Materiály:
Prezentace - Úvod do metabolismu sacharidů a glykolýza (učivo pro střední školu)
Prezentace - PDF verze (pro ty, kterým jako mně se nezobrazuje snímek č. 7 a mají rozhozenou grafiku)
Test - Úvod do metabolismu sacharidů
Pracovní list - Úvod do metabolismu sacharidů
Didaktické poznámky k materiálům: zde
Použitá literatura a webové zdroje:
- A. Mareček, J. Honza: Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl, Nakladatelství Olomouc, 2005.
- Kolektiv autorů: Biochemie základní kurz. UK v Praze, Karolinum, 2005.
- E. Streblová: Souhrnné texty z chemie II. Díl, Praha, Karolinum, 2000.
- http://teplamilada.wz.cz/materialy.html#metabolismus (obr.1 a 3)
- http://atraktivnibiologie.upol.cz/ (obr. 2)
- http://cs.wikipedia.org/wiki/Alkoholov%C3%A9_kva%C5%A1en%C3%AD
Komentáře:
Milada Teplá (21.06.2011):
- Prezentace: muj PC si postavil hlavu a nechce mi zobrazit snímek č. 7, rozhodil písmo a myslím si, že i částečně grafiku, ale pokusím se být objektivní. Osobně bych nepsala sumární vzorce organických látek (např. snímek č. 4). Ze strukturního vzorce lze mnoho vyčíst. Ionty (anion a kation) v 1. pádě se píší bez t na konci.
- Prezentace (dle přiloženého pdf souboru) je velmi hezky graficky zpracovaná.
- Didaktické poznámky odpovídají prezentaci.
- Test: málo testových položek. Chtělo by to ke každé alternativě vymyslet alespoň 10 položek (otázek). Upravila bych první položku u obou testů, k názvu laktát resp. pyruvát bych do závorky napsala kyselina mléčná resp. kyselina pyrohroznová. Položku 2A bych vyměnila za jinou. Dle mého názoru přemýšlivý student by mohl váhat mezi dvěma alternativami - fruktosou a glukosou. Kdyby nad oběma možnostma přemýšlel, mohlo by ho to chybně zavést k odpovědi nesprávné, protože glukosa se v první fázi glykolýzy přeměňuje na fruktosu.
- Pracovní list: doplňující položky jsou často velice těžce vyhodnocovány, protože studenti mohou doplnit cokoliv (málo kdy to, co očekává učitel, což neznamená, že odpověděli špatně). Ovšem v tomto případě díky VÝBĚRU (pojmy, ze kterých student vybírá) se tomuto předchází. Myslím si, že by bylo vhodné pracovní list rozšířit. Studentům zabere max. 5 minut, ale zase v takovéto podobě může být použit na konci vyučovací hodiny jako opakování.