Martina Mazurová - Přírodní barviva

obr

Materiály:

Didaktické poznámky

Obrázky

Pracovní list

Test - zadání

Test - řešení

Přírodní barviva - výklad - část 1, část 2, část 3, část 4, část 5

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (6.12.2015):

  1. Biochemický obsah: Dle mého názoru na střední školu do klasické výuky chemie dosti podrobné. Moc učiva. Chtělo by to proložit motivačním pokusem (např. změna barvy u anthokyanů...). Ale chválím, že jste sepsala biochemické podklady.
  2. Didaktické poznámky jsou velmi stručné.
  3. Pracovní list zajímavý...nevěděla jsem celou řadu odpovědí.
  4. Test - dle mého názoru náročný. Stupnice adekvátní střední škole. Netuším, zda nemůžeme i jiná barviva dělit podle základního skeletu?

Marta Riegelová (7.12.2015):

  1. Test- více typů úloh – žáci uvítají, u uzavřených odpovědí bych uvedla počet správných odpovědí Téma povedené, pro žáky zajímavé. Volila bych osobně spíše možná do chemického semináře.
  2. Didaktické poznámky: hodina dobře rozfázovaná – úvod s opakováním v podobě křížovky.
  3. Pracovní list bych při výuce určitě zařadila a neměnila žádné úlohy. Líbí se mi, že se pracovní list netýká pouze chemie, ale otázky se dotýkají i jiných předmětů - zeměpis – písmo, kde byly objeveny malby apod.

Anna Bajzíková (10.12.2015):

  1. Zajímavé téma, je vidět, že mu Martina rozumí.
  2. Rozmanité úlohy v pracovním listu i v testu - chválím. (Jen nevidím, kde má vyjít výsledek křížovky, ale možná jen chyba zobrazení.)
  3. Pracovní list mi přijde náročný, ale pokud předchozí hodinu mají studenti věnovanou úvodu do barviv, tak asi odpovídající. (Škoda, že k němu nemáme k dispozici autorské řešení.)
  4. Na 45 minut hodně nové látky. Na seminář bez problému.
  5. Škoda, že není zařazen pokus.
  6. Pečlivě připravený výklad - skvělé!

Alžběta Bukáčková (10.12.2015):

  1. zajímavé téma
  2. pěkně připravená hodina, pro studenty semináře pěkné na rozšířenní učiva
  3. jen pár detailů k pracovnímu listu - u první otázky máš asi omylem tykání (napiš) a slovo chlorofyl se píše s tvrdým y (ale to jsou jen detaily)
  4. jinak nevidím řešení pracovního listu, což by určitě chtělo dodat (není úplně jednoduchý)
  5. u některých otázek v pracovním listu si nejsem jistá, zda budou studenti vědět, respektive odkud by to měli znát? Z klasické hodiny chemie?
  6. test je pěkně připravený, různé typy otázek, ale také poměrně náročný; na druhou stranu, jestli to s nimi takhle probereš, tak too asi není problém
  7. obrázky jsou pěkně a zajímavé vybrané, hodinu o barvivech je jistě třeba jimi doplnit

David Hurný (11.12.2015):

  1. chybí motivační prvek, pokus se na toto téma přímo nabízí - na úkor jiných,dle mě zbytečných informací
  2. obecně,když uvádět vzorce, tak se zmínit o podstatě vzniku barvy a proč jsou látky barevné, konjugace atd...jinak si ze vzorců nic neodnesou
  3. u indiga možná rozepsat více postup barvení (aplikace poznatků z ostatních odvětví chemie)
  4. jinak téma určitě dobře zvolené

David Fatka (11.12.2015):

  1. Prezentace s obrázky - popsat chinonová barviva, ne je jen vyjmenovat (rozdíl oproti ostatním skupinám) - pak není poznat, kde se v testu vzala
  2. Pozor na i/y
  3. Ocenil bych základní informaci o energeticko-světelném původu barev (energetické hladiny, pohlcování) 4
  4. Pracovní list se mi líbí jako motivační prvek
  5. Anthokyany umožňují pokusy, které studenty baví - barevná změna je rychlá a výrazná

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz