Materiály:

Didaktické poznámky s výkladem včetně testu i řešení
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (6.12.2016):
- Výběr tématu: Zvolené téma je jistě netradiční a na sš nevyučováno. Jistě má své místo v molekulární biologii (biochemii). Jakékov zařazení tématu do výuky kteréhokoliv předmětu na škole musí mít opodstatnění (Proč se to máme učit). Jistě je to téma zajímavé a i přínosné. Otázkou je, zda to vztahovat jen na "odoranty". Dalším problémem je celkově výběr učiva k tomuto tématu - je několik možných způsobů buněčné signalizace v závislosti na povaze signální molekuly (zda je látkou hydrofilní či lipofilní molekula) nebo v závislosti na typu buněčných receptorů...Vy jste popisovala tzv. Receptory spojené s G-proteinem (G Protein-Coupled Receptors = GPCR)...
- Didaktické zpracování: musím pochválit a myslím, že to má Eliška dobře rozmyšlené, jak to žákům co nejvíce přiblížit - od motivačního pokusu, přes ukázku s umyvadlem po schéma na tabuli.
- Video v odkazu ukazuje vše podstatné.
- Test - odpovědi, které se vyžadují po žákovi se zaměřují na to, zda žák pochopil signální dráhu.
Jan Břížďala (3.12.2016):
- Výběr tématu:
- U Elišky jde vidět, že má jako druhou aprobaci biologii, a tak má téma zaměřené přesně na pomezí mezi biologií a chemií, což je dobré z hlediska propojování mezipředmětových znalostí. Osobně, jelikož mám druhou aprobaci matematiku, bych toto téma nechal spíše biologům. Skvělý by bylo, kdyby Eliška v dané třídě vyučovala chemii i biologii, a tak by mohla navzájem na jednotlivé poznatky odkazovat.
- Zařazení tématu:
- Určitě souhlasím, že takováto hodina je spíše realizovatelná v některém pokročilejším semináři z chemie/biologie, nebo i přírodovědném kroužku. V běžné výuce by se spíše narazilo na problém, že by to zdržovalo v procesu vyučování toho, co musí být odučeno.
- Pomůcky:
- Možná bych spíše, než obrázky proteinů (a dalších molekul) uvítal jejich modely v chemickém software (např. Discovery Studio), aby žáci lépe díky možnosti rotace, fokusace apod. vnímali jejich skutečnou strukturu. Strukturní vzorce látek bych dal žákům vytištěné. U výčtu „aroma“ bych doplnil aspoň 3-4 příklady, které konkrétně si připravit (z nějakého důvodu jsou vhodné pro požadovaný účel).
- Resumé:
- (+) Hodina je připravena zajímavě, většina aktivity je přenesena na samotné žáky, „badatelsky“ se seznamují s některými zákonitostmi, ty jsou následně popsány a teoretické poznatky procvičeny
- (-) Osobně bych takovouto hodinu zařadil spíše do výuky biologie, event. přírodovědného kroužku.
Martin Šrámek (3.12.2016):
- Výběr tématu: Osobně mi takto navržená hodina s experimentem přijde zajímavá, avšak spíše bych ji zařadil do výuky biologie. Po přečtení této přípravy si však myslím, že bych hodinu s menšími obtížemi mohl odučit i já :-).! Je vhodné tuto hodinu konzultovat před výukou s vyučujícím biologie, abychom věděli "na čem stavět".
- Zařazení tématu: Téma mi přijde dobře zařazeno, doporučuji toto téma spíše na seminář, experiment jako zpestření klidně i do běžné výuky spolu se stručným vysvětlením.
- Pomůcky: Navržené pomůcky považuji za vhodné, osobně bych si pomohl spíše modely ze "skládaček" než pomocí softwaru.
- Souhrn: Tato hodina je logicky strukturovaná s pěkným motivačním úvodem. Obsah mi osobně připadá poměrně detailně rozebrán, možná bych zkusil některé informace zestručnit. Doporučuji tuto hodinu v redukované formě do výuky biochemie/biologie v "běžných" třídách a určitě na seminář z biochemie či biologie.
Markéta Karlínová (7.12.2016):
- Didaktické pokyny: Celkem srozumitelné. Vhodně zvolené cíle.
- Výklad: Vše má časově rozvržené, ale podle mého názoru se nedá stihnout vše, co má Eliška připravené. Rozhodně některé pojmy netuším co znamenají. Je tam spousta textu.
- Test: Velmi těžký. Přijde mi to možná tak pro maturanty, kteří se chtějí věnovat biologii i chemii. Některé otázky sice náznak chemie mají, ale ptají se spíše z biologického hlediska.
Lenka Švajcrová (8.12.2016):
- Téma se mi velice líbí a zařadila bych ho určitě do hodin seminářů. Pro maturanty, kteří chtějí jít studovat biologii/chemie to je určitě zajímavé a přínosné.
- Cíle jsou jasně dané. Líbí se mi koncept celé hodiny a zapojení studentů do děje. Je vidět, že Eliška má vymyšlené, jak studenty zaujmout daným tématem a následně od nich získat jejich poznatky.
- Test je postaven opět na znalostech studentů, kdy mají teorii převést do "praxe". Hodnocení mi přijde přiměřené.
Michaela Fialová (8.12.2016):
- Výběr tématu
- Téma zajímavé, osobně si myslím, že by na toto v běžné vyučovací hodině nebyl čas.
- Téma vhodné pro aprobaci Che-Bi. Myslím si, že pokud by chemikář neměl jako druhou aprobaci Bi, tak by se do tohoto tématu vůbec nepouštěl.
- Zařazení tématu
- Zařadila bych to spíše do semináře biologie popř. semináře chemie (biochemie).
- Pomůcky
- Velmi dobře zvolené, studenti budou mít lepší šanci si vše představit. Líbí se mi metoda, kdy se skládají kartičky na tabuli ve správném pořadí, tak si to studenti lépe zafixují.
- Celkové hodnocení
- Celkově je hodina zajímavá, studenty by mohla bavit. Spíš si myslím, že zaujme nadšence pro biologii než chemii.
- Ještě bych se znovu koukla na cíle, nelíbí se mi formulace: Studenti si uvědomí.......
- Jinak jsem zvědavá, jak se hodina vydaří.