Materiály:
Úvodní slovo:
Téma, které jsem zpracovala, by šlo určitě víc prohloubit, ovšem, jak všichni dobře víme biochemie, nemá moc velkou časovou dotaci. Má práce má studenty motivovat a doufám, že v seminářích z chemie by se daly probrat větší podrobnosti. Určitě je výhoda, že se toto téma probírá i v biologii, takže můžeme pracovat s tím, že žáci už něco vědí a „osvěží“ si to doma.
Prezentace

Test
Návrh na laboratorní pokus (Izolace DNA)
Model DNA, Instrukce na skládání modelu
Didaktické poznámky k materiálům
Použitá literatura a webové zdroje:
- Vacík J. 1999. Přehled středoškolské chemie. SPN, Praha. ISBN 80-7235-108-7.
- Kočárek E. 2004.Genetika. Scientia, Praha. ISBN 80-7183-326-6
- www.dnai.org
- www.wehi.edu.au
Komentáře:
Milada Teplá (08.01.2012):
Komentář k materiálům:
- Časová dotace je příliš malá, chtělo by to tomuto úseku vymezit více hodin (řekla bych, že min. 4 VH).
- Laboratorní pokus znám od dr. Martínka. Ten používal červenou papriku. Vlákna se dají jednoduše namotat na skleněnou tyčinku (sama jsem prováděla). Pokus není časově náročný, doporučuji.
- Test je spíše mini testíkem, chtělo by to více rozšířit (avšak vysvětleno v poznámce u testu). Obodování je adekvátní.
- Skládačka DNA je super, vytiskla jsem si ji a snad ji sestavím. Myslím, ale že praktičtější je nějaký školní model DNA.
- Odkazy na animace. Animace jsou perfektní, moc mě nadchly. Je to perfektní ukázka toho, jak to v reálu probíhá. Odkazy jistě využiji sama při výuce.
Komentář k prezentaci:
- Prezentace má nevhodně zvolené pozadí. Špatně čitelný text. Navrhuji obrázek z pozadí odstranit.
- Prezentace má vytvořené své vlastní poznámky v powerpointu - je vhodné na to upozornit v didaktických poznámkách (všimla jsem si až téměř po sepsání všech komentářů).
- Pokud zmiňuji rentgenovou strukturní analýzu (snímek 2), mohu očekávat dotazy ze stran žáků - co to je? Je dobré se připravit a umět jim vysvětlit základy (vlastní zkušenost).
- Chybí mi vysvětlení zkratek - DNA a RNA (snímek 3 a 13).
- U pojmu purin a pyrimidin bych ukázala vzorce těchto látek a porovnání s dusíkatými bázemi (snímek 3).
- "skupina- PO42-", bych raději přepsala na "skupina -PO42-", aby pomlčka opravdu znázorňovala vazbu (snímek č. 3).
- Přímo na slidech mi chybí vysvětlení celé řady pojmů, které jsou však uvedeny v komentáři pod snímkem (fosfodiesterová vazba, 3´ a 5´ konec DNA, typy RNA, Okazakiho fragmenty apod.). Znamená to snad, že to jsou pojmy, které žáci nemusí znát?
- Gen bych přesněji definovala (ne jako charakteristický úsek), též pouze uvedeno v komentáři pod snímkem.
- thymin x tymin (to není problém jen těchto materiálů, ale týká se všech), pár překlepů (ty dělám i já).
- U procesů replikace a transkripce bych vložila nějaké schéma těchto procesů. Animace (videa) jsou sice bezvadné, ale jsou rychlé, je lepší to nejprve ukázat na nějakém obrázku či jednodušší aminaci. Videa až poté pro vytvoření reálné představy.
- Kladně hodnotím průběžné vkládání otázek.
- Písmo velké, čitelné!
- Papírový model je skvělá aktivita pro šikovné studenty!
Komentáře ostatních studentů:
Student (11.01.2012):
- Špatné pozadí - skoro nevidím text...
- Překlep - rybosa
- Snímek č.11 nerozumím úkolu NAKRESLI
- Líbí se mi otázky v prezentaci, ovšem nejsou jednoznačně položené, moc široké
- Příliš mnoho anglických obrázků (popisků)
- Snímky by mohly být naanimované, tam kde je mnoho faktů by odstavce mohli nabíhat postupně…jinak studenti budou zběsile opisovat fakta a nebudou poslouchat…
- 40 min výkladu je myslím neúměrně dlouho, chtělo by to více aktivizovat žáka…
- Test více rozšířit.
- Velmi oceňuji papírový model DNA!!!
Student (15.01.2012):
- Obrázek v pozadí by mohl zůstat – je zajímavý, ale musel by se výrazně zesvětlit/zvýšit průhlednost vrstvy.
- První video mi přišlo v špatné kvalitě na promítání. Druhé je hezky názorné.
- Zdroje u obrázků uvedeny zbytečně moc velkým písmem (pro žáky je to při VH
zbytečná informace).
Student (20.01.2012):
- Kladně hodnotím zařazení animací, veškeré oživení hodiny je plusem.
- Pozadí v prezentaci se mi líbí max. na úvodní straně..na 4., 5., 6. snímku apod. mi spíš narušuje to, na co se mám soustředit.
- Dle didaktických poznámek mi přijde, že téměř všechno, co chce učitel žákům sdělit, je i v prezentaci..něco bych jim říkala i navíc - získání pozornosti a vyhnete se otázce - bude prezentace k dispozici? - při kladné odpovědi si Ž začne dělat angličtinu.