Didaktika biochemie a organické chemie
Katedra učitelství a didaktiky chemie, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Vyučující: RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
POČET HODIN | TÉMA | CÍLE | TESTY |
1 | ÚVOD DO BIOCHEMIE | Objasní předmět studia biochemie, popíše různé formy energie a jejich vzájemné přeměny, objasní význam vody pro biochemické pochody . | |
1 | HETEROCYKLICKÉ SLOUČENINY | Rozezná heterocyklické sloučeniny, u vybraných zná jejich funkci. Rozezná purin a pymimidin a na základě chemického vzorce přiřadí jejich deriváty. | |
1 | AMINOKYSELINY | Popíše strukturu aminokyselin a uvedou jejich význam pro život. | |
3 | PROTEINY | Žáci popíše strukturu proteinů, jejich vznik z aminokyselin, důležitost příjmu v potravě, charakterizují peptidickou vazbu,popíší princip denaturace bílkovin, rozumí pojmům primární, sekundární a terciární struktura bílkovin. | + 20 minut test |
4 | NUKLEOVÉ KYSELINY (TRANSKRIPCE, TRANSLACE) | Popíší strukturu DNA, RNA, vysvětlí transkripci a uvedou její význam, vysvětlí translaci a uvedou její význam, objasní pojem gen. | + 20 minut test |
1 | ENZYMY | Uvedou, z čeho se skládají enzymy, vysvětlí jejich klíčovou roli v metabolismu, aplikují poznatky o denaturaci bílkovin. | |
3 | SACHARIDY | Vysvětlí význam a funkci sacharidů pro živé organismy rozdělí a správně přiřadí sacharidy mezi monosacharidy, oligosacharidy a polysacharidy chápe rozdíl mezi jednotlivými vzorci monosacharidů vysvětlí pojem neredukující a redukující disacharid uvede příklady zástupců monosacharidů, disacharidů a polysacharidů. | |
3 | GLYKOLÝZA | Na základě schématu glykolýzy popíší její jednotlivé kroky, uvědomujou si návaznost glykolýzy na dýchací řetězec. | + 20 minut test |
2 | DÝCHACÍ ŘETĚZEC | Porozumí principu, na kterém funguje dýchací řetězec, objasní jeho smysl, uvede, kde probíhá, uvede vstupy a výstupy do a z dýchacího řetězce. | |
3 | FOTOSYNTÉZA | Vysvětlí průběh fotosyntézy a zhodnotí její význam pro život. | + 20 minut test |
2 | LIPIDY | Vysvětlí význam a funkci lipidů v živých organismech popíše složení lipidů a jejich rozdělení včetně jednotlivých zástupců objasní vznik lipidů umí zapsat esterifikaci i hydrolýzu lipidů chemickou rovnicí . | |
1 | KREBSŮV CYKLUS | Na základě schématu Krebsova cyklu popíší jeho jednotlivé reakce. Vysvětlí jeho důležitost a uvědomují si jeho návaznost na dýchací řetězec. | |
2 | MOČOVINOVÝ CYKLUS | Na základě schématu močovinového cyklu popíše jeho jednotlivé reakce. Vysvětlí jeho důležitost. | + 20 minut test |
2 | VITAMINY | Vysvětlí nezbytnost vitamínů pro zdravý vývoj organismů uvede názvy a funkci jednotlivých vitamínů. | |
2 | HORMONY (HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCE) | Objasní funkci hormonů v organismech, na základě studia literatury zhodnotí klady a zápory a dlouhodobé dopady užívání hormonální antikoncepce. | |
1 | LÉČIVA | Vysvětlí, jak fungují antibiotika. Zhodnotní rizika a užitek užívání léčiv. | + 20 minut test |
CELKEM - 32 | Na testy potřeba vymezit tři vyučovací hodiny. Test by byl z předchozích učiva |
Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz