Jan Břížďala - Aminokyseliny

Materiály:

g

materiály k výuce ke stažení zde

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (4.1.2017):

  1. Zvolené téma bezesporu patří do výuky biochemie na SŠ.
  2. Časové rozvržení navrhuji více rozepsat.
  3. Nejprve bych vysvětlila, z čeho jsou složené bílkoviny (bod 2) a poté až bod 1.
  4. Připomínka ke straně 3 dole:
    1. V některé literatuře se uvádí, že proteiny obsahují 50 a více AMK.
  5. Připomínky ke straně 4 úplně nahoře:
    1. Proč je peptidová vazba pevná?
    2. N-konec AMK se píše vždy vlevo (jako první vzniká při translaci).
  6. Písemka: nejsem moc příznivcem zapamatování si aminokyselin (otázka č. 6). Bodování mi přišlo přiměřené, klasifikační stupnice též.
  7. Dále souhlasím s níže uvedenými komentáři.

Martin Šrámek (19.12.2016):

  1. Téma: Vhodně zařazené. Hodina mi však přijde obsahově velmi nabitá. Toto téma osobně považuji za jednu z komplikovanějších partií chemie.
  2. Obsah: Standardní učivo SŠ úrovně. PL má logický sled, avšak doporučuji nechat více prostoru pro žáky. Mohou si během výkladu doplňovat např. některá klíčová slova. Takto dlouhý text nedoporučuji (pozornost žáků může výrazně klesnout už během první minuty výkladu, pokud mají vše napsané v PL). Úkoly považuji za náročnější, avšak vhodné. Předpokládám, že k jejich vyřešení je nutná pomoc vyučujícího. Po této hodině, popř. na další hodině bych zadal podobné úlohy na začátku hodiny jako opakování. Více bych se zaměřil na vysvětlení pojmu izoelektrický bod (považuji za klíčový). Učební text je doplněn vhodnými obrázky, které jsou v PL rozvážně rozmístěny.
  3. Otázka: Kolik vzorců AMK musí žáci umět zpaměti?
  4. Test: Test ověřuje komplexní znalost dané látky na průměrné úrovni. Vyhodnocení testu považuji za standardní.

Markéta Karlínová (23.12.2016):

  1. Didaktické poznámky: Téma je vhodně zařazeno do výuky biochemie. Rozhodně bych tomuto tématu věnovala minimálně 2 vyučovací hodiny.
  2. Výklad: Je velmi pěkně a logicky sestaven. Rozhodně si myslím, že celá příprava bude tak na 2 vyučovací hodiny. Studenty toto téma celkem velmi zajímá, budou se ptát (např. stuktura bílkovin – primární, sekundární, terciární – je velmi zajímá). Jsou vhodně vybrané pokusy a i úkoly. Během výkladu bych více zapojovala studenty. Určitě bych po nich nechtěla, aby se učili všechny proteinogenní AMK nazpaměť. Výklad bych jim rozhodně nedávala takto jako text. Velmi se mi osvědčil pracovní list, kde některé důležité pojmy z textu chybí a tedy žák musí dávat pozor a doplňovat.
  3. Didaktický test: Strukturovaný. Vše co bylo v hodině ve výkladu je i zpětně v testu. Jediné co bych po nich nechtěla, aby se učili všechny proteinogenní AMK např. u otázky č. 6 bych si já osobně musela napsat všechny AMK a vyhledat správné, je hloupost se učit nazpaměť, jaká má polární řetezec a která ne. Spíš bych volila variantu, dát jim tam 3 AMK a určit o jaký typ se jedná. ;-) Bodové hodnocení je normální pro SŠ. Stupnice je už podle mého pro 3. ročník SŠ velmi mírná (50% na horší trojku nemají ani děti na základní škole).

Lenka Švajcrová (29.12.2016):

  1. Struktura bílkovin mi přijde jako obsáhle téma a složité na pochopení. Vyhradila bych na to raději 2 vyučovací hodiny, aby bylo více času na opakování.
  2. Výklad je obsáhlý. Dobře sepsané didaktické poznámky. Některé informace mi přijdou vhodné do biologických seminářů. Líbí se mi zadané úkoly, které mají plnit v pracovním listě.
  3. Pracovní list se skládá jen z aminokyselin. Chceš, aby studenti znali všechny aminokyseliny ? Nebo má PL sloužit jako přehled aminokyselin?
  4. Test mi přijde dobře postavený. Z otázek lze vyčíst co je důležité. Jen mě zarazila otázka číslo 6. Z ní mi vyplývá, že buď studenti musejí znát aminokyseliny nazpaměť, nebo jim bude povolen pracovní list? Což mi přijde jako lepší řešení. Hodnocení testu je přiměřené.

Eliška Provazníková (29.12.2016):

  1. Časové rozvržení mi přijde přiměřené, stejně tak i množství informací. Informace jsou přehledně zapsané. Hezké propojení směsí a bílkovin u pokusu 1.
  2. U výkladu struktury mi přijde důležité dbát na to, aby vznikla správná představa neexistence každé struktury samostatně. Cítím potřebu zdůraznit, že bílkovina má jednu struktura, která se pak popisuje a pro popis se užívá pojmů primární, sekundární a terciární a kvartérní struktura. A strukturu bílkovin bych zařadila až za strukturu a klasifikaci aminokyselin. (A možná až za peptidickou vazbu.)
  3. Píšeš, že „kdyby aminokyselina obsahovala pouze jednu skupinu COOH a jednu NH2, byla by neutrální, neboť by počet kyselých a zásaditých částí byl ekvivaletní.“ Ale myslím, že to není pravda, protože závisí na disociačních konstantách COOH a NH2 a isoelektrický bod glycinu (který podmínku splňuje) je 5,97.
  4. Úkol 1 a 2 mi přijde přiměřený, ale možná bych zařadila instrukci, aby kroužkovali ty skupiny v postranním řetězci.
  5. Asi nebudou vědět, co to znamená, že kódované aminokyseliny se vyskytují…
  6. U vzniku peptidické vazby by mi přišlo dobré zakroužkovat atomy, aminokyselin, které odstoupí jako voda.
  7. Do obrázku s disociací aminokyselin bych zdůraznila změnu pH. (Např. napsat, že kation – nižší než pI, amfion pI a anion vyšší než pI + zdůvodnění proč) a jakou tato disociace má aplikaci v organismech.
  8. Přehled 21 proteinogenních aminokyseliny bych nenazývala pracovním listem. Ale je tam pěkně vyznačen řetězec.
  9. Písemka:
    1. 1.c) ve výkladu se nezmiňuješ o 2-aminokyselinách, proto to považuji za matoucí
    2. 1d a 3 ve výkladu nemáš vysvětleno, co to znamená kódované, proto bych to v testu nepoužívala
    3. 4 u této otázky nemusí vůbec rozumět tomu, proč k disociaci dochází, aby tuto otázku správně odpověděli.
    4. 6 a 9 pokud mají k dispozici přehled aminokyselin, tak ok, ale nazpaměť je neumí ani spousta studentů na zkoušce z biochemie.
    5. Hodnocení mi přijde přiměřené

Michaela Fialová (3.1.2017):

  1. Výběr tématu Téma určitě patří do biochemie. Časový plán hrubě promyšlený, záleží na tom, jak budou žáci spolupracovat při vyplňování pracovního listu.
  2. Zařazení a obsah tématu Osobně bych možná probírala aminokyseliny zvlášť v předcházející hodině a až následně bych přešla ke struktuře bílkovin. Po přečtení úvodu k bílkovinám, kde se v přípravě zmiňuje primární a sekundární struktura bílkoviny, (R) a (S) konfigurace - žáci nevědí, jak vypadá aminokyselina, základní jednotka bílkovin, proto to bude těžko představitelné. Pokud by to mělo být v jedné hodině, začala bych bodem 2. a 3. v přípravě a teprve potom pokračovala bílkovinami.
  3. Pomůcky Vhodný pracovní list, studenti tak nemusí struktury aminokyselin sami psát a ušetří se tak hodně času na výklad látky.
  4. Celkové hodnocení Celkově je hodina zajímavá, práce s pracovním listem vhodná, aby nebyla celá hodina jen nudný výklad. Studenti určitě ocení, že struktury aminokyselin budou mít před sebou a budou s nimi ihned moci pracovat. Velmi vhodně zvolené experimenty, jsem zvědavá, jak dobře to bude vidět s tím ukazovátkem..

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz