Didaktika biochemie (a organické chemie)
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.; RNDr. Ing. Petr Distler, Ph.D. et Ph.D.
Pexeso
Tato metoda připomíná dětskou hru pexeso. Žáci mají najít a přiřadit k sobě příbuzné pojmy. Metodu Pexeso jsem našla v učebnici Moderní didaktika od Roberta Čapka v kapitole Kognitivní metody. Varianta Pexesa, která je popsaná v této učebnici vypadá následovně. Žáci sedí v komunitním kruhu, učitel položí doprostřed připravené nastříhané karty, přičemž jednu polovinu tvoří otázky, cizí názvy, odborné pojmy apod. a druhou polovinu karet tvoří odpovědi, české názvy, vysvětlení pojmů (tyto dvě skupiny karet mohou být barevně odlišené). Karty jsou pomíchané. Učitel vyzve žáky ke kolektivní práci, aby správně seřadili karty k sobě patřící, anebo žáci hrají jednotlivě, postupně, tak jak v řadě sedí.
Já se rozhodla pro lehce obměněnou variantu této metody. Tato varianta víc připomíná klasické pexeso s tím rozdílem, že se nehledají dvě identické karty, ale hledaný pár tvoří vzorec organické sloučeniny a na druhé kartičce je popis vlastností nebo vlastnost vyjádřená obrázkem této sloučeniny. Připraví se malé kartičky o velikosti klasického pexesa (viz přiložený materiál) a rozdají se do dvojic. Každá dvojice hraje vlastní hru, proto je dobré si připravit tolik setů kartiček pexesa kolik je předpokládaný počet dvojic ve třídě. Kartičky se promíchají a rozdají se na stůl popsanou stranou dolů. První žák, který je na tahu, otočí libovolné dvě kartičky. Pokud otočené kartičky tvoří pár, žák si obě kartičky vezme k sobě a je znova na tahu. Pokud otočené kartičky pár netvoří, žák je otočí znova popsanou stranou dolů a na tahu je druhý žák z dvojice. Vyhrává ten z dvojice, kterému se povedlo nasbírat víc párů. O tom, zdali dvě kartičky tvoří pár, diskutují žáci ve dvojicích v průběhu hry. Učitel prochází mezi hrajícími žáky a kontroluje, jestli žáci našli správné dvojice, pokud vidí u někoho nesprávně přirazené dvojice, požádá danou dvojici, aby ten konkrétní pár vrátili do hry. Až všichni žáci dokončí hru, je dobré udělat zpětnou vazbu. Jedna z možností je vytisknout větší karty (aspoň formát A5, viz přiložený materiál), na kterých je vždy vzorec jedné organické sloučeniny. Učitel ukazuje celé třídě postupně jednotlivé karty a ptá se žáků, jak se daná sloučenina jmenuje a co se o ní z pexesa dozvěděli.
Kdy a proč tuto metodu používat
Je to výborná metoda k opakování učiva. Lze jí zařadit na začátek hodiny v rámci opakování a pak navázat novým učivem nebo ji lze taky použít kdykoliv během hodiny jako oživení. Mezi její výhody patří:
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz