Tematický plán - Eliška Provazníková a Lenka Švajcrová

POČET HODIN TÉMA CÍLE TESTY
1 ÚVOD DO BIOCHEMIE Objasní předmět studia biochemie, popíše různé formy energie a jejich vzájemné přeměny, objasní význam vody pro biochemické pochody .  
1 HETEROCYKLICKÉ SLOUČENINY Rozezná heterocyklické sloučeniny, u vybraných zná jejich funkci. Rozezná purin a pymimidin a na základě chemického vzorce přiřadí jejich deriváty.   
1 AMINOKYSELINY Popíše strukturu aminokyselin a uvedou jejich význam pro život.  
3 PROTEINY Žáci popíše strukturu proteinů, jejich vznik z aminokyselin, důležitost příjmu v potravě, charakterizují peptidickou vazbu,popíší princip denaturace bílkovin, rozumí pojmům primární, sekundární a terciární struktura bílkovin.  + 20 minut test
4 NUKLEOVÉ KYSELINY (TRANSKRIPCE, TRANSLACE)                                   Popíší strukturu DNA, RNA, vysvětlí transkripci a uvedou její význam, vysvětlí translaci a uvedou její význam, objasní pojem gen.  + 20 minut test
1 ENZYMY Uvedou, z čeho se skládají enzymy, vysvětlí jejich klíčovou roli v metabolismu, aplikují poznatky o denaturaci bílkovin.  
3 SACHARIDY Vysvětlí význam a funkci sacharidů pro živé organismy rozdělí a správně přiřadí sacharidy mezi monosacharidy, oligosacharidy a polysacharidy chápe rozdíl mezi jednotlivými vzorci monosacharidů vysvětlí pojem neredukující a redukující disacharid uvede příklady zástupců monosacharidů, disacharidů a polysacharidů.  
3 GLYKOLÝZA Na základě schématu glykolýzy popíší její jednotlivé kroky, uvědomujou si návaznost glykolýzy na dýchací řetězec.   + 20 minut test
2 DÝCHACÍ ŘETĚZEC Porozumí principu, na kterém funguje dýchací řetězec, objasní jeho smysl, uvede, kde probíhá, uvede vstupy a výstupy do a z dýchacího řetězce.  
3 FOTOSYNTÉZA Vysvětlí průběh fotosyntézy a zhodnotí její význam pro život.  + 20 minut test
2 LIPIDY Vysvětlí význam a funkci lipidů v živých organismech popíše složení lipidů a jejich rozdělení včetně jednotlivých zástupců objasní vznik lipidů umí zapsat esterifikaci i hydrolýzu lipidů chemickou rovnicí .  
1 KREBSŮV CYKLUS Na základě schématu Krebsova cyklu popíší jeho jednotlivé reakce. Vysvětlí jeho důležitost a uvědomují si jeho návaznost na dýchací řetězec.  
2 MOČOVINOVÝ CYKLUS Na základě schématu močovinového cyklu popíše jeho jednotlivé reakce. Vysvětlí jeho důležitost.  + 20 minut test
2 VITAMINY Vysvětlí nezbytnost vitamínů pro zdravý vývoj organismů uvede názvy a funkci jednotlivých vitamínů.  
2 HORMONY                 (HORMONÁLNÍ ANTIKONCEPCE) Objasní funkci hormonů v organismech, na základě studia literatury zhodnotí klady a zápory a dlouhodobé dopady užívání hormonální antikoncepce.  
1 LÉČIVA Vysvětlí, jak fungují antibiotika. Zhodnotní rizika a užitek užívání léčiv.  + 20 minut test
CELKEM - 32 Na testy potřeba vymezit tři vyučovací hodiny. Test by byl z předchozích učiva

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz