Eliška provazníková - Biochemie buněčné signalizace na příkladu čichu

Materiály:

obr

Didaktické poznámky s výkladem včetně testu i řešení

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (6.12.2016):

  1. Výběr tématu: Zvolené téma je jistě netradiční a na sš nevyučováno. Jistě má své místo v molekulární biologii (biochemii). Jakékov zařazení tématu do výuky kteréhokoliv předmětu na škole musí mít opodstatnění (Proč se to máme učit). Jistě je to téma zajímavé a i přínosné. Otázkou je, zda to vztahovat jen na "odoranty". Dalším problémem je celkově výběr učiva k tomuto tématu - je několik možných způsobů buněčné signalizace v závislosti na povaze signální molekuly (zda je látkou hydrofilní či lipofilní molekula) nebo v závislosti na typu buněčných receptorů...Vy jste popisovala tzv. Receptory spojené s G-proteinem (G Protein-Coupled Receptors = GPCR)...
  2. Didaktické zpracování: musím pochválit a myslím, že to má Eliška dobře rozmyšlené, jak to žákům co nejvíce přiblížit - od motivačního pokusu, přes ukázku s umyvadlem po schéma na tabuli.
  3. Video v odkazu ukazuje vše podstatné.
  4. Test - odpovědi, které se vyžadují po žákovi se zaměřují na to, zda žák pochopil signální dráhu.

Jan Břížďala (3.12.2016):

  1. Výběr tématu:
    1. U Elišky jde vidět, že má jako druhou aprobaci biologii, a tak má téma zaměřené přesně na pomezí mezi biologií a chemií, což je dobré z hlediska propojování mezipředmětových znalostí. Osobně, jelikož mám druhou aprobaci matematiku, bych toto téma nechal spíše biologům. Skvělý by bylo, kdyby Eliška v dané třídě vyučovala chemii i biologii, a tak by mohla navzájem na jednotlivé poznatky odkazovat.
  2. Zařazení tématu:
    1. Určitě souhlasím, že takováto hodina je spíše realizovatelná v některém pokročilejším semináři z chemie/biologie, nebo i přírodovědném kroužku. V běžné výuce by se spíše narazilo na problém, že by to zdržovalo v procesu vyučování toho, co musí být odučeno.
  3. Pomůcky:
    1. Možná bych spíše, než obrázky proteinů (a dalších molekul) uvítal jejich modely v chemickém software (např. Discovery Studio), aby žáci lépe díky možnosti rotace, fokusace apod. vnímali jejich skutečnou strukturu. Strukturní vzorce látek bych dal žákům vytištěné. U výčtu „aroma“ bych doplnil aspoň 3-4 příklady, které konkrétně si připravit (z nějakého důvodu jsou vhodné pro požadovaný účel).
  4. Resumé:
    1. (+) Hodina je připravena zajímavě, většina aktivity je přenesena na samotné žáky, „badatelsky“ se seznamují s některými zákonitostmi, ty jsou následně popsány a teoretické poznatky procvičeny
    2. (-) Osobně bych takovouto hodinu zařadil spíše do výuky biologie, event. přírodovědného kroužku.

Martin Šrámek (3.12.2016):

  1. Výběr tématu: Osobně mi takto navržená hodina s experimentem přijde zajímavá, avšak spíše bych ji zařadil do výuky biologie. Po přečtení této přípravy si však myslím, že bych hodinu s menšími obtížemi mohl odučit i já :-).! Je vhodné tuto hodinu konzultovat před výukou s vyučujícím biologie, abychom věděli "na čem stavět".
  2. Zařazení tématu: Téma mi přijde dobře zařazeno, doporučuji toto téma spíše na seminář, experiment jako zpestření klidně i do běžné výuky spolu se stručným vysvětlením.
  3. Pomůcky: Navržené pomůcky považuji za vhodné, osobně bych si pomohl spíše modely ze "skládaček" než pomocí softwaru.
  4. Souhrn: Tato hodina je logicky strukturovaná s pěkným motivačním úvodem. Obsah mi osobně připadá poměrně detailně rozebrán, možná bych zkusil některé informace zestručnit. Doporučuji tuto hodinu v redukované formě do výuky biochemie/biologie v "běžných" třídách a určitě na seminář z biochemie či biologie.

Markéta Karlínová (7.12.2016):

  1. Didaktické pokyny: Celkem srozumitelné. Vhodně zvolené cíle.
  2. Výklad: Vše má časově rozvržené, ale podle mého názoru se nedá stihnout vše, co má Eliška připravené. Rozhodně některé pojmy netuším co znamenají. Je tam spousta textu.
  3. Test: Velmi těžký. Přijde mi to možná tak pro maturanty, kteří se chtějí věnovat biologii i chemii. Některé otázky sice náznak chemie mají, ale ptají se spíše z biologického hlediska.

Lenka Švajcrová (8.12.2016):

  1. Téma se mi velice líbí a zařadila bych ho určitě do hodin seminářů. Pro maturanty, kteří chtějí jít studovat biologii/chemie to je určitě zajímavé a přínosné.
  2. Cíle jsou jasně dané. Líbí se mi koncept celé hodiny a zapojení studentů do děje. Je vidět, že Eliška má vymyšlené, jak studenty zaujmout daným tématem a následně od nich získat jejich poznatky.
  3. Test je postaven opět na znalostech studentů, kdy mají teorii převést do "praxe". Hodnocení mi přijde přiměřené.

Michaela Fialová (8.12.2016):

  1. Výběr tématu
    1. Téma zajímavé, osobně si myslím, že by na toto v běžné vyučovací hodině nebyl čas.
    2. Téma vhodné pro aprobaci Che-Bi. Myslím si, že pokud by chemikář neměl jako druhou aprobaci Bi, tak by se do tohoto tématu vůbec nepouštěl.
  2. Zařazení tématu
    1. Zařadila bych to spíše do semináře biologie popř. semináře chemie (biochemie).
  3. Pomůcky
    1. Velmi dobře zvolené, studenti budou mít lepší šanci si vše představit. Líbí se mi metoda, kdy se skládají kartičky na tabuli ve správném pořadí, tak si to studenti lépe zafixují.
  4. Celkové hodnocení
    1. Celkově je hodina zajímavá, studenty by mohla bavit. Spíš si myslím, že zaujme nadšence pro biologii než chemii.
    2. Ještě bych se znovu koukla na cíle, nelíbí se mi formulace: Studenti si uvědomí.......
    3. Jinak jsem zvědavá, jak se hodina vydaří.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz