Gabriela Uherčíková - Lipidy

Materiály

Didaktické poznámky

Test - Lipidy

Křížovka

Text pro studium

Použitá literatura

  1. McMURRY, J. Organická chemie. Vysoké učení technické v Brně. 1. vydání. Brno: Vutium, 2007.
  2. VODRÁŽKA, Z. Biochemie. 2. vydání. Praha: Academia, 1996.
  3. PÁNEK, J. Základy výživy a výživová politika. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Fakulta potravinářské a biochemické technologie. 1. vydání. Praha: VŠCHT, 2002.
  4. LEDVINA, M. Biochemie: Pro studující lékařství. Univerzita Karlova. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1993.
  5. WIKIPEDIA. Lipid Bilayer. jpg [Soubor]. [cit. 2011-04-11]. Dostupné z URL http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lipid_Bilayer.jpg
  6. VOET, D. Biochemie. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing, 1995.
  7. ČÁRSKÝ, J. A KOL. Chemie pro III. ročník gymnázií. 1. vydání. Praha: SPN, 1986.
  8. MAREČEK A., HONZA J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2 – 3 díl. 2. vydání. Olomouc: Olomouc, 1998.

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (27.12.2012):

  1. Didaktické poznámky
    1. 3 VH je adekvátní. Já bych to v praxi viděla tak na 2 max. 3 VH (pokud by čas dovolil). Zarazilo mne, že isoprenoidy byste brala dříve. Z jakého důvodu?
    2. Cíle VH "porozumí", "budou znát" - nedoporučuje se užívat, nejedná se o aktivní slovesa.
    3. Velmi stručné, v podstatě mi nic neříkají (kromě cílů VH a použité literatury).
    4. Netuším, co konkrétně bude náplní vaší hodiny, jestli celý studijní text (což je něco jako kapitola z učebnice o 8 stranách), nebo jen vybrané části? Chtělo by to vložit alespoň přípravu na vámi připravenou VH.
  2. Text pro studium
    1. Charakteristika a dělení lipidů je velmi náročná a především v literatuře nejednoznačně uváděná. Co zdroj to jiné dělení a jiná definice lipidů.
    2. Přiznávám se, že jsem u čtení vašeho textu měla pomocníky v podobě odborné literatury (Voet, Základní kurz a Vodrážka).
    3. Teď připomínky, často diskuzního charakteru:
      1. o 55 kg více - to je i po odečtení tuku, který bychom už neměli?
      2. Dělení lipidů - líbí se mi, že jste se nesnažila o celý výčet složitých lipidů, ale že jste uvedla jen ty nejdůležitější skupiny.
      3. U kyselé hydrolýzy mě zarazilo, že je zapotřebí nejprve přidat hydroxid (toto se běžně ve sš učebnicích neuvádí).
      4. Trochu zde postrádám popis mastných kyselin, myslím, že v předchozím učivu se s mastnými kyselinami žáci neseznamují (pokud je tedy nechci probírat s karboxylovými kyselinami).
      5. Molekula mýdla "protonizuje" na Na+ a RCOO-.
      6. Škoda, že jste neuvedla nějaký příklad tenzidu.
      7. U popisku k obrázku č. 8 kamsi vypadlo slůvko "vosku".
      8. U popisku k obrázku č. 10 se zmiňujete o látce, která se nazývá cholin (a dále ještě několikrát), ale nikde není vysvětleno, co je to za látku.
      9. "Nejpočetnějšími skupinami fosfoacylglycerolů jsou fosfatidylcholiny (lecithiny) a fosfatidylethanolamin (kefalin)". Já bych řekla, že je to už nadbytečná informace a vynechala bych ji i ve Vodrážkovy, což je tlustá bichle je toto zmíněno malými písmeny. Dále kefaliny je zastaralý název pro fosfatidylethanolamin i fosfatidylserin (citováno z Vodrážky).
      10. Obr. 11 vzorec je velmi hezký, ale více bych vysvětlila, co je to to Y (= další alkohol). Zase zde zmiňujete cholin u lecithinu, ale vědí žáci, co je to cholin? Dále když Y = H, jedná se o kyselinu fosfatidovou, od které se vše ostatní odvozuje a v podstatě se jedná o nejjednodušší fosfoacylglycerol.
      11. popisek u obr. 13 - slovo "iontová" bych nahradila slůvkem polární. Polární hlavičkou se myslí i glycerol ne pouze fosfátová skupina.
      12. Ve vzorci sfingomyelinu je malinká chybka, spíše překlep -CHNH2-CO atd. má být jen -CHNHCO-. Taky se mi zdá, že je to nad rámec sš pojetí učiva. Já osobně bych sfingomyeliny vynechala.
      13. Jinak moc hezky zpracováno, graficky se mi moc líbí a vypořádala jste se s danou problematikou velmi dobře. Myslím, že toto učivo logickým způsobem uspořádat, aby to mělo hlavu a patu je téměř nemožné :)
  3. Křížovka
    1. otázka 3 - nesouhlasim, že všechny možné diestery kyseliny fosforečné jsou fosfolipidy, diestery kyseliny fosforečné jsou např. i nukleové kyseliny.
    2. Otázka 5 a 8 - doplňovat v příslušném pádu.
    3. Tuky bych necharakterizovala jako jiné označení pro lipidy. Lipidy jsou nadřazený pojem pro tuky. Ne každý lipid je tukem.
    4. Zajímavé opakování.
  4. Test
    1. Líbí se mi položka č. 7.
    2. Testová položka č. 10 - lze odvodit z názvu bez dalších znalostí.
    3. Testová položka č. 11 - více konkretizovat - co je postačující pro plný počet bodů.
    4. Na 1 VH bych ho nedávala, myslím, že za 20-25 minut test žáci zvládnou vyplnit.
    5. Jinak bez výhrad.

Julie Andrová (28.12.2012):

  1. Didaktické poznámky
    1. - těším se na ukázku výuky bez prezentace
    2. - první 2 cíle nejsou definovány příliš šťastně (slovesa porozumět a znát v Bloomově taxonomii nejspíš nenajdeme)
    3. - chybí mi bližší popis vyučovací hodiny (např. jaké vyučovací metody, či organizační formy by byly využity)
  2. Test
    1. - oceňuji zařazení různých typů otázek
    2. - se známkovým ohodnocením souhlasím, jednotlivé otázky bych ale v některých případech obodovala jinak (např. u otázky č. 3 bych dala za každé správně opravené slovo 1 bod vzhledem k tomu, že za přiřazování v předchozí otázce č. 2 je za správné přiřazení 1 bod, dále 4 body za otázku č. 11 mi přijdou docela hodně)
    3. - u otázky č. 2 bych u možnosti C uvedla místo sfingosinu sfingomyelin
  3. Křížovka
    1. - pěkný materiál k zopakování některých pojmů
    2. - u č. 5 a 8 bych nějakým způsobem uvedla, že je třeba pojem doplnit v prvním pádě nebo v případě č. 5 přidala 1 políčko, aby bylo možné doplnit glycerolu
  4. Text pro studium
    1. - pěkně graficky zpracovaný, hezky se čte
  5. Celkový dojem - text pro studium je moc pěkný, u ostatních částí bych ocenila trošku pečlivější zpracování

Růžena Maroušková (28.12.2012):

  1. Souhlasím s tím, že je v dnešní době hodně ,,přeprezentováno“, také se mi lépe učí bez prezentace.
  2. Poznámky jsou dobře zpracované, ale nikde nevidím, rozvržení hodin. Je fajn, že žáci mají hezky zpracované poznámky dopředu, o to více je potřeba hodiny prokládat něčím, co žáky zaujme, aby dávali při hodině pozor.
  3. U textu se mi líbí se mi, že v jednom sloupci jsou poznámky a ve druhém sloupci jsou zajímavosti, důležitá upozornění obrázky apod. Žáci tak získají lepší přehled o látkách.
  4. Test je vhodný pro opakování. Hodnocení je možná přísnější (za polovinu bodů je 4). U otázky 3 bych uvedla, kolik chyb se tam dá najít (ale nejspíš proto, že já nemám tento typ otázek ráda).

Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):

  1. Prezentace - určitě to jde i bez ní
  2. Didaktické poznámky
    1. - souhlasím s časovým rozvržením
    2. - naplánované pěkné pokusy
    3. - chybí mi didaktické zpracování toho, co bude učitel s žáky přibližně dělat, používat za metody,…
  3. Křížovka - zajímavé zpestření; upozornit, že pojmy jsou v prvním pádě
  4. Text pro studium
    1. - jako text pro studium pěkný, přípravu bych však uvítala více strukturovanou (učitel si ale může pojmy zvýraznit)
    2. - osobně mi zde chybí informace o žluknutí, ztužování,… – záleží ale na učiteli, co vše zařadí
  5. Test - více typů testových úloh, celkově se mi líbí

Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):

  1. Text pro studium + didaktické poznámky:
    1. - Ten text by dostali studenti před hodinou, aby si to nastudovali doma? Pokud ano, myslím si, že 8 stránek na prostudování toho, co se bude probírát přístí hodinu je poměrně hodně. A nebo to ještě dostanou k poznámkám, co si zapíší v hodině? A nebo budou pouze poslouchat výklad a nic si zapisovat nebudou, protože text pro studium jim dáte? Toto vysvětlení + rozvržení hodin + otázky na studenty mi chybí v didaktických poznámkách.
    2. - Obsah textu se mi líbí, je přehledný a dobře se čte.
  2. Test
    1. - Test na 40 minut mi přijde jako pololetní písemná práce a ne jako tématický test.
    2. - otázka 3: Jak to bude s bodováním, když student opraví něco, co je dobře (mínusové body?).
    3. - Dobře setavený test.
    4. - Známkování mi přijde trochu přísnější.

Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):

  1. didaktické poznámky
    1. bloom nebloom, pro mne jsou cíle napsány srozumitelně
    2. pokus – mikrovlnou troubu bys vzala z kabinetu? a pak ji znovu používala na ohřívání oběda-Většinou není součástí laboratoří a ptám se z hlediska bezpečnosti, případná kontrola by mohla zešílet ;)
    3. test na celou hodinu mi přijde příliš dlouhý
    4. nenašel jsem, zda by byl žákům text jako učební materiál poskytnut před výukou či a po hodině. Obě možnosti mění pozici učitele a přikláněl bych se určitě k poskytnutí po výuce
  2. test - k otázkám nemám výhrady
  3. učební text - pěkně zpracovaný včetně postranních poznámek.

Martin Švehla (4.1.2013):

  1. Prezentace: - Konečně někdo bez prezentace
  2. Didaktické poznámky:
    1. - I když slova „porozumí“ a „zná“ nejsou podle Bloomovy taxonomie, tak je všem jasné, co bude cílem hodiny
    2. - V podstatě nevím, co se bude učit
  3. Test
    1. - 40 minut na tento test je příliš mnoho a byla by to i ztráta času
    2. - Otázky jsou v pořádku
  4. Text pro studium
    1. - Moc hezký text
    2. - Rozdělení lipidů je špatně formátované
    3. - Vzorce občas mají divné délky a úhly vazeb
    4. - Podtrhávání není dobrý způsob zvýrazňování v textu (navíc je použit nejednotně jen na první stránce)

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz