Jaroslava Horynová - Vitamíny a minerální látky

uvodniobr

Materiály:

Didaktické poznámky - vitaminy (pdf)

Příprava na vyučovací hodinu (pdf)

Pracovní list (pdf)

Prezentace (pdf)

Test - zadání (pdf)

Test - řešení (pdf)

Laboratorní práce (pdf)

Laboratorní práce - protokol (pdf)

Použitá literatura:

  1. Přehled středoškolské chemie, Jiří Vacík a kolektiv autorů, SPN, Praha 1999
  2. Chemie pro III.ročník gymnázií, Doc.RNDr Josef Čárský a kol., SPN Praha 1989
  3. Chemie v kostce II, Květoslava Růžičková, Bohumír Kotlík, Fragment, Praha 1997
  4. Odmaturuj z chemie, Marika Benešová, Hana Satrapová, Didaktis, Brno 2002
  5. Harperova biochemie, Robert K.Murray, Daryl K.Granner... HaH Praha,1998
  6. Biochemie, Zdeněk Vodrážka, Academia, 1996
  7. Vitaminy - Prof. MUDr. Vratislav Schreiber, CSc., 1993
  8. Vitaminy - PharmDr. Jan Žamboch, 1996
  9. http://cs.wikipedia.org/wiki/Vitam%C3%ADn
  10. http://www.celostnimedicina.cz/mineralni-latky-jejich-zdroje-a-vyznam-pro-organismus.htm
  11. https://www.youtube.com/watch?v=XOY2b45wkck
  12. http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/index.html
  13. http://www.washington.edu/wholeu/2014/01/21/vitamins/
  14. http://www.spektrumzdravi.cz/nejdulezitejsi-vitaminy-mineraly-a-stopove-prvky
  15. http://cs.wikipedia.org/
  16. http://www.wikiskripta.eu/
  17. http://www.zdravejedlo.sk/vitaminy
  18. http://cs.wikipedia.org/wiki/Vitam%C3%ADn
  19. http://www.celostnimedicina.cz/mineralni-latky-jejich-zdroje-a-vyznam-pro-organismus.htm
  20. https://www.youtube.com/watch?v=XOY2b45wkck
  21. http://didaktikabiochemie.natur.cuni.cz/index.html

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (8. května 2015):

  1. Prezentace: Na prvním snímku někam vypadlo slovíčko "látky". Graficky moc hezky zpracovaná. Když vytváříte prezentaci, dávejte si pozor, kam se vám nahrávají obrázky. Často se nahrají na místa, která jsou hodně vzdálená zobrazované plochy snímku.
  2. Příprava + didaktické poznámky:
    1. moc hezky zpracované. Barevné rozlišení je vhodným pomocníkem. Žáci pracují s tím, s čím se běžně setkávájí (obaly od potravinových dopňků...).
    2. 2methyl 1,3 butadien: správně má být: 2-methylbuta-1,3-dien
  3. Pracovní list: Opět graficky hezky zpracované, místo pro základní informace. Žáci vědí, co se po nich žádá.
  4. Test: U 5. otázky je asi správná jiná odpověď. Stupnice? Varianta A/B?
  5. Laboratorní práce: Máte zkušenosti s realizací? Zajímalo by mě, zda se skutečně dá prokázat malé množství vitaminu A v potravinách (mně osobně tento test vycházel jen s tabletou vitaminu A). U vitaminu C vzniklá barva je ovlivněna původní barvou dané potraviny či nápoje (např. žlutým džusem). Je těžké vytvořit škálu od potravin s největším obsahem vitaminu C po potraviny s nejnižším obsahem.
  6. Celkové hodnocení: Jedná se o pečlivě připravenou hodinu. Jsem zvědavá na realizaci. Snad budeme také pro výuku motivováni:)

Andrea Hájková (6. května 2015)

  1. Didaktické poznámky pěkně zpracované. Oceňuji zapojování studentů do hodiny otázky a zajímavosti. Aktivita studentů.
  2. Pracovní list: Jasně dané co si mají z hodiny zapamatovat. Využití jako učební pomůcka. Nemusí si zapisovat do sešitu – jen doplňují, což urychlí chod hodiny, stihne se probrat více učiva. Pěkně zpracovaný i s obrázky. Vzorce bych tam neuváděla. Je dobré, aby měli představu, jak vypadají, ale určitě bych je po nich nechtěla, aby je uměli.
  3. Prezentace: Pěkně pracovaná pro klasickou výuku s prezentací - více textu. V zadání jsme jí měli použít jen pro obrázky v nutných případech. Myslím si, že by se nemusela ani použít, stačil by výklad s pracovním listem.
  4. Test: Otázky jsou pěkně a jasně položené s krátkou odpovědí – dobře vyhodnotitelné. Různé typy otázek. Chybí mi hodnocení, jak u otázek, tak celková bodová stupnice. Jen jedna skupina testu- opisování.
  5. Laboratorní práce je vždy velmi přínosná a zábavná pro studenty, ale na druhou stranu zabírá mnoho času. Pokud jsem to spočítala správně, tak by byly 2VH na výklad vitamínu, další 2VH na laboratorní práci a v další hodině ještě diskuze se studenty o jejich práci. To je celkem 5VH jen na vitamíny, což mi přijde docela hodně.

Marie Kašpárková (7. května 2015)

  1. Didaktické poznámky: Nemám výhrady
  2. Laboratorní práce Jednoduchá, rychlá a velmi názorná.
  3. Pracovní list Hezky zpracováno, žáci nemusí tolik psát a vše, co budou potřebovat vědět mají shrnuto v pracovním listu
  4. Test Shrnutí probrané látky v 10 minutách, jednoznačné otázky i odpovědi. Jen chybí bodové rozmezí.

Štěpánka Čivrná (7. května 2015)

  1. Myslím, že je to zpracované stejně jako od „profíka“.
  2. Strašně moc se mi líbí pracovní list.
  3. Motivační otázky jsou skvěle formulované – budu se tím příště inspirovat.
  4. Obecně je vidět, že máš bohatou praxi a víš, co od žáků můžeš čekat a jak učivo vyložit, aby to nebyla nuda.
  5. Řekla bych, že didaktické otázky jsou zpracované vzorově.
  6. Test – bude jedna varianta pro všechny?
  7. Celkově se mi to velmi líbí a vážně nevím, co vytknout.

Jan Drahota (10. května 2015)

  1. hezká prezentace, podrobná příprava a didaktické poznámky, velmi praktické pokusy, test v pořádku

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz