Materiály:

Příprava na vyučovací hodinu (doc)
Pracovní list (doc)
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (4.1.2017):
- Nějak mi vadí označení glycerid (zastaralé), spíš bych volila termín acylglycerol.
- Sudan III - viz poznámky uvedné u ostatních kolegů.
- Chemické složení lipidů: je vždy problematické nějak klasifikovat či popsat lipidy. Sfingosin sám o sobě bych nezařazovala mezi lipidy ale jako jednu složku složených lipidů - sfingolipidů. Složené lipidy obsahují v převážné většině MK, alkohol (často glycerol) a navíc ještě další složku (např. zmíněný sfingosin, cukernou složku, zbytek od kyseliny fosforečné atd.). Z vašeho popisu bch dále dedukovala, že lipidem není cholesterol sám o sobě, ale jeho ester s MK (hned na první straně metodických pokynů).
- Možná bych jako první uvedla klasifikaci lipidů: jednoduché, složené a odvozené. Pak bych začala jednoduchými a poté bych teprve zmiňovala pojem MK. Ta totiž nemusí být součástí všech lipidů (především těch odvozených).
- Metodické pokyny ("přípravu na VH") bych doplnila o obrázky, vzorce, schémata.
- Ve vašich materiálech jsem nenašla písemný či jiný test.
- PL - lepší obrázky. Co je "hnědý tuk"?
Martin Šrámek (24.12.2016):
- Plán hodiny je poměrně jasný a dobře promyšlený. Priprava mi připada jako velmi odborně pojatá - předpokládám ve výkladu méně odborných slov, popr. připomenutí základních termínů. Z přípravy není zcela patrné, zda si žáci budou dělat poznámky již během výkladu či nikoliv. Úkoly v PL jsou jasně zadané a vycházejí z praxe (+). Některé úkoly považuji na SŠ za příliš triviální...
- Osobně však v rámci přípravy postrádám návod na experiment a způsob, kterým by bylo hodnocen postup žáků.
- Osobně si dokážu představit, že bych s menšími úpravami oducil tuto hodinu dle zadaných příprav.
Jan Břížďala (24.12.2016):
- Příprava na hodinu:
- Líbí se mi zařazení brainstormingu do hodiny v úvodu vyučování, stejně tak uvedení původu názvu „lipos“
- V úvodu hodiny se uvádí, že lipidy jsou rozpustné v ethanolu. Proč ale i realizovaný pokus je založený na tom, že tuky se v ethanolu nerozpouští?
- Pokud bych uváděl hlavní biologické funkce lipidů, vypsané pojmy bych rozšířil o ilustrace/ znázornění schémat/ zopakování termínů…
- Jelikož jsou lipidy strukturně složené z již známých jednodušších organických sloučenin, zapojoval bych hodně žáky do připomenutí struktury těchto sloučenin, jako je naznačeno v úvodu u rozpouštědel
- Možná bych nejprve provedl klasifikaci (rozdělení) lipidů a až následně na základě tohoto rozdělení bych uváděl strukturu lipidů
- Pracovní list:
- Cytoplazmatickou membránu a neuron bych s obtížemi nyní nakreslil já. Budou mít žáci v úvodu hodiny tyto objekty znázorněné na tabuli a při vyplňování PL to bude třeba smazané, takže se bude testovat jejich pozornost v hodině? Jinak mi to přijde, že to je odkaz na 2 roky staré učivo, co si spíše nebudou pamatovat…
- Celkové hodnocení:
- Příprava se mi líbí, i v případě Míši hodnotím pojetí výuky spíše z role učitele aprobovaného i pro biologii (viz připomínání cytoplazmatické membrány, neuronu…), což je v mnoha biochemických tématech bezesporu výhodou.
Markéta Karlínová (25.12.2016):
- Didaktické poznámky: Bohatě stačí na představu o vyučovací hodině. Pokus se Sudanem III je sice krásně názorný pro důkaz množství lipidů, ale jestli si to pamatuji správně tak Sudan III je karcinogenní. Pokus bych ukázala a společně bychom si vysvětlili princip.
- Výklad: Obsahově na jednu vyučovací hodinu bohatě stačí. Líbí se mi, že to není jen čistá výkladová hodina jako přednáška, ale že učitel zapojuje i žáky. Pracovní list je super věc, jen mi přijde dosti dlouhý na to, aby ho žáci do 10 minut zvládli.
- Test: Nevím, zda nedopatřením, ale nepřišel mi e-mail s didaktickým testem a řešením. :-(
Lenka Švajcrová (29.12.2017):
- Cíle i struktura hodiny jsou jasně dané.
Líbí se mi začátek hodiny, kdy jsou žáci hned zapojeny do tématu.
- Podle didaktických poznámek, bych hodinu jako suplující učitel dokázala odučit.
¨
- Pracovní list mi přijde zajímavě sestaven. Líbí se mi opakování znalosti z buňky, jen nevím jestli by to žáci zvládli (možná by bylo dobré si obrázky najít v sešitě, popřípadě v učebnicích).
- Experiment mi přijde vhodně zařazený a mohl by sloužit i jako zpestření hodiny. Jen mi tam chybí poznatky, které se studenti mají odnést.
- Didaktický test k úvodu lipidů nebude?
Eliška Provazníková (3.1.2017):
- Přípravu máš přehledně strukturovanou, máš jasné cíle, které v průběhu hodiny sleduješ. Ve výkladu jsou důležité body a mnohé z nich by si možná zasloužily další vysvětlení, diskusi, více informací nebo obrázků (např. fosfolipidová membrána, nasycené, nenasycené, nepolární), ale na jejich hlubší probrání nezbývá v celkových 15 minutách čas. Ale to se asi bude moct probrat v dalších hodinách.
- Zmiňuješ se, že by měl učitel vyhodnotit problematické úlohy, ale nevím, které to jsou.
- Pokus bych zařadila spíše jako demonstrační než jako žákovský kvůli času, počtu žáků ve třídě a nedostatku rukavic na školách. (Možná jsem měla smůlu a byla jsem jenom v rukavicově chudých školách a jinde jich je dost.)
- Časový limit deset minut na pracovní list mi přijde moc krátký. Asi bych z textu vynechala zimní spáče.
- Schematický nákres membrány bude i rovná čára a bude to správně. (Tak se třeba zakresluje, když se dělá nákres pozorované buňky pod mikroskopem.) Přijde mi dobré, že Tvé otázky vycházejí a navazují na text nebo diagram. Nevím, jak bych pojmenovala „strukturu chemické sloučeniny“. Vyznačování zbytků mastných kyselin mi přijde jako dobrá aktivita, protože vzbudí otázku, jestli tam ten kyslík patří nebo ne.