Petra Váňová - Nukleové kyseliny

Úvodní slovo k materiálům

Tématu nukleových kyselin bych věnovala 2-3 vyučovací jednotky (45 min.). První hodinu bych se zaměřila na obecný úvod do tématu, seznámení žáků s dusíkatými bázemi a primární strukturou NK. Druhou hodinu bych věnovala teorii prování dusíkatých bází a sekundární struktuře NK. Případná třetí vyučovací hodina věnovaná tématu nukleových kyselin by mohla být zaměřena na vyšší struktury DNA/ RNA, tj. vysvětlení pojmů chromosom, ribozom atd. A zároveň by v této hodině mohla být využita mnou vytvořená křížovka na NK, která je jednak vhodná k opakování tématu a jednak její tajenka (pojem transkripce) slouží jako úvod a motivace k proteosyntéze.

  1. VH … úvod, dusíkaté báze, primární struktura NK
  2. VH … párování bází, sekundární struktura, rozdíly mezi DNA/RNA
  3. VH … vyšší struktury DNA/ RNA (chromosomy, ribozomy), křížovka

Materiály

Powerpointová prezentace - Nukleové kyseliny

prezentace (snímek z prezentace)

Didaktické poznámky - Příprava 1. VH

Didaktické poznámky - Příprava 2. VH

Test - Nukleové kyseliny

Test - Nukleové kyseliny řešení

Didaktická hra - Bludiště (obrázek)

bludiste

Didaktická hra - Bludiště řešení (obrázek)

Didaktická hra - Křížovka

Didaktická hra - Křížovka řešení

Použitá literatura:

  1. Koolman J. a kol.: Color Atlas of Biochemistry (2. vydání). Thieme 2005.
  2. Kolektiv pracovníků: Biochemie základní kurz (VŠ skripta). PřF UK v Praze, 2009.
  3. Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 1999.
  4. Mareček, A. a Honza, J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia - 3. díl. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000.

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (25.11.2012):

  1. Prezentace, grafika: Obrázek buňky na druhém snímku a obrázek na pátém snímku by mohyl být více kvalitní. Obrázky na posledním slidu by mohly být kvalitněji nascanované. Písmo veliké, čitelné, množství textu minimální.
  2. Prezentace, obsah: NA nalezneme též v jadérku, což není na snímku zvýrazněné. Z počátku mi chybělo vysvětlení řady biochemických pojmů a vztahů - Který cukr je v NA (ribosa, 2-deoxyribosa)? Které báze patří mezi purinové a které mezi pyrimidinové? Kde se v buňce nachází DNA a kde RNA? Jaké jsou jejich funkce? Čim se liší DNA od RNA? - vše je detailně rozepsané v didaktických poznámkách a předpokládá se, že bude doplněno ústním výkladem učitele (výklad je detailně zaznamenám v didaktických poznámkách).
  3. Didaktické poznámky: chybí časové rozvržení VH. Obecné schéma struktury nukleových kyselin - bývá zvykem bázi psát nad úroveň cukru.
  4. Test: Stupnice je zcela adekvátní. U poslední (šesté) položky bych uznávala též odpověd a) - během procesu transkripce se takto vlákno komplementárně přepisuje z DNA do RNA.
  5. Hry: Křížovka ok (tajenka velmi dobře zvolená), bludiště - nevím, zda bude pro 18leté žáky atraktivní.
  6. Hra párování - velice zajímavý nápad. Líbí se mi.
  7. Použitá literatura: není kompletní - chybí některé zdroje obrázků z prezentace (bludiště vytvořila P. Váňová osobně!).
  8. Chemická nomenklatura: doporučení je používat mezinárodní pravopis, tj,. koncovky -osa, -asa atd. Vazba glykosidová nebo glykosidická? (sjednotit ve všech materiálech stejně).
  9. Odborná správnost v pořádku, úroveň odpovídá SŠ.

Eva Vrzáčková (29.11.2012):

  1. odborná správnost
    myslím si, že bez problémů – jen možná uvádět fosfát PO43- místo kyseliny fosforečné H3PO4
  2. didaktická způsobilost
    1. časové rozvržení VH - možná věnováno hodně hodin – stačily by 2 hodiny, přijde mi, že v dobu, kdy se toto téma bere ve škole se již výrazně spěchá a nestíhá;
      chybí mi k tomuto tématu zahrnutí i replikace a proteosyntézy (jen v hodinové dotaci, nikoliv v obsahu)
    2. grafické a didaktické zpracování - myslím, že Petra si s tím velmi vyhrála, má krásné materiály – prezentace povedená, aktivity v hodinách také velmi zdařilé
    3. prezentace - hezky zpracovaná, stručná, vyváženě obrázků, není moc textu – což je dobře;
      - slide 3 – hezky podtrženo, často se komolí, možná místo H3PO4 bych raději užívala PO43-
      - slide 4 se mi velice líbil – hezky znázorněno
      - na slide 5 trošku rozmazaný obrázek příprava
      - co mi chybí v přípravě časové rozvržení, myslím si, že první hodina je časově nadhodnocena, když jsem si udělala časový rozpis, zbylo mi asi 5 – 10 minut
    4. příprava – hezky zpracovaná, zkombinovaná s prezentacemi, cíle hezky zformulovány, jsou adekvátní a opravdu se proberou
      - opakování na začátku i na konci hodiny
      - 1. VH – super, aktivita také dobrá a myslím, že i velké žáky bude bavit, je to zase změna v hodině oproti výkladu
      - 2. VH – velmi oceňuji první aktivitu s párováním bází, super – žáci si sami přijdou na danou skutečnost (myslím, že někdy využiju) – akorát není moc jasné zadání, chtělo by to buď přiložený dokument, nebo lepší popis – jedna skupina dostane všechny dvojice v jedné barvě, nebo 1 skupina dostane pouze jeden typ dvojice v různých barvách?
      - 2. VH – druhá aktivita s pohybem po třídě možná již trošku nadstavbová, možná již trošku zbytečné
    5. test - přiměřený, odpovídá probranému učivu, hodnocení adekvátní
      - možná bych dala napsat vzorec pyrimidinu, nebo možná ještě lépe, nějaké báze
      reaguji i na Váš komentář – uznat a) – asi bude záležet na situaci, ale pokud by před tím nebrali proteosyntézu, neuznávala bych – a zadání mi přišlo v tom smyslu najít komplementární DNA řetězec k danému DNA řetězci; po případě pro Petru trošku ujasnit ještě zadání
    6. křížovka - povedená, na opakování pojmu adekvátní
    7. použitelnost ve výuce - myslím, že většina materiálů je využitelná, myslím, že sama využiju nebo se nechám inspirovat.

Jana Filipová (4.12.2012):

  1. Příprava je napsaná moc hezky a úpravně. Je přehledná a má uvedeny části jako opakování, výklad, aktivita... Barevné dělení to všechno ještě zpřehledňuje. Určitě to dalo spoustu práce.
  2. Také mi trochu chybí časový rozvrh, ale chápu, že pro fiktivní třídu se těžko odhaduje, jak rychle budou aktivity ubíhat.
  3. Ocenila bych seznam "pomůcek", obvykle to sama píšu do jednoho řádku. Jen aby si učitel před hodinou uvědomil, že má vytištěné bludiště, báze, funkční projektor, prezentaci na flešce a pod. Je to praktické.
  4. Možná bych některé věci řešila i více do hloubky - budou to třeťáci, na řadě škol maturanti - už z biologie budou nejspíš znát rozdíl mezi DNA, RNA, m-RNA, t-RNA, takže všechno by mohlo jít rychleji. Třeba bych se zmínila o kodonech a antikodonech a klidně jim ukázala "převodní tabulku" na aminokyseliny.(I když to už pak směřujeme k peptidům.) DNA je A, B, Z - to by je také mohlo zajímat, pokud by byli šikovní, mohla bych jim ukázat pár obrázků z rentgenu - čistě jen pro zajímavost, jak se z fleků vyčte struktura (ne že bych věděla, jak). Ale zase bude záležet na studentech a jejich zájmu o věc.
  5. Aktivity jsou skvělé (chybí mi dokument báze.doc), to párování bych chtěla vidět na živo. Bludiště je super, to jsi dělala v ruce? Přijde mi to v zásadě nenáročné na přípravu a vysvětlování pravidel, přitom se zopakuje co má a mohlo by je to bavit.
  6. Test je krátký, stručný, rychlý a přitom opakuje velký kus probrané látky, to mám ráda.
  7. Didaktické hledisko: příprava je psaná přehledně, až na drobnosti obsahuje všechno tak, jak má. Cíle jsou formulovány správně.
  8. Odborné hledisko: takhle z hlavy jsem neobjevila žádný do očí bijící nedostatek. Možná bych u RNA (t-RNA) upozornila na to, že se páruje do dvoušroubovice nejen na "jetel" t-RNA, ale i libovolně jinak, když může. Pak z toho pochopitelně nevzniká tak hezká struktura jako na obrázku, ale chumel. Když se uměle dají do směsi komplementární úseky, udělá šroubovici i hezky, jen není tak stabilní (což je také možná evoluční důvod, proč je informace uložená v DNA, která je stabilnější). (Není to výtka, jen poznámka.)

Jana Horáková (9.12.2012):

  1. Prezentace - je dobře čitelná. Informace pouze v ní by nedostačovaly, ale vzhledem k výkladu a zápiskům na tabuli je to v pořádku. Líbilo se mi, že na ni jsou znázorněny velice přehledně všechny typy vazeb. Kladně hodnotím, že N-báze budou rozepsány postupně na tabuli a žáci tedy budou mít dost času si je překreslit.
  2. Didaktické poznámky - Velice pěkné a přehledně zpracované. V 2VH bych si vybrala pouze jednu aktivitu spíš tu první. Bála bych se, že druhou ztratím příliš mnoho času a žáci nebudou dělat to, co mají. (Samozřejmě záleží na třídě, v nějaké by se to určitě dalo, jen se obávám, že jich bude menšina). Nicméně výběr aktivizačních metod se povedl. Úroveň odpovídá SŠ. Odborně v pořádku. Křížovka perfektní, nemám co dodat.
  3. Test - Za první otázku 3 body? Dala bych 4 nebo 2, aby se to líp počítalo. U otázky 6, nevím proč není správně i odpověď A. Hodnocení trochu nerovnoměrné, asi bych ji trošku zmírnila (větší šance získat jedničku a čtyřku).

Marie Kostelanská (10.12.2012):

  1. Prezentace ač obsahuje jen několik slidů je udělána moc hezky, přehledně a myslím, že i těchto málo slidů postačuje pro plnohodnotnou výuku. Navíc, jak plyne z didaktických poznámek je výklad pomocí prezentace propojen s psaním na tabuli, což považuji za vyvážený a racionální přístup k výuce.
  2. Didaktická příprava – není přeplácaná textem, a přesto je názorná a výuka by se s ní vedla velmi pohodlně.
  3. Test – rychlý, kreativní.

Marie Tomanová (11.12.2012):

  1. Prezentace moc se mi líbí
    1. snímek tři a čtyři – zrovna moje fakultní učitelka na praxi (měla matiku a biologii) nevěděla, proč se jednomu konci DNA říká 3‘ konec a druhému 5‘ konec, jen bych tam asi místo kyseliny fosforečné psala rovnou fosfát
  2. Didaktické poznámky krásné grafické zpracování, i přesně zápis na tabuli – dala sis s tím práci
  3. Test Nemám co dodat

Jana Horská (13.12.2012):

  1. prezentace je velmi názorná, graficky vydařená, upozorňuje na podstatu věci
  2. obávám se, jestli není bludiště pro žáky 3. ročníku příliš infantilní :) - jinak celkem zajímavá aktivita
  3. test na NK je hezký, líbí se mi první úkol, který propojuje chemii s biologií hodiny jsou velmi detailně připravené a promyšlené.
  4. líbí se mi didaktická hra s kartičkami.

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz