Materiály
Didaktické poznámky
Test - Lipidy
Křížovka
Text pro studium
Použitá literatura
- McMURRY, J. Organická chemie. Vysoké učení technické v Brně. 1. vydání. Brno: Vutium, 2007.
- VODRÁŽKA, Z. Biochemie. 2. vydání. Praha: Academia, 1996.
- PÁNEK, J. Základy výživy a výživová politika. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Fakulta potravinářské a biochemické technologie. 1. vydání. Praha: VŠCHT, 2002.
- LEDVINA, M. Biochemie: Pro studující lékařství. Univerzita Karlova. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1993.
- WIKIPEDIA. Lipid Bilayer. jpg [Soubor]. [cit. 2011-04-11]. Dostupné z URL
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lipid_Bilayer.jpg
- VOET, D. Biochemie. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing, 1995.
- ČÁRSKÝ, J. A KOL. Chemie pro III. ročník gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN, 1986.
- MAREČEK A., HONZA J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2 – 3 díl. 2. vydání. Olomouc: Olomouc, 1998.
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (27.12.2012):
- Didaktické poznámky
- 3 VH je adekvátní. Já bych to v praxi viděla tak na 2 max. 3 VH (pokud by čas dovolil). Zarazilo mne, že isoprenoidy byste brala dříve. Z jakého důvodu?
- Cíle VH "porozumí", "budou znát" - nedoporučuje se užívat, nejedná se o aktivní slovesa.
- Velmi stručné, v podstatě mi nic neříkají (kromě cílů VH a použité literatury).
- Netuším, co konkrétně bude náplní vaší hodiny, jestli celý studijní text (což je něco jako kapitola z učebnice o 8 stranách), nebo jen vybrané části? Chtělo by to vložit alespoň přípravu na vámi připravenou VH.
- Text pro studium
- Charakteristika a dělení lipidů je velmi náročná a především v literatuře nejednoznačně uváděná. Co zdroj to jiné dělení a jiná definice lipidů.
- Přiznávám se, že jsem u čtení vašeho textu měla pomocníky v podobě odborné literatury (Voet, Základní kurz a Vodrážka).
- Teď připomínky, často diskuzního charakteru:
- o 55 kg více - to je i po odečtení tuku, který bychom už neměli?
- Dělení lipidů - líbí se mi, že jste se nesnažila o celý výčet složitých lipidů, ale že jste uvedla jen ty nejdůležitější skupiny.
- U kyselé hydrolýzy mě zarazilo, že je zapotřebí nejprve přidat hydroxid (toto se běžně ve sš učebnicích neuvádí).
- Trochu zde postrádám popis mastných kyselin, myslím, že v předchozím učivu se s mastnými kyselinami žáci neseznamují (pokud je tedy nechci probírat s karboxylovými kyselinami).
- Molekula mýdla "protonizuje" na Na+ a RCOO-.
- Škoda, že jste neuvedla nějaký příklad tenzidu.
- U popisku k obrázku č. 8 kamsi vypadlo slůvko "vosku".
- U popisku k obrázku č. 10 se zmiňujete o látce, která se nazývá cholin (a dále ještě několikrát), ale nikde není vysvětleno, co je to za látku.
- "Nejpočetnějšími skupinami fosfoacylglycerolů jsou fosfatidylcholiny (lecithiny) a fosfatidylethanolamin (kefalin)". Já bych řekla, že je to už nadbytečná informace a vynechala bych ji i ve Vodrážkovy, což je tlustá bichle je toto zmíněno malými písmeny. Dále kefaliny je zastaralý název pro fosfatidylethanolamin i fosfatidylserin (citováno z Vodrážky).
- Obr. 11 vzorec je velmi hezký, ale více bych vysvětlila, co je to to Y (= další alkohol). Zase zde zmiňujete cholin u lecithinu, ale vědí žáci, co je to cholin? Dále když Y = H, jedná se o kyselinu fosfatidovou, od které se vše ostatní odvozuje a v podstatě se jedná o nejjednodušší fosfoacylglycerol.
- popisek u obr. 13 - slovo "iontová" bych nahradila slůvkem polární. Polární hlavičkou se myslí i glycerol ne pouze fosfátová skupina.
- Ve vzorci sfingomyelinu je malinká chybka, spíše překlep -CHNH2-CO atd. má být jen -CHNHCO-. Taky se mi zdá, že je to nad rámec sš pojetí učiva. Já osobně bych sfingomyeliny vynechala.
- Jinak moc hezky zpracováno, graficky se mi moc líbí a vypořádala jste se s danou problematikou velmi dobře. Myslím, že toto učivo logickým způsobem uspořádat, aby to mělo hlavu a patu je téměř nemožné :)
- Křížovka
- otázka 3 - nesouhlasim, že všechny možné diestery kyseliny fosforečné jsou fosfolipidy, diestery kyseliny fosforečné jsou např. i nukleové kyseliny.
- Otázka 5 a 8 - doplňovat v příslušném pádu.
- Tuky bych necharakterizovala jako jiné označení pro lipidy. Lipidy jsou nadřazený pojem pro tuky. Ne každý lipid je tukem.
- Zajímavé opakování.
- Test
- Líbí se mi položka č. 7.
- Testová položka č. 10 - lze odvodit z názvu bez dalších znalostí.
- Testová položka č. 11 - více konkretizovat - co je postačující pro plný počet bodů.
- Na 1 VH bych ho nedávala, myslím, že za 20-25 minut test žáci zvládnou vyplnit.
- Jinak bez výhrad.
Julie Andrová (28.12.2012):
- Didaktické poznámky
- - těším se na ukázku výuky bez prezentace
- - první 2 cíle nejsou definovány příliš šťastně (slovesa porozumět a znát v Bloomově taxonomii nejspíš nenajdeme)
- - chybí mi bližší popis vyučovací hodiny (např. jaké vyučovací metody, či organizační formy by byly využity)
- Test
- - oceňuji zařazení různých typů otázek
- - se známkovým ohodnocením souhlasím, jednotlivé otázky bych ale v některých případech obodovala jinak (např. u otázky č. 3 bych dala za každé správně opravené slovo 1 bod vzhledem k tomu, že za přiřazování v předchozí otázce č. 2 je za správné přiřazení 1 bod, dále 4 body za otázku č. 11 mi přijdou docela hodně)
- - u otázky č. 2 bych u možnosti C uvedla místo sfingosinu sfingomyelin
- Křížovka
- - pěkný materiál k zopakování některých pojmů
- - u č. 5 a 8 bych nějakým způsobem uvedla, že je třeba pojem doplnit v prvním pádě nebo v případě č. 5 přidala 1 políčko, aby bylo možné doplnit glycerolu
- Text pro studium
- - pěkně graficky zpracovaný, hezky se čte
- Celkový dojem - text pro studium je moc pěkný, u ostatních částí bych ocenila trošku pečlivější zpracování
Růžena Maroušková (28.12.2012):
- Souhlasím s tím, že je v dnešní době hodně ,,přeprezentováno“, také se mi lépe učí bez prezentace.
- Poznámky jsou dobře zpracované, ale nikde nevidím, rozvržení hodin. Je fajn, že žáci mají hezky zpracované poznámky dopředu, o to více je potřeba hodiny prokládat něčím, co žáky zaujme, aby dávali při hodině pozor.
- U textu se mi líbí se mi, že v jednom sloupci jsou poznámky a ve druhém sloupci jsou zajímavosti, důležitá upozornění obrázky apod. Žáci tak získají lepší přehled o látkách.
- Test je vhodný pro opakování. Hodnocení je možná přísnější (za polovinu bodů je 4). U otázky 3 bych uvedla, kolik chyb se tam dá najít (ale nejspíš proto, že já nemám tento typ otázek ráda).
Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):
- Prezentace
- určitě to jde i bez ní
- Didaktické poznámky
- - souhlasím s časovým rozvržením
- - naplánované pěkné pokusy
- - chybí mi didaktické zpracování toho, co bude učitel s žáky přibližně dělat, používat za metody,…
- Křížovka - zajímavé zpestření; upozornit, že pojmy jsou v prvním pádě
- Text pro studium
- - jako text pro studium pěkný, přípravu bych však uvítala více strukturovanou (učitel si ale může pojmy zvýraznit)
- - osobně mi zde chybí informace o žluknutí, ztužování,… – záleží ale na učiteli, co vše zařadí
- Test - více typů testových úloh, celkově se mi líbí
Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):
- Text pro studium + didaktické poznámky:
- - Ten text by dostali studenti před hodinou, aby si to nastudovali doma? Pokud ano, myslím si, že 8 stránek na prostudování toho, co se bude probírát přístí hodinu je poměrně hodně. A nebo to ještě dostanou k poznámkám, co si zapíší v hodině? A nebo budou pouze poslouchat výklad a nic si zapisovat nebudou, protože text pro studium jim dáte? Toto vysvětlení + rozvržení hodin + otázky na studenty mi chybí v didaktických poznámkách.
- - Obsah textu se mi líbí, je přehledný a dobře se čte.
- Test
- - Test na 40 minut mi přijde jako pololetní písemná práce a ne jako tématický test.
- - otázka 3: Jak to bude s bodováním, když student opraví něco, co je dobře (mínusové body?).
- - Dobře setavený test.
- - Známkování mi přijde trochu přísnější.
Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):
- didaktické poznámky
- bloom nebloom, pro mne jsou cíle napsány srozumitelně
- pokus – mikrovlnou troubu bys vzala z kabinetu? a pak ji znovu používala na ohřívání oběda-Většinou není součástí laboratoří a ptám se z hlediska bezpečnosti, případná kontrola by mohla zešílet ;)
- test na celou hodinu mi přijde příliš dlouhý
- nenašel jsem, zda by byl žákům text jako učební materiál poskytnut před výukou či a po hodině. Obě možnosti mění pozici učitele a přikláněl bych se určitě k poskytnutí po výuce
- test - k otázkám nemám výhrady
- učební text - pěkně zpracovaný včetně postranních poznámek.
Martin Švehla (4.1.2013):
- Prezentace:
- Konečně někdo bez prezentace
- Didaktické poznámky:
- - I když slova „porozumí“ a „zná“ nejsou podle Bloomovy taxonomie, tak je všem jasné, co bude cílem hodiny
- - V podstatě nevím, co se bude učit
- Test
- - 40 minut na tento test je příliš mnoho a byla by to i ztráta času
- - Otázky jsou v pořádku
- Text pro studium
- - Moc hezký text
- - Rozdělení lipidů je špatně formátované
- - Vzorce občas mají divné délky a úhly vazeb
- - Podtrhávání není dobrý způsob zvýrazňování v textu (navíc je použit nejednotně jen na první stránce)