Úvodní slovo k materiálům
Tématu nukleových kyselin bych věnovala 2-3 vyučovací jednotky (45 min.). První hodinu bych se zaměřila na obecný úvod do tématu, seznámení žáků s dusíkatými bázemi a primární strukturou NK. Druhou hodinu bych věnovala teorii prování dusíkatých bází a sekundární struktuře NK. Případná třetí vyučovací hodina věnovaná tématu nukleových kyselin by mohla být zaměřena na vyšší struktury DNA/ RNA, tj. vysvětlení pojmů chromosom, ribozom atd. A zároveň by v této hodině mohla být využita mnou vytvořená křížovka na NK, která je jednak vhodná k opakování tématu a jednak její tajenka (pojem transkripce) slouží jako úvod a motivace k proteosyntéze.
- VH … úvod, dusíkaté báze, primární struktura NK
- VH … párování bází, sekundární struktura, rozdíly mezi DNA/RNA
- VH … vyšší struktury DNA/ RNA (chromosomy, ribozomy), křížovka
Materiály
Powerpointová prezentace - Nukleové kyseliny
(snímek z prezentace)
Didaktické poznámky - Příprava 1. VH
Didaktické poznámky - Příprava 2. VH
Test - Nukleové kyseliny
Test - Nukleové kyseliny řešení
Didaktická hra - Bludiště (obrázek)

Didaktická hra - Bludiště řešení (obrázek)
Didaktická hra - Křížovka
Didaktická hra - Křížovka řešení
Použitá literatura:
- Koolman J. a kol.: Color Atlas of Biochemistry (2. vydání). Thieme 2005.
- Kolektiv pracovníků: Biochemie základní kurz (VŠ skripta). PřF UK v Praze, 2009.
- Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 1999.
- Mareček, A. a Honza, J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia - 3. díl. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000.
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (25.11.2012):
- Prezentace, grafika: Obrázek buňky na druhém snímku a obrázek na pátém snímku by mohyl být více kvalitní. Obrázky na posledním slidu by mohly být kvalitněji nascanované. Písmo veliké, čitelné, množství textu minimální.
- Prezentace, obsah: NA nalezneme též v jadérku, což není na snímku zvýrazněné. Z počátku mi chybělo vysvětlení řady biochemických pojmů a vztahů - Který cukr je v NA (ribosa, 2-deoxyribosa)? Které báze patří mezi purinové a které mezi pyrimidinové? Kde se v buňce nachází DNA a kde RNA? Jaké jsou jejich funkce? Čim se liší DNA od RNA? - vše je detailně rozepsané v didaktických poznámkách a předpokládá se, že bude doplněno ústním výkladem učitele (výklad je detailně zaznamenám v didaktických poznámkách).
- Didaktické poznámky: chybí časové rozvržení VH. Obecné schéma struktury nukleových kyselin - bývá zvykem bázi psát nad úroveň cukru.
- Test: Stupnice je zcela adekvátní. U poslední (šesté) položky bych uznávala též odpověd a) - během procesu transkripce se takto vlákno komplementárně přepisuje z DNA do RNA.
- Hry: Křížovka ok (tajenka velmi dobře zvolená), bludiště - nevím, zda bude pro 18leté žáky atraktivní.
- Hra párování - velice zajímavý nápad. Líbí se mi.
- Použitá literatura: není kompletní - chybí některé zdroje obrázků z prezentace (bludiště vytvořila P. Váňová osobně!).
- Chemická nomenklatura: doporučení je používat mezinárodní pravopis, tj,. koncovky -osa, -asa atd. Vazba glykosidová nebo glykosidická? (sjednotit ve všech materiálech stejně).
- Odborná správnost v pořádku, úroveň odpovídá SŠ.
Eva Vrzáčková (29.11.2012):
- odborná správnost
myslím si, že bez problémů – jen možná uvádět fosfát PO43- místo kyseliny fosforečné H3PO4
- didaktická způsobilost
- časové rozvržení VH - možná věnováno hodně hodin – stačily by 2 hodiny, přijde mi, že v dobu, kdy se toto téma bere ve škole se již výrazně spěchá a nestíhá;
chybí mi k tomuto tématu zahrnutí i replikace a proteosyntézy (jen v hodinové dotaci, nikoliv v obsahu)
- grafické a didaktické zpracování - myslím, že Petra si s tím velmi vyhrála, má krásné materiály – prezentace povedená, aktivity v hodinách také velmi zdařilé
- prezentace - hezky zpracovaná, stručná, vyváženě obrázků, není moc textu – což je dobře;
- slide 3 – hezky podtrženo, často se komolí, možná místo H3PO4 bych raději užívala PO43-
- slide 4 se mi velice líbil – hezky znázorněno
- na slide 5 trošku rozmazaný obrázek
příprava
- co mi chybí v přípravě časové rozvržení, myslím si, že první hodina je časově nadhodnocena, když jsem si udělala časový rozpis, zbylo mi asi 5 – 10 minut
- příprava – hezky zpracovaná, zkombinovaná s prezentacemi, cíle hezky zformulovány, jsou adekvátní a opravdu se proberou
- opakování na začátku i na konci hodiny
- 1. VH – super, aktivita také dobrá a myslím, že i velké žáky bude bavit, je to zase změna v hodině oproti výkladu
- 2. VH – velmi oceňuji první aktivitu s párováním bází, super – žáci si sami přijdou na danou skutečnost (myslím, že někdy využiju) – akorát není moc jasné zadání, chtělo by to buď přiložený dokument, nebo lepší popis – jedna skupina dostane všechny dvojice v jedné barvě, nebo 1 skupina dostane pouze jeden typ dvojice v různých barvách?
- 2. VH – druhá aktivita s pohybem po třídě možná již trošku nadstavbová, možná již trošku zbytečné
- test - přiměřený, odpovídá probranému učivu, hodnocení adekvátní
- možná bych dala napsat vzorec pyrimidinu, nebo možná ještě lépe, nějaké báze
reaguji i na Váš komentář – uznat a) – asi bude záležet na situaci, ale pokud by před tím nebrali proteosyntézu, neuznávala bych – a zadání mi přišlo v tom smyslu najít komplementární DNA řetězec k danému DNA řetězci; po případě pro Petru trošku ujasnit ještě zadání
- křížovka - povedená, na opakování pojmu adekvátní
- použitelnost ve výuce - myslím, že většina materiálů je využitelná, myslím, že sama využiju nebo se nechám inspirovat.
Jana Filipová (4.12.2012):
- Příprava je napsaná moc hezky a úpravně. Je přehledná a má uvedeny části jako opakování, výklad, aktivita... Barevné dělení to všechno ještě zpřehledňuje. Určitě to dalo spoustu práce.
- Také mi trochu chybí časový rozvrh, ale chápu, že pro fiktivní třídu se těžko odhaduje, jak rychle budou aktivity ubíhat.
- Ocenila bych seznam "pomůcek", obvykle to sama píšu do jednoho řádku. Jen aby si učitel před hodinou uvědomil, že má vytištěné bludiště, báze, funkční projektor, prezentaci na flešce a pod. Je to praktické.
- Možná bych některé věci řešila i více do hloubky - budou to třeťáci, na řadě škol maturanti - už z biologie budou nejspíš znát rozdíl mezi DNA, RNA, m-RNA, t-RNA, takže všechno by mohlo jít rychleji. Třeba bych se zmínila o kodonech a antikodonech a klidně jim ukázala "převodní tabulku" na aminokyseliny.(I když to už pak směřujeme k peptidům.) DNA je A, B, Z - to by je také mohlo zajímat, pokud by byli šikovní, mohla bych jim ukázat pár obrázků z rentgenu - čistě jen pro zajímavost, jak se z fleků vyčte struktura (ne že bych věděla, jak). Ale zase bude záležet na studentech a jejich zájmu o věc.
- Aktivity jsou skvělé (chybí mi dokument báze.doc), to párování bych chtěla vidět na živo. Bludiště je super, to jsi dělala v ruce? Přijde mi to v zásadě nenáročné na přípravu a vysvětlování pravidel, přitom se zopakuje co má a mohlo by je to bavit.
- Test je krátký, stručný, rychlý a přitom opakuje velký kus probrané látky, to mám ráda.
- Didaktické hledisko: příprava je psaná přehledně, až na drobnosti obsahuje všechno tak, jak má. Cíle jsou formulovány správně.
- Odborné hledisko: takhle z hlavy jsem neobjevila žádný do očí bijící nedostatek. Možná bych u RNA (t-RNA) upozornila na to, že se páruje do dvoušroubovice nejen na "jetel" t-RNA, ale i libovolně jinak, když může. Pak z toho pochopitelně nevzniká tak hezká struktura jako na obrázku, ale chumel. Když se uměle dají do směsi komplementární úseky, udělá šroubovici i hezky, jen není tak stabilní (což je také možná evoluční důvod, proč je informace uložená v DNA, která je stabilnější). (Není to výtka, jen poznámka.)
Jana Horáková (9.12.2012):
- Prezentace - je dobře čitelná. Informace pouze v ní by nedostačovaly, ale vzhledem k výkladu a zápiskům na tabuli je to v pořádku. Líbilo se mi, že na ni jsou znázorněny velice přehledně všechny typy vazeb. Kladně hodnotím, že N-báze budou rozepsány postupně na tabuli a žáci tedy budou mít dost času si je překreslit.
- Didaktické poznámky - Velice pěkné a přehledně zpracované. V 2VH bych si vybrala pouze jednu aktivitu spíš tu první. Bála bych se, že druhou ztratím příliš mnoho času a žáci nebudou dělat to, co mají. (Samozřejmě záleží na třídě, v nějaké by se to určitě dalo, jen se obávám, že jich bude menšina). Nicméně výběr aktivizačních metod se povedl. Úroveň odpovídá SŠ. Odborně v pořádku. Křížovka perfektní, nemám co dodat.
- Test - Za první otázku 3 body? Dala bych 4 nebo 2, aby se to líp počítalo. U otázky 6, nevím proč není správně i odpověď A. Hodnocení trochu nerovnoměrné, asi bych ji trošku zmírnila (větší šance získat jedničku a čtyřku).
Marie Kostelanská (10.12.2012):
- Prezentace ač obsahuje jen několik slidů je udělána moc hezky, přehledně a myslím, že i těchto málo slidů postačuje pro plnohodnotnou výuku. Navíc, jak plyne z didaktických poznámek je výklad pomocí prezentace propojen s psaním na tabuli, což považuji za vyvážený a racionální přístup k výuce.
- Didaktická příprava – není přeplácaná textem, a přesto je názorná a výuka by se s ní vedla velmi pohodlně.
- Test – rychlý, kreativní.
Marie Tomanová (11.12.2012):
- Prezentace moc se mi líbí
- snímek tři a čtyři – zrovna moje fakultní učitelka na praxi (měla matiku a biologii) nevěděla, proč se jednomu konci DNA říká 3‘ konec a druhému 5‘ konec, jen bych tam asi místo kyseliny fosforečné psala rovnou fosfát
- Didaktické poznámky krásné grafické zpracování, i přesně zápis na tabuli – dala sis s tím práci
- Test Nemám co dodat
Jana Horská (13.12.2012):
- prezentace je velmi názorná, graficky vydařená, upozorňuje na podstatu věci
- obávám se, jestli není bludiště pro žáky 3. ročníku příliš infantilní :) - jinak celkem zajímavá aktivita
- test na NK je hezký, líbí se mi první úkol, který propojuje chemii s biologií
hodiny jsou velmi detailně připravené a promyšlené.
- líbí se mi didaktická hra s kartičkami.