Martin Šrámek - Centrální dogma molekulární biologie

Materiály:

obr

Didaktické poznámky 1

Didaktické poznámky 2

Pracovní list

Didaktický test

Didaktický test - řešení

Vazba (M. Šrámek není autorem, materiál je určen pro suplujícího učitele, aby si mohl vyhledat všechny pojmy)

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (6.12.2016):

  1. Didaktické poznámky a chemický obsah:
    1. Motivace - chtělo by to více rozepsat. Jak s tím pracovat?
    2. Zaráží mě, že je zmíněna struktura všech bází (a že si je i žáci mají překreslit do sešitu - mají se je i naučit?), ale není ukázána struktura nukleotidu.
    3. Než bych přešla k replikaci zmínila bych ještě další pojmy - především číslování a antiparalelnost (ale samozřejmě záleží, jak detailně chcete děje vystvětlit, ale stejně si myslím, že pro pochopení těchto dějů je to nezbytné :) )
    4. Všechny tři děje popsány velmi stručně...
  2. Test - položky vyjma druhé nejsou náročné. Myslím, že je zbytečné, aby si žáci pamatovali strukturu bází. U bodování se mi líbí i známky mezi.
  3. Didaktické poznámky - co si mám představit pod samostudiem (jak to bude probíhat?), práce s učebnicí? (v přehledu sš chemie, který jste uvedl není téměř nic o buňce, ale možná si už nepamatuji :)
  4. Jsem velmi zvědavá na realizaci.

Eliška Provazníková (13.12.2016):

  1. Přijde mi, že za 45 min žák nemůže vstřebat tolik informací.
  2. Motivace je fajn, ale pak na ni není zřejmé navázání.
  3. Překreslování dusíkatých bází mi přijde zbytečné, pokud je mají v pracovním listu. (Třeba můžou vyznačit skupiny, které se mění u purinových a pyrimidinových.)
  4. Chtělo by to vzorce nukleosidu a nukleotidu a jak jsou nukleotidy pospojované a na základě toho vysvětlit 5´ a 3´ konec.
  5. Zdůraznila bych rozdíl mezi ribózou a deoxyribózou a význam tohoto rozdílu.
  6. Přišlo by mi vhodné ukázat, kde vznikají vodíkové vazby. Nebo ukázat adenosin a tymin  natočené tak, aby se hezky dala najít místa, kde bude vznikat vodíková vazba, že by to mohli najít možná sami.
  7. Přišlo by mi vhodné říct, u koho/čeho probíhá zpětná transkripce (retroviry) a replikace RNA probíhá sice v cytoplazmě, ale pouze v buňkách napadených RNA viry, si myslím.
  8. Replikaci, transkripci a translaci bych nenechávala na samostudium, protože v těchto tématech může vzniknout spoustu chybných představ, které je těžké vypátrat a odstranit a pak brání k pochopení. Proto si myslím, že by bylo jistější, aby to učitel prvně vysvětlil.
  9. Nevidím smysl v učení se vzorců purinových a pyrimidinových bází.
  10. Výklad mi přijde velmi stručný, proto u takového komplexního tématu těžko pochopitelný.
  11. Strukturu DNA, RNA, opakování buňky a transkripci, replikaci a translaci bych určitě rozdělila minimálně na dvě vyučovací hodiny.
  12. Test mi přijde zaměřený spíše na testování naučených informací než na celkové pochopení tématu.

Markéta Karlínová (14.12.2016):

  1. Didaktické poznámky: Mnoho učiva na jednu vyučovací hodinu. Dále je tam spousta pojmů, se kterými si studenti nebudou vědět rady. Další věc, nedozvěděla jsem se pro jakou třídu a stupeň je hodina určena, tak nemohu posuzovat náročnost. Rozhodně se ze samostudia nic nenaučí. Možná pár nadšenců, ale rozhodně ne celá třída.
  2. Výklad: Spousta pojmů, které nejsou jednoduché na pochopení, popřípadě vysvětlení spolužákům. Tím si udělají špatné chyby a návyky a budou se špatně odstraňovat. Jinak obsahově se mi výklad líbí, jen bych více nechala na učiteli a občas žáky zapojila.
  3. Didaktický test: Rozhodně bych po studentech nechtěla, aby mi nakresli dusíkaté báze, protože si je sama nepamatuji. Vždy když to budou potřebovat, si to dnes již naleznou na googlu.

Jan Břížďala (14.12.2016):

  1. - pro lepší názornost bych uvedl strukturní vzorce dusíkatých bází a znázornil v nich, kde se přesně vodíkové můstky vytváří
  2. - úkol na doplnění komplementárních bází je dobrý, dá se i různé modifikovat
  3. - úkol u buňky: nejsem si jistý, jak budou schopni zjistit, jaké děje v jaké části buňky probíhají (možná si to najdou na wikipedii, ale některým nebudou rozumět a jen to opíší), možná bych to lépe specifikoval
  4. - obrázkové schéma na kodování aminokyselin u translace je dobře názorné, ve výuce se i mně osvědčilo
  5. - úplně nevím, zda bych byl ze zaslaných příprav schopen hodinu odučit, uvidím, jak to kolega Šrámek pojme.

Lenka Švajcrová (29.12.2016):

  1. Jelikož toto téma je pro pochopení velmi důležité. Vyhradila bych na to více času, alespoň 2 vyučovací hodiny.
  2. Libí se mi pracovní list, kde spolu studenti musejí spolupracovat. Na konci hodiny bych určitě vyhradila čas na kontrolu pracovních listů. Jeden z úkolů je i překreslení dusíkatých bází, to je z důvodu, aby je uměli? Přijde mi to zbytečné.
  3. V didaktických poznámkách je mnoho učiva a jako suplující učitel, bych to za jednu hodinu určitě nestihla. Líbí se mi opakování buňky, ale spíše bych to zařadila do předešlé hodiny a následně navazovala na nukleové kyseliny, replikaci, transkripci a translaci.
  4. Didaktický test obsahuje otázky, které zazněly v pracovním listě. Určitě bych vynechala překreslování dusíkatých bází a test bych asi přísněji známkovala..

Michaela Fialová (3.1.2017):

  1. Výběr tématu Klasické téma, které se učí v biochemii. Raději ho učí učitelé, kteří mají aprobaci s biologií.
  2. Zařazení a obsah tématu Určitě správně zařazeno do vyučovacích hodin biochemie. Přijde mi, že je to hodně zestručněné na to, že je to centrální dogma, celá podstata života na zemi. Také mi přijde, že si Martin hodně usnadňuje práci vyučujícího tím, že je hodina skoro celá pojatá jako práce ve dvojicích nebo skupinkách - určitě vhodná aktivita, ale ne na pokrytí skoro celé hodiny. Toto téma považuji za celkem zásadní, proto bych mu věnovala více hodin a snažila se to hlavně vysvětlovat - není zmíněno, kde nalezneme DNA, kde RNA, k čemu slouží, jak to funguje, jak vznikají mutace, proč je DNA dvoušroubovice a proč je to vlastně centrální dogma molekulární biologie. Možná bych více popsala jednotlivé procesy, aby si to žáci vůbec uměli představit.
  3. Pomůcky Žádné zvláštní pomůcky nejsou uvedeny. Možná by bylo vhodné ukázat nějaký model DNA, RNA (krásné se dají vyrobit i z papíru nebo stavebnic)
  4. Celkové hodnocení V zásadě je hodina pojatá tak, že si žáci sami studují a čtou připravené materiály. Pokud by to takto mělo probíhat, nepsala bych jim tam popis replikace, transkripce a translace v bodech, ale v celých odstavcích, aby si z toho dokázali představit, jak to funguje a zdůraznila bych, co po nich budu chtít aby uměli a z toho by si mohli udělat zápis. Prostě bych vyžila toho, že ž něco mají číst, ať je to klidně složitější text, který pak společně zjednodušíme, ale ať z toho mají nějaké poznatky. Zařadila bych více propojení s běžným životem, proč se tomu říká centrální dogma molekulární biologie, jaké jsou pro nás přínosy, co se dá určovat z DNA (testy paternity, sourozenectví, vyšetření na různé dědičné choroby - v úvodu je dědičnost zmíněna).

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz