Eva Matušková - Lipidy a biologické membrány (charakteristika lipidů)

Materiály:

Prezentace

obr

Písemná práce

Mixing oil and water

Didaktické poznámky

Komentáře:

Milada Teplá (15.01.2012):

  1. Čas určený pro prezentaci (acylglyceroly a biologické membrány) dle vás 3-4 hodiny - nevím zda budete mít k dispozici tolik času, co se týče tématu lipidy - měla byste probrat ještě odvozené lipidy a metabolismus lipidů (teda alespon beta oxidaci a vztah metabolismu triacylglycerolů a sacharidů).
  2. V prezentaci jsou téměř pod každým snímkem uvedené didaktické poznámky, které jsou jistě přínosné pro ostatní učitele (chtělo by to na ně upozornit v Didaktických poznámkách vytvořených ve wordu).
  3. Pokus (olejová sopka) zařazený na začátek hodiny je velice motivační.
  4. Výroba membrány z plastelíny je zajímavým nápadem (dá se též zařadit mazi domácí úkoly - klidně i ve skupinkách).
  5. Anglický článek, na který se v prezentaci odkazujete (snímek č. 5) je moc pěkný, ale hodí se do hodiny chemie? Bojím se spíše o časové možnosti (7 minut si myslím, že stačit nebude). (Nechala bych třeba za domácí úkol?, nebo přidat slovníček vybraných pojmů z textu, aby to urychlilo čtení).
  6. Chybky v rámci prezentace:
    - V didaktických poznámkách v prezentaci u snímku č. 20 uvádíte, že mýdlo je ester, což není pravda, mýdlo je sůl.
    - Na snímku 26 uvádíte, že fosfolipidy patří mezi odvozené lipidy (správně patří mezi složené lipidy).
  7. V rámci výkladu bych se zmínila i o esenciálních MK, o vlivu tuků na vznik nadváhy.
  8. Moc se mi líbí odkazy na videa, kde je znázorněné chování biologických membrán v roztoku (poukázání na hydrofobnost a hydrofilnost).
  9. Didaktické poznámky jsou perfektní! Moc hezky zpracované, hned bych podle toho učila.
  10. Hra hydrofobnost na vlastní oči - skvělý nápad, zajímalo by mě jak, by to vypadalo v reálu, škoda, že již nemáme další seminář :)
  11. V řešení písemné práce u otázky 1B chybí odpověď na "Vysvětlete na konkrétním příkladu." Sama bych nevěděla co mám odpovědět (jestli opět podkožní tuk u živočichů?)...
  12. Celkově jsou vyučovací hodiny moc hezky připravené, studenti jsou aktivní.

Reakce E. Matuškové (15.01.2012):

  1. Je mi jasné, že by na takovou výuku nebylo dost času, ale materiály jsem předimenzovala částečně záměrně (částečně v náhlém přílivu nápadů), aby měl člověk z čeho vybírat, kdyby chtěl něco ve výuce použít, ne všechny aktivity se hodí pro každou třídu.
  2. Upozornění na poznámky "pod čarou" v prezentaci v didaktických poznámkách je (v komentáři na začátku), ale asi ne moc důrazně.
  3. Co se plastelíny týče, nedávno jsem s Klárou Čihákovou připravovala něco podobného pro výuku embryogeneze a osvědčilo se to, pak jsem náhodou narazila na model membrány na webu nějaké soukromé školy, takže ta fotografie a nápad je jejich.Vám děkuji za nápad domácího úkolu pro skupinu, to by bylo fajn.
  4. Dosud toho nemám moc odučeno, ale články se mi docela osvědčily. Měla jsem někdy pocit, že to studenti stíhají přečíst dřív než já. S
  5. Samozřejmě většina použitých aktivit (včetně sopky v kádince) se dá zadat za domácí úkol. Jak jsem psala, je to prostě možnost, buď se do hodiny vejde nebo ne.
  6. Diskuse o vzniku nadváhy by určitě nechyběla, někde tam mám otázku ve smyslu "co jste o tucích slyšeli v médiích", určitě by na to došlo. Když jsem si zadávala do vyhledávače tuk - s cílem najít obrázky tuků - vyskočily hlavně obrázky obézních lidí.
  7. Otázka v písemné práci 1B je asi špatně formulovaná, šlo mi hlavně o to, aby student nenapsal jen "ochrana před chladem" apod., ale zmínil třeba podkožní tuk nebo obalení orgánů.
  8. Poznámkou o esterech u výroby mýdla jsem neměla na mysli, že mýdlo je ester, ale že lipidy jsou estery MK a alkoholů. Fosfolipidy jsem v některé literatuře našla zařazené mezi odvozené, děkuji za opravu, učebnicím není někdy radno věřit.

Komentáře ostatních studentů:

Student (datum):

  1. komentář

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz