Materiály:
(úvodní snímek k prezentaci)
Křížovka
Prezentace - Oligosacharidy
Didaktické poznámky
Laboratorní úlohy
Laboratorní úlohy - řešení
Písemka
Použitá literatura:
- Použitá literatura:
- Chemie /organická a biochemie/ II pro gymnázia, Kolář K. a kol., SPN, Praha 2005
- Přehled středoškolské chemie, Vacík J. a kol., SPN, Praha 1990
- Odmaturuj! z chemie, Benešová M., Satrapová H., Didaktis, Brno 2002
- http://www.bezpecnostpotravin.cz/az/termin/92015.aspx
- http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_es-002_v1/hesla/laktosa.html
- http://nemoci.vitalion.cz/laktozova-intolerance/
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Intolerance_lakt%C3%B3zy
- Zdroje obrázků:
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Sachar%C3%B3za
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Sladov%C3%BD_kv%C4%9Bt
- http://www.energy-poradna.info/view.php?cisloclanku=2007100002
- http://projektysipvz.gytool.cz/ProjektySIPVZ/Default.aspx?uid=38
- http://www.bezeckysvet.cz/vyziva/lepsi-a-horsi-cukry/260
- http://www.babinet.cz/clanek-6127-kynute-ovocne-knedliky-z-domaci-pekarny.html
- http://vanoce-silvestr.cz/vanocni-cukrovi-recepty/
- http://www.magister.sk/produkt/detail/produkty-od-a-po-z/acc-100-granulat-vrecka-20x100mg/
- http://www.hanzelkova.cz/potreby-pro-cukrare/eshop/18-1-Suroviny-slehacky-Zeesan
- Zdroj pokusu:
http://www.studiumchemie.cz/pokus.php?id=67
- Zdroj laboratorních úloh:
- materiály z předmětu Experimentální výuka organické chemie a biochemie na SŠ (vyučující dr. Šulcová a dr. Böhmová)
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (15.12.2012):
- Křížovka - moc pěkné opakování předešlé hodiny.
- Prezentace - Písmo čitelné, obrázky zajímavé, vzorce ok. 8 slidů na 1 VH mi přijde málo, ale uvidíme v pátek, jak bude výuka probíhat.
- Didaktické poznámky - myslím, že 7 hodin jen vyklad je docela hodně, já bych to viděla na 5 hodin + 2 hodiny laborky (coz take zminujete). Opět 29 minut na výklad je poměrně hodně, záleží na aktivizaci žáků. Video - demonstracni pokus by byl lepsi, ale chvalim za zarazeni. Poznámky napsané dostatečně. Možná bych přinesla sacharosu, fruktosu na ochutnavku (nevím)?
- Laboratorní úlohy - perfektní, z hlediska času jsem vše nečetla do detailu, ale myslím, že by to byly velmi zajímavé laboratorní práce na min. 2 VH (snad by to žáci stihli - přeci jenom na sš pracují v laboratoři pomaleji). Nějak nerozumím řešení - píšete: "Po chvíli se vytvořil modročerný roztok. Měl být ale bezbarvý." Do řešení byste měla napsat, co se skutečně předpokládá a ne, co vám vzniklo před lety v laborce, možná na to jen upozornit do poznámek. Jinak pokud je řešení zkontrolováno H. Bohmovou, tak to bude jistě bezchybné.
- Písemka - ok, chválím za vytvoření dvou variant. Líbí se mi prohazování pořadí otázek. Obodování ok, stupnice se mi zdá být mírnější. Videla bych to spis tak na 10-15 minut.
Pavlína Zajíčková (18.12.2012):
- Odborná část
- Vše v pořádku
- Obsah odpovídá SŠ
- Didaktická část
- Časové rozvržení – zcela souhlasím s Julinčiným návrhem
- Prezentace – přehledná, příjemně barevně laděná, doplněná kvalitními obrázky
- Příprava – přehledná, cením zařazení příkladů otázek, líbí se mi propojení tématu s praktickým životem
- Test – jasně definované otázky-dobré na opravování, oceňuji, že jsou dvě varianty
- Celkový dojem – myslím, že to muselo zabrat moře času, ale výsledek stojí zato – kvalitní příprava, která se dá okamžitě použít
Zuzana Studničková (18.12.2012):
- Prezentace: pěkná, jednoduchá, jen si nejsem jistá, jestli budou všechny vzorce dobře vidět. Možná bych je rozhodila na víc snímků, jsou hodně do kraje, ale uvidíme, jak to bude vypadat na tabuli.
- Křížovka: hezká.
- Didaktické poznámky: pěkné, přehledné, líbí se mi zmínka o laktosové intoleranci (mohla by žáky zaujmout) a ještě bych asi zmínila, jak se „léčí“. Dobře zvolené laboratorní úlohy hodící se k tématu.
- Test: pěkně zpracovaný, použitelný, bodovala bych asi stejně.
Andrea Kobrlová (18.12.2012):
- didaktické poznámky - pěkně zpracované
- s přidělením jedné VH k tomuto podtématu souhlasím
- cíle jsou přiměřené
- líbí se mi, že si do výkladu zařadila pokus (ať už formou videa nebo reálného pokusu) – chápu dobře, že by si ten pokus ukazovala dvakrát?
- líbí se mi, že by ses zmínila o laktosové intoleranci
- prezentace - hezká
- písmo čitelné
- možná bych některé vzorce posunula trošku výše, aby u těch spodních vzorců byly lépe vidět i vodíky a OH skupiny směřující dolů (ale to je jen drobnost)
- křížovka - nápadité opakování z minulých hodin – líbí se mi, že tajenkou je téma hodiny
- písemka - dobrý nápad hned u první otázky, že pořád zvýrazňuješ slovo vazba, aby si studenti uvědomili, že ti jde právě o ni
- celkově je pěkně zpracovaná – obdivuju, že si připravila dvě verze, jen u hodnocení bych byla přísnější
- laboratorní úlohy - úloha Důkaz redukujících sacharidů pomocí Fehlingova testu – při řešení úkolů bych se sama „zapotila“ – tento pokus bych zařadila do semináře nebo bych zjednodušila otázky
Monika Tvrdá (18.12.2012):
- Didaktické hledisko
- - Pěkně zpracované včetně časového rozvržení a cílů hodiny.
- - Křížovka pro zopakování mi z pohledu průměrného studenta připadá poměrně obtížná a rozsáhlá, nebála bych se ji zařadit spíš jako netradiční formu testu.
- - Chválím přípravu včetně otázek pro studenty – v zápalu výkladu by se na ně mohlo jinak snadno zapomenout
- - Krásné propojení s laborkami, které jsme už absolvovali
- - Prezentace pěkná, oceňuji postupné nabíhání textu
- Test
- - Krátký, výstižný, vše, co bylo v hodině
- - Vyvarovala bych se raději v takto krátkém testu stejné otázky v obou skupinách, i když jinak očíslované – opsali by to
- - Trošku bych poopravila hodnocení – za 4 body, což je víc než polovina, už je trojka, možná bych dala ještě dvojku
Eliška Brabencová (18.12.2012):
- Prezentace je pěkná, písmo čitelné, hezké obrázky. Na posledním slidu je toho ale až moc.
- Didaktické poznámky jsou pečlivě zpracované a přehledné. Líbí se mi otázky na žáky. Nemám co vytknout.
- Zařazení laboratorní úlohy je výborné, návody k úlohám jsou dobré a jednotlivé pokusy jsou pěkné.
- Test se mi líbí, dobře se opravuje, oceňuji dvě oddělení. Hodnocení se mi zdá přiměřené.