Anna Vávrová - Závěrečné opakování biochemie - Aktivita: Brainwriting

Aktivizační metoda: Brainwriting

Téma: Přírodní látky

Zařazení v RVP

  • dá se zařadit k jakémukoli tématu podle potřeby
  • v připravené aktivitě pro látku o vysokomolekulárních látkách v živých organismech (nukleové kyseliny, sacharidy, lipidy, proteiny)

Zařazení do výuky

  • aktivita se dá použít pro jakoukoli látku
  • vhodné jako úvodní motivační aktivita, aktivita na procvičení dané látky nebo jako aktivita pro shrnutí a zopakování nějaké kapitoly

Časová náročnost (příprava učitele/samotná úloha)

  • příprava učitele: zajistit si pomůcky; vymyslet jednotlivé
    kategorie/témata
  • samotná aktivita zabere přibližně 15-20 minut; podle toho, kolik je dětí ve třídě a kolik se z nich dá udělat skupin
  • zadání a vysvětlení aktivity asi 3 minuty; samostatná práce dětí ve skupinách asi 10 minut (max); samotná prezentace nápadů a myšlenek asi 2 minuty na skupinu (podle počtu skupin a potřeb se dají časové limity upravit)

Průběh aktivity

Na začátku je důležité žáky seznámit se samotnou aktivitou (toto není při dalších použitích aktivity potřeba, protože žáci jsou zvyklí s aktivitou pracovat a vědí, co mají dělat a jak postupovat).
Žáci jsou rozděleni do skupin. Záleží na počtu žáků a na kategoriích, které zvolíte do aktivity, ale ideálně aby bylo tak kolem 5-6 dětí ve skupině maximálně.
Skupiny dostanou zadaná témata/kategorie, na které se mají zaměřit (při vztažení na mnou vybrané téma/okruh to byly makromolekulární látky – nukleové kyseliny, sacharidy, lipidy, proteiny). Každá skupina zároveň dostane k dispozici buď barevné lepící papírky (každá skupina má jinou barvu) nebo barevnou fixu + lepící papírky (všechny skupiny stejná barva papírků, ale odlišná barva fixy). Učitel zapíše zadané kategorie a tabuli.
Následně mají skupiny za úkol vymyslet co nejvíce pojmů, myšlenek či faktů, co je napadnou ve spojení se zadanými tématiky. Každý vymyšlený pojem zapíší na papírek (co pojem, to papírek). Rozdělení činnosti a práce ve skupině je na domluvě v rámci skupiny. Ale každá skupina by měla mít pojmy ke všem zadaným kategoriím.
Po uplynutí časového limitu skupiny vezmou své pojmy a nalepí své pojmy na papírcích na tabuli k příslušným kategoriím. Jakmile už tam pojem, který mají zapsán je od jiné skupiny, tak tento papírek překryjí svým papírkem, aby bylo vidět, že tento pojem k tématu napadlo více skupin.
Následně si skupiny zvolí svého mluvčího, který má za úkol odprezentovat myšlenky skupiny pro jednotlivé kategorie k tématu, proč pojem zařadili. Časový limit pro každého mluvčího jsou 2 minuty. Některá skupina začíná, další skupiny vždy pak odprezentují pouze ty pojmy, které ještě předešlou skupinou nebyli zmíněny (z toho vyplývá, že první skupina toho může mít nejvíce na prezentování a poslední naopak nejméně, ale nemusí se to stát). Učitel po každé prezentaci společně s ostatními žáky okomentuje prezentaci myšlenek spíše z hlediska faktického, jestli byla myšlenka správně zařazena a popsána.

Pomůcky

  • barevné/nebarevné lepící kancelářské papírky (do každé skupiny), barevné/nebarevné fixy (do každé skupiny)

Možná úskalí aktivity

  • aktivita může zabrat více času v situaci, kdy je mnoho žáků ve třídě a tudíž je více skupin a všechny mají odprezentovat své myšlenky (proto je tam i časový limit pro prezentace každé skupiny)
  • papírky nebudou dobře lepit na tabuli (třeba předem vyzkoušet)
  • nechat žákům prostor pro vlastní fantazii, ale snažit se jejich myšlenky nasměrovat na vědomostní, faktickou vědeckou stránku věci/tématu; zkrátka tak, aby se od zadaného tématu nedostaly svými asociacemi úplně mimo a daleko; ale zase je neomezovat na mezipředmětové vztahy nebo situace z každodenního života

Chemický obsah pro Brainwriting – Nukleové kyseliny

  • Obecná charakteristika
    - makromolekulární látky
    - DNA, RNA
    - nositelé genetické, dědičné informace + její vyjádření v genové expresi
  • Struktura NK
    - cukerná složka: ribóza a deoxyribóza
    - dusíkatá báze: purinové a pyrimidinové báze
    - kyselina fosforečná: zbytek
    - nukleotid, nukleosid
    - struktury DNA
    - struktury a druhy RNA
  • Zástupci DNA, RNA
  • Centrální dogma molekulární biologie
    - replikace DNA
    - transkripce DNA na RNA
    - translace RNA na protein
    - genetický kód

http://e-chembook.eu/nukleove-kyseliny
https://www.wikiskripta.eu/w/RNA
https://www.wikiskripta.eu/w/Replikace_DNA
https://www.wikiskripta.eu/w/Transkripce
https://www.wikiskripta.eu/w/Translace

Chemický obsah pro Brainwriting – Sacharidy

  • Obecná charakteristika
    - funkce: stavební materiál, zásobní látky, zdroj energie
  • Monosacharidy
    - aldosy, ketosy
    - pentosy, hexosy
    - struktura: Fisherovy vzorce, Haworthovy vzorce, poloacetál
    - anomery, izomery, epimery
    - glukosa, fruktosa, galaktosa
  • Oligosacharidy (disacharidy)
    - redukující, neredukující
    - sacharóza, laktoza, maltóza
  • Polysacharidy
    - vlastnosti, struktura
    - celulóza, škrob, glykogen, amylosa, amylopektin, chitin
  • Metabolismus sacharidů
    - glykolýza (aerobní, anaerobní)
    - oxidativní dekarboxylace
    - fotosyntéza
    - Pentozový cyklus; glukoneogeneze

http://e-chembook.eu/sacharidy
https://www.mojechemie.cz/Biochemie:Sacharidy
http://e-chembook.eu/fotosynteza
https://www.mojechemie.cz/Biochemie:Metabolismus_Sacharid%C5%AF


Chemický obsah pro Brainwriting – Proteiny

  • Aminokyseliny
    - charakteristika
    - struktura
    - amfiont, izoelektrický bod
    - alfa a beta AK
    - proteinogenní AK
  • Peptidy
    - peptidová vazba
    - vlastnosti
    - peptidové hormony, gluthation
  • Bílkoviny
    - funkce
    - struktura primární, sekundární, terciární, kvartérní
    - alfa-helix, beta-skládaný list
    - denaturace, vysolování, koagulace
    - globulární, fibrilární bílkoviny; jednoduché a složené bílkoviny
  • Metabolismus bílkovin
    - močovinový (ornitinový) cyklus
    - proteosyntéza; transkripce a translace

https://www.wikiskripta.eu/w/Aminokyseliny
https://www.wikiskripta.eu/w/Peptidy_(1._LF_UK,_NT)
https://www.mojechemie.cz/Biochemie:Hormony
http://e-chembook.eu/bilkoviny
https://www.wikiskripta.eu/w/Mo%C4%8Dovinov%C3%BD_cyklus


Chemický obsah pro Brainwriting – Lipidy

  • Charakteristika
    - mastné kyseliny (nasycené a nenasycené)
    - estery mastných kyselin a alkoholů
    - hydrofobní efekt
  • Jednoduché lipidy
    - tuky, vosky
    - triacylglyceroly
    - ztužování tuků, žluknutí
  • Složené lipidy
    - struktury
    - fosfolipidy, glykolipidy
  • Izoprenoidy
    - terpeny, karotenoidy, steroidy
  • Metabolismus lipidů
    - beta-oxidace

https://www.wikiskripta.eu/w/Lipidy
http://e-chembook.eu/lipidy
https://www.wikiskripta.eu/w/%CE%92eta-oxidace
https://biologie-chemie.cz/izoprenoidy-maturitni-otazka-z-chemie/

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz