Test: pěkně zpracovaný, použitelný, bodovala bych asi stejně.

Andrea Kobrlová (18.12.2012):

  1. didaktické poznámky - pěkně zpracované - s přidělením jedné VH k tomuto podtématu souhlasím - cíle jsou přiměřené - líbí se mi, že si do výkladu zařadila pokus (ať už formou videa nebo reálného pokusu) – chápu dobře, že by si ten pokus ukazovala dvakrát? - líbí se mi, že by ses zmínila o laktosové intoleranci
  2. prezentace - hezká - písmo čitelné - možná bych některé vzorce posunula trošku výše, aby u těch spodních vzorců byly lépe vidět i vodíky a OH skupiny směřující dolů (ale to je jen drobnost)
  3. křížovka - nápadité opakování z minulých hodin – líbí se mi, že tajenkou je téma hodiny
  4. písemka - dobrý nápad hned u první otázky, že pořád zvýrazňuješ slovo vazba, aby si studenti uvědomili, že ti jde právě o ni - celkově je pěkně zpracovaná – obdivuju, že si připravila dvě verze, jen u hodnocení bych byla přísnější
  5. laboratorní úlohy - úloha Důkaz redukujících sacharidů pomocí Fehlingova testu – při řešení úkolů bych se sama „zapotila“ – tento pokus bych zařadila do semináře nebo bych zjednodušila otázky

Monika Tvrdá (18.12.2012):

  1. Didaktické hledisko
    1. - Pěkně zpracované včetně časového rozvržení a cílů hodiny.
    2. - Křížovka pro zopakování mi z pohledu průměrného studenta připadá poměrně obtížná a rozsáhlá, nebála bych se ji zařadit spíš jako netradiční formu testu.
    3. - Chválím přípravu včetně otázek pro studenty – v zápalu výkladu by se na ně mohlo jinak snadno zapomenout
    4. - Krásné propojení s laborkami, které jsme už absolvovali
    5. - Prezentace pěkná, oceňuji postupné nabíhání textu
  2. Test
    1. - Krátký, výstižný, vše, co bylo v hodině
    2. - Vyvarovala bych se raději v takto krátkém testu stejné otázky v obou skupinách, i když jinak očíslované – opsali by to
    3. - Trošku bych poopravila hodnocení – za 4 body, což je víc než polovina, už je trojka, možná bych dala ještě dvojku

Eliška Brabencová (18.12.2012):

  1. Prezentace je pěkná, písmo čitelné, hezké obrázky. Na posledním slidu je toho ale až moc.
  2. Didaktické poznámky jsou pečlivě zpracované a přehledné. Líbí se mi otázky na žáky. Nemám co vytknout.
  3. Zařazení laboratorní úlohy je výborné, návody k úlohám jsou dobré a jednotlivé pokusy jsou pěkné.
  4. Test se mi líbí, dobře se opravuje, oceňuji dvě oddělení. Hodnocení se mi zdá přiměřené.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz