Mária Dobřemyslová - Glykolýza

Materiály:

obr

Příprava na vyučovací hodinu (doc)

Test

Komentáře k vytvořeným materiálům

Vít Burjánek (.12.2017):

  1. .

Petr Čečetka (21.12.2017):

  1. Pěkně a jasně stanovené cíle.
  2. U opakování z minulé hodiny by nebylo na škodu znát otázky, na které se učitel bude ptát.
  3. Ve fázi 2 se mi líbí založení pokusu, který mohou zakládat i žáci sami. Ve fázi 3 mne zaujaly kartičky. Je to velmi dobrý nápad, jak žáci mohou sami přemýšlet a uvažovat. Jenom tady mi chybí zmíněno, kolik členů budou mít jednotlivé skupinky. Líbí se mi připravené otázky, které dokáží k některým dílčím krokům navést.
  4. Po této části přichází shrnutí, které je zde dobře umístěné a otázka na zamyšlení u obnovy NAD+, která donutí žáky přemýšlet a uvažovat. Dobře je položená i otázka na rozdíl anaerobní a aerobní glykolýzy. Jenom tady bych možná dal víc času.
  5. Při vyhodnocení pokusu oceňuji, propojení s anorganickou chemií, při důkazu unikajícího plynu.
  6. U testu nevím, jestli žáci budou znát oxalacetát, o kterém se mluví až u Krebsova cyklu. (jenom bych u testu doplnil ještě bodové hodnoceni za jednotlivé úlohy)
  7. Celkově na hodině se mi líbí, že hodina je postavena tak aby žáci většinu informací odvodili, nebo na ně sami přišli.

Kateřina Přibylová (21.112.2017):

  1. Téma, které se v hodinách biochemie standardně probírá, nicméně forma, kterou Maruška téma představila, není úplně standardní a mně se moc líbí. Objevuje se zde nejen demonstrace pokusu, ale i následná práce s ním. Nic nevyšumí jen tak do vzduchu/do balónku :), ale učitel navazuje na předchozí znalosti žáků z anorganické chemie. Opakování je zasazeno do průběhu hodiny, což napomáhá v pochopení učiva, než kdyby bylo až na konci.
  2. Pokus je jednoduchý, velmi názorný a Maruška s ním v průběhu hodiny pěkně pracuje. Má perfektně promyšlenou posloupnost, myšlenkové pochody učitele i žáků a hodina tak působí uceleně, jelikož jednotlivé části na sebe plynule navazují.
  3. Opakování je formou zajímavé aktivity, která svou podobou vybízí žáky k přemýšlení nad tématem možná trochu z jiného úhlu, než učitel látku vyložil a zároveň poskytuje indicie, díky nimž mohou žáci aktivitu vyřešit, ačkoliv si možná nebudou vše z výkladu pamatovat. To zvyšuje motivaci žáků pracovat i přesto, že třeba v průběhu výkladu nedávali pozor, nepochopili to apod.
  4. Maruška v celé přípravě neuvádí konkrétní otázky, které bude žákům pokládat a pouze uvádí, co bude učitel dělat - tedy např. ptát se, a jaké oblasti se ty otázky budou týkat - tedy např. otázky týkající se sacharidů a přeměny složitějších sacharidů na glukózu. Sama za sebe bych si ty otázky raději napsala, ale chápu, že je má Maruška nejspíš v hlavě a stačí jí to popsat takto obecně, což si nemyslím, že je chyba.
  5. Zároveň mi v textu chybí odborné podklady pro učitele. Chápu, že toto téma by každý učitel měl znát, ale pro úplnost bych to tam asi raději uvedla, už jen proto, že pokud bych si tuto hodinu chtěla někdy přebrat a vyzkoušet jí ve třídě (což bych opravdu chtěla, je moc hezky připravená), tak abych jí mohla přebrat se vším všudy a nemusela si nic víc extra dohledávat.
  6. Test se mi líbí, Marušce se bude asi dobře opravovat a zároveň ho nejspíš nenapíšou dobře ti, kteří se na něj nenaučí.
  7. Hodina se mi opravdu moc líbí, je nápaditá, zajímavá, pořád se něco děje, proto se na ni moc těším J

Jakub Režňák (21.12.2017):

  1. · Hodina mi připadá, jako klasický výklad glykolýzy
  2. · Systém kartiček vypadá zajímavě, otázkou je, zda je opravdu potřeba procházet takto podrobně glykolýzu · Jednoduchý a efektní pokus
  3. · Test by zasloužil trochu přeformátovat (formalita). Máš tam překlep (NADH+H+)

David Šarboch (21.12.2017):

  1. - Učivo je tradiční, patřící do hodin biochemie, trochu mi zde schází propojení s reálným životem.
  2. - Velmi se mi líbí pokus, který je skutečně názorný, snažil bych se ho připravit co nejdříve, aby zároveň sloužil jako motivace na začátku hodiny.
  3. - Aktivita s tabulkou je opravdu pěkná, bojím se ale, že 15 minut je málo času. Šlo by např. vynechat některé sloučeniny z celého řetězce a uvést pouze ty klíčové? Tady se opírám i o cíle, kde sis stanovila, že žák zná souhrnnou rovnici glykolýzy, nikoli kompletní schéma s enzymy. Jinak doplnění schématu otázkami je perfektní nápad!
  4. - Nevím, zdali se celé téma kvašení stihne.
  5. - Test k přípravě nebyl přiložen.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz