Jan Drahota - Stavba nukleových kyselin

uvodniobr

Materiály:

Didaktické poznámky (pdf)

Prezentace (pdf)

AZ - kvíz (pdf)

Test - zadání (pdf)

Test - řešení (pdf)

Použitá literatura:

  1. AZ kvíz – materiály volně dostupné na webu rvp.cz
  2. obsah učiva – Odmaturuj z chemie
  3. obrázky – z různých zdrojů z internetu
  4. videa – youtube.com

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (8. května 2015):

  1. Didaktické poznámky: Poznámky jsou poměrně stručně napsané, cíle VH by chtělo jasněji definovat.
  2. Prezentace: Na některých slidech bych použila hezčí obrázky (např. vzorce bází).
  3. AZ-kvíz - zůstal původní název: "Parazitičtí ploštěnci a hlísti". Možná bych přidala stručnou metodiku (změna barev mnohoúhelníku) a správné řešení. Jako opakování je to zajímavé. Žáky by to mohlo bavit.
  4. Test:
    1. Vzorec ribosy/deoxyribosy bych je nechala napsat celý:)
    2. U kyseliny fosforečné bych se spíše zajímala o strukturní než o sumární.
    3. Pozor uracil nebo uracyl :)
    4. Otázka: 6. Napište, jaký je rozdíl mezi purinem a pyrimidinem. Těch rozdílů bude asi mnohem více... Zajímalo by mě, jak by na to reagovali žáci.
    5. Klasifikační stupnice? Varianty A/B?
    6. Začlenila bych i nějaké jiné typy otázek...
  5. Celkové hodnocení: Časově si myslím, že bude látka probrána dříve než v navrhovaném časovém úseku. Realizace napoví :)

Andrea Hájková (6. května 2015)

  1. AZ-kvíz: Líbí se mi použití hry jako motivačního prvku na začátku hodiny. Pěkné propojení s biologií, ve které už o DNA slyšeli. Zopakování před výkladem nukleových kyselin v chemii. Plynulé navázání na nové učivo.
  2. Prezentace – využití jen pro obrázky a vzorce – jednoduchá bez zbytečného textu – doplněk k výkladu Předpokládám, že je to připraveno pro střední školu. Chybí mi tam některé věci, které by měli studenti střední školy znát. Jako druhy a funkce RNA – ribozomální, informační, přenosová. Pojmy: triplety bazí, kodon a antikodon. Využití videa pro názornost a oživení hodiny. Jsou krátká a věcná. Doplnit o čem se tam mluvilo, když jsou v angličtině.
  3. Test- otázky jsou pěkně položené s krátkou odpovědí – dobře vyhodnotitelné. Chybí mi hodnocení, jak u otázek, tak celková bodová stupnice. Jen jedna skupina testu- opisování.

Marie Kašpárková (7. května 2015)

  1. Didaktické poznámky: Nemám výhrady
  2. Prezentace Stručné, jasné, názorné. Trochu mi jen vadilo rozlišení některých vzorců - neostré čáry, ale chápu, že u převzatých obrázků se to občas stává.
  3. AZ - kvíz Chybí mi vizualizace správných odpovědí nebo klíč k posuzování toho, na kolik je odpověď správná, či nikoli. Jak by se to řešilo v případě sporných odpovědí?
  4. Test Moc hezký, jen bych ho ještě doplnila o body a bodové rozmezí

Štěpánka Čivrná (7. května 2015)

  1. Já osobně bych uvítala, kdyby byl v prezentaci nějaký doprovodný text k obrázkům. Jen podle obrázků bych si na obsah celého učiva určitě nevzpomněla (ale je pravda, že už to je nějaký ten pátek, co jsem měla státnice z biochemie).
  2. AZ kvíz se mi líbí, jen jsem nikde nenašla správné odpovědi.
  3. Jaká je hodnotící škála v testu? Všichni by měli jednu variantu?
  4. Téma nukleových kyselin je podle mě velmi zajímavé, těším se na výklad.

Jaroslava Horynová (9. května 2015):

  1. Prezentace:
    1. - jednoduchá, systematizovaná, líbí se mi číslování struktury výkladu
    2. - uvítala bych zde i nějakou zajímavost (RNA a DNA viry), předpokládám, že bude v ústním podání
    3. - vzhledem k tomu, že není přiložena obsahová část přípravy, není mi jasné, zda bude vysvětlen rozdíl mezi mRNA, tRNA a rRNA
  2. Didaktické poznámky:
    1. - stručné, výstižné a přehledné
    2. - rozvedla bych cíl hodiny
    3. - co budu chtít, aby studenti znali na konci hodiny
    4. - časově adekvátní 1VH
    5. - v časovém harmonogramu chybí zopakování učiva a zhodnocení hodiny
    6. - odkazy zdrojů bych doporučovala podrobnější
  3. Test:
    1. - otázky jsou jasně formulované, test je krátky a bude se dobře hodnotit
    2. - myslím, že názvy by měli znát u všech bází
    3. - jako student, bych možná nevěděla jak odpovědět na ot. 6, raději bych molekuly nakreslila
    4. - některé otázky jsou dost jednoduché (ZŠ)
  4. AZ-kvíz:
    1. - otázky v AZ-kvízu jsou zaměřeny více na biologii, což by nevadilo (souvisí to s tématem), kdyby zde bylo zařazeno více otázek z vykládané látky
    2. - ve kvízu chybí správné odpovědi, je to výhradně na vyučující (určitá nevýhody, když za vás např. někdo supluje a chcete mu poskytnout svou přípravu)

 

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz