Ing. Alena Lukavská - Enzymy (učivo pro SŠ)

Materiály:

Prezentace - Enzymy (učivo pro střední školu)

bilkoviny

Test - Enzymy, skupina A

Test - Enzymy, skupina B

Didaktické poznámky k materiálům: zde

Seznam literatury a odkazy na webové zdroje:

  1. ALBERTS, B. a kol.: Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem, Espero Publishing 1997.
  2. GARRETT, R., GRISHAM, CH.: Biochemistry. University of Virginia, International Edition ISE 2010.
  3. STREBLOVÁ, E. : Souhrnné texty z chemie II. díl. Praha, Karolinum 2004.
  4. MAREČEK, A., HONZA, J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl. Nakladatelství Olomouc 2005.
  5. VACÍK, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. Praha, SPN 1990.
  6. http://www.teplamilada.wz.cz/
  7. http://www.natur.cuni.cz/faculty
  8. http://bcs.whfreeman.com/thelifewire/content/chp06/0602001.html
  9. http://bcs.whfreeman.com/thelifewire/content/chp06/0602002.html

Komentáře:

Milada Teplá (28.06.2011):

  1. Prezentace: Graficky velmi příjemně zpracovaná. Obrázky jsou velmi názorné.
  2. Prezentace (technická poznámka): Pokud Vám nejdou spustit animace (viz snímek č. 24, 34 a 35) přímo při prohlížení spuštěné prezentace, je možné si materiály prohlédnout kliknutím pravého tlačítka na odkaz (v prezentaci, která není spuštěná), poté vybrat nabídku "Objekt - Package" a možnost "Activate Contents".
  3. Obsahově nad rámec středoškolského pojetí učiva. Uplatnění vidím v chemickém semináři (celé) či v běžné vyučovací hodině na přírodovědném gymnáziu či po mírném zredukování na klasickém gymnáziu (dle mého názoru - vynechání snímků č. 3, 5?, 6?, 14, 15). Nicméně, učivo je logicky pospojováno a vše vysvětleno na příkladech a názorných obrázcích. Je třeba podotknout, že určitě není cílem učit se znázorněné struktury nazpaměť, ale pochopit podstatu enzym. účinku. Líbí se mi zařazení pokusu do vyučovací hodiny a srovnání enzymu katalasy s anorganickými katalyzátory. (Pozn. A. Lukavské: Při dokončení prezentace mě bylo zřejmé, že to přesahuje rámec středoškolského učiva, proto jsem do didaktických poznámek napsala, že je to vhodné pro seminář. Nechtěla jsem z toho nic dávat pryč, a tak jsem si řekla, že to podle potřeb (pro koho bude výklad určen) mohu udělat vždy. Váhala jsem u kinetiky enzymové reakce a také u vzorců koenzymů, tak jak jste uvedla. V didakt. poznámkách jsem napsala, že se vzorce nemají učit a do testů jsem je také nezahrnula. Chtěla jsem, aby měli studenti představu, jak tyto látky vypadají a kde dochází k odebrání nebo přijmutí vodíku(ů). Ale určitě bych v základní hodině chemie ubrala na kinetice a na strukturu vzorců bych případné zájemce odkázala na učebnici nebo konzultační hodinu. Mohlo by to odvádět pozornost soustředit se na učivo, na které budou v dalších kapitolách navazovat.)
  4. Animace - líbí se mi oživení hodiny použitím animací, které jsou názorné (student jistě porozumí učivu snadněji).
  5. Didaktické poznámky: chválím didaktické zpracování, především zařazení doplňujících otázek.
  6. Didaktický test: Velmi nápadité zpracování. Otázky jsou jasné, srozumitelné a jednoznačné. Chválím zařazení takových otázek, které nevyžadují reprodukci učiva (naučených faktů), ale jsou spíše zaměřeny na pochopení a logičnost (např. testová položka č. 3 - studenti nemusí znát všechny enzymy, jejich názvy mnoho napovídají). Klasifikace přiměřená.

Komentáře ostatních studentů:

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz