Materiály
Powerpointová prezentace - Replikace
(ukázka z prezentace)
Didaktické poznámky + test
Použitá literatura:
- vlastní poznámky ze SŠ
- Pavel Klouda – Základy Biochemie
- prezentace: www.studiumchemie.cz (použitá literatura-prezentace: ALBERTS, B. a kol. Základy buněčné biologie. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1997. NEČAS, O. a kol. Obecná biologie pro lékařské fakulty. Jinočany: Nakladateství H&H, 2000. KUBIŠTA, V. Buněčné základy životních dějů. Praha: Scientia, 1998.)
- obrázky: http://cs.wikipedia.org/wiki/DNA
- uvedená videa: http://strangepaths.com/dna-replication/2007/07/03/en/,
- http://www.youtube.com/watch?v=UnLoIZSi9c0
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (9.12.2012):
- Prezentace - prezentaci hodnotit nemůžu :) Jen dovysvětlím - prezentace je součástí většího biochemického výukového materiálu, který se nazývá Biochemické procesy v lidském organismu. Tento materiál byl určen jak pro učitele tak pro žáky středních škol a byl tvořen tak, že je možné jej využít k samostudiu. Z toho důvodu je v prezentacích obsaženo více textu a v komentářích ke snímkům ještě doplňující informace pro učitele. Když používám prezentaci ve výuce, tak já osobně umazávám text, aby nerušil. Dále enzym primasa měl být zmíněn již u vedoucího vlákna (už si několik let říkám, že to tam opravím).Též je lepší některé části malovat osobně na tabuli (žáci to lépe pochopí) - zmiňujete též v didaktických poznámkách. Já na tabuli rozepisuji téměř vše a pak to ještě ukážu tak, jak je to vytvořené v prezentaci. Jen u malování obrázků je zapotřebí dobře pracovat s volným prostorem na tabuli a mít vše pečlivě promyšlené (např. u připojování volných dNTP k prodlužujícímu se řetězci a vznik fosfodiesterové vazby).
- Didaktické poznámky - Chybí časové rozvržení. Zaujaly mě výpisky pro žáky. Nevím, jestli to není práce v hodině navíc, ale určitě je to vhodné shrnutí toho, co by měli žáci znát (můžeme zkusit na cvičení). Výukový cíl: "Studenti pochopí princip replikace DNA." sloveso pochopí bych nahradila jiným slovesem, který zdůrazňuje výkon žáka - popíše, vysvětlí...
- Motivační video úvodní - moc pěkné, jen bych možná zařadila na konec, kdy už žáci budou všemu rozumět a bylo by to pro ně takové pěkné zopakování nově naučené látky. Text bude hůře čitelný.
- Video na závěr - toto video mám ráda, jen je poměrně rychlé, sama jsem si ho musela pustit několikrát, abych aspoň částečně pochopila, k čemu tam přesně dochází. Pokud učitel dělá pauzy a důkladně vysvětluje, tak poté skvělé. Zde je též vidět jedna důležitá věc, která je na středních školách vykládána nesprávně - všechny enzymy (obě DNA polymerasy, helikasa, primasa) pracují na jednom komplexu společně a ne odděleně.
- Test - velice mě zaujala metoda přidělování záporných bodů! Já tuto metodu nepoužívám, jaké jsou zkušenosti v praxi? K této metodě je upraveno o hodnocení testu. Test je přiměřený, jednoznačný.
- Nomenklatura - opět dodržujte jeden typ - buď polymeráza (počeštěný pravopis) nebo polymerasa (mezinárodní pravopis).
Eva Vrzáčková (5.12.2012):
- odborná správnost
- - v pořádku, jen asi v přípravě korektorská schopnost – mělo být 107 (v přípravě 107)
- úroveň si myslím odpovídá SŠ
- didaktická způsobilost
- časové rozvržení -- myslím, že 1 VH je dostačující, pokud zahrneme ještě opakování a motivaci ve formě videa, tak 1 VH by měla být akorát
- grafické a didaktické zpracování materiálů
- Monča udělala hezký přehled pro zápisky, ale je otázka, jestli bude využitelný – tisknout tekovýto materiál pro celou třídu...
- prezentaci asi Monča převzala od Vás, pokud jsem dobře pochopila, tedy hezký nápad převzít prezentaci – s názornými obrázky a animacemi
- prezentace - asi je převzatá od Vás – tedy nebudu moc hodnotit
- jen bych možná dodala, že bych na 1. slide, který Monča doplňovala, změnila písmo na stejné, jako je použito v prezentaci, ten 1. slide celkově mi přijde trošku rušivý
- jinak prezentace je krásná, nádherné obrázky a animace, ale na mě je zde moc textu a ještě k tomu ve větách, stejně ten komentář učitel bude říkat, proč tedy ten text nesmazat
- slide 15 mi přijde možná až trošku přeplácaný, nebylo by třeba špatné nechávat najíždět šipky postupně, člověk se v tom trošku pak ztrácí
- příprava - hezká, detailně zpracovaná, líbí se mi motivace na začátku a opakování, než se pustí do nové látky
- propracované komentáře také k jednotlivým snímkům
- chybí mi ale časové rozvržení hodiny, kolik se bude věnovat začáteční motivaci a opakování a kolik závěrečnému shrnutí
- cíle jsou možná trošku nešťastně formulovány (místo pochopí bych zvolila popíší princip...)
- video na úvod – je hezké, líbí se mi, ale možná je moc rychlé, nestačí člověk přečíst žlutě text a ani občas vtipné bubliny (tedy asi by poté bylo dobré občas ho stopnout), nejsem si také jistá, jestli by žáci v zadních lavicích ten text přečetli ve videu
- kladně hodnotím využití prezentace a doplňování popisky, nákresy na tabuli, prezentace není všechno
- hezký přehled pro žáky – ale jak jsem psala výše problém s kopírováním, jedině že by si to vytiskli žáci sami doma
- video na konci – možná trošku rychlejší a trošku trvá než se v něm člověk zorientuje, myslím si, že by to určitě chtělo pomoc od učitele
- test - test je hezký, krátký – obsaženo více typů úloh, líbí se mi přiřazovací úloha, kde je jedna možnost navíc
- otázkou je, jestli strhávat mínusové body – je super, že s tím Monča počítá, ale nevím, jestli strhnout celý bod, když – tak bych volila půl bodu
- nevím, jestli na SŠ je dobré se dostat do –9 bodů...
- použitelnost ve výuce - materiál se určitě dá využít, je hezky zpracovaný – děkuji Monče za objevení prezentace, ta se určitě bude hodit :-)
Jana Horáková (9.12.2012):
- Prezentace - písmo čitelné obrázky nerozmazané, jen 15. slide pro mě trošku nepřehledný. Se svírajícími proteiny a některé enzymy bych seznamovala se žáky spíše na semináři. V normální hodině bych tím humanitně zaměřeným žákům nepletla hlavu.
- Didaktické poznámky: Obsah odpovídá podle mého spíše semináři nebo přírodovědně zaměřenému gymnáziu. Poznámky jsou zpracovány přehledně. Velice se mi líbí forma zápisku pro studenty – bezva nápad. Jen u videa po odstranění primeru byla první část nasyntetizována v opačném směru, tak nezapomenout upozornit žáky, že je to obráceně.
- Test: Na můj vkus trochu náročnější, ale vzhledem k hodnocení by to snad neměl být moc velký problém. Test odpovídá probranému učivu.
Marie Kostelanská (10.12.2012):
- Výpisky - možná s tím máš lepší zkušenosti, ale já tenhle způsob hodnotím dost negativně. Než si žák stihne přečíst a pochopit text z výpisků učitel už mluví o něčem jiném…
- Z odborného hlediska – pokud vyjmenováváš proteiny, které se účastní reakce, pak to není nukleasa (nukleasa je myslím označení pro skupinu enzymů majíci danou funkci), ale DNA polymerasa III a není to „opravná DNA polymerasa“, ale DNA polymerasa I
Test - se mi libí, jen to bodování příjde dost komplikované
Didaktické poznámky – slide 9, 10 - sem objevila poznámku „tento řetězec se jmenuje VEDOUCÍ – syntetizuje se kontinuálně od 3‘ -> 5‘„ , řekla bych, že je to spíš 5‘ -> 3‘ anebo jsem nepochopila, co tím myslíš
- Prezentace – nemám co bych vytkla, hezká, přehledná.
Jana Filipová (11.12.2012):
- Prezentace: Je hezká, má spoustu obrázků.
Osobně mám radši,když animace najíždí po kliknutí - podle toho, jak studenti vnímají, klikám rychle/pomalu, případně komentuji mezi tím. Mám zkušenost, že než zvednu hlavu od poznámek, animace mi "uteče".
Na můj vkus jsou snímky místy hodně plné, jak už říkala Evča, poznámky bych nepsala ve větách - svádí to ke čtení z prezentace. (Ale na druhou stranu je tak prezentace samonosná pro opakování doma.)
Jiné písmo u prvního slajdu mi nevadí, upozorňuje se tak na to, že byl snímek vytvořen dodatečně, což mi nevadí.
Prezentace má vlastní poznámky u snímků - je to fajn pro samonostnost prezentace, ale učitel si to pak musí buď pamatovat, nebo tisknout zvlášť - když už bych dělala didaktické poznámky, přidala bych to do nich.
- Didaktické poznámky: Jsou provedené detailně - oceňuji komentáře přímo k určitým snímkům prezentace.
Chybí mi časové rozvržení. Přijde mi, že jim to sice zvládneš za jednu hodinu odvykládat, ale další to bude chtít opakovat - je to složitý proces, my ho řešili už v prváku v biologii a ani ve třeťáku jsme z toho leckdy nebyli moudří.
Chválím nákresy na tabuli, změna aktivity učitele z klikání ke psaní je také oživující a výklad se tím zbrzdí. Navíc když obrázek vzniká před očima, dává návod, jak ho nakreslit sám.
Cíle jsou formulovány nesprávně - chápe/pamatuje ale jak ověříme? (-> vysvětlí/vyjmenuje X pojmů)
Poznámky pro studenty jsou přínosné, otázkou je ekonomičnost provozu a omezení tisknutí na hlavu a období (stává se). Možná bych se bála toho, že pak budou jenom vyplňovat papír a ostatní vypustí. Dotazy na přesné formulace pasující do mezery (i když to jde napsat i jinak se stejným smyslem) zdržují.
Poznámky jdou určitě nahradit zápisem na tabuli - ve třeťáku klidně jen to, co je v poznámkách (nadpisy, pojmy) - definice třeba jenom diktovat (ať si zvykají).
- Test: První otázka je na "semikonzervativní" - v prezentaci to je, v did. poznámkách se o tom nemluví.
Neliší se počet replikačních počátků u eukaryot a prokaryot? (Prokaryota mají jen jeden.) V otázce to není specifikováno.
Body za špatnou odpověď bych neodečítala - pak máš vlastně rozsah stupnice od -9 do 15 (což máš uvedeno), otázkou pak je, z jaké stupnice budeš stanovovat procenta.
Pokud se chceš vyhnout tomu, že zakroužkují všechno, na biologii mají systém: třeba 0,25 bodu za každou z možností abcdef zvlášť. Když máš zakroužkovány ty správné a bez kroužku ty nesprávné, dostaneš všechny body. když máš kroužek někde, kde nemá být, nebo nemáš kroužek tam, kde by měl, dostaneš za tu možnost 0 - nejdeš do mínusu, to se mi líbí víc.
Test opakuje probranou látku v adekvátní šíři, líbí se mi. Více typů otázek je taky príma.
- celkový dojem: Prezentace je na mě hodně přeplněná, což by mě jako studenta asi dorbet děsilo. Klidný a příjemný výstup vyučujícího to může změnit, žádný strach :-)
Jinak je příprava pečlivá a "nabádá" k využívání již vytvořených zdrojů - příjemné připomenutí.
Marie Tomanová (11.12.2012):
- Prezentace krásná, nemám co vytknout, snad jen méně textu
- Didaktické poznámky Přijdou mi hodně pečlivé – komentář k jednotlivým snímkům.
Zajímavý je nápad s výpisky pro studenty – není to nadbytečná práce pro tebe?
- Test Vždycky, když mají žáci něco vysvětlovat, tak poznáš, jestli to opravdu umí, ale zase ti to zabere čas na opravování.... ale jinak chválím za různé typy otázek (abc, přiřazovací, vypisovací,....)
Jana Horská (13.12.2012):
- prezentace – připadá mi zbytečné do prezentace vypisovat celé věty, moje zkušenost je taková, že většinou odvádějí pozornost, je problém poslouchat, co říká učitel a ještě se zamyslet nad smyslem věty, která je napsaná, animace jsou pěkné a upozorňují na důležité věci
- písemka by byla pravděpodobně žáky hodnocena jako obtížná;
u druhé otázky – replikace u prokaryot má jediný počátek, v zadání otázky není řečeno, na kterou replikaci se ptáš;
jinak se mi úkoly líbí, žáci musí přemýšlet, ne si jen pamatovat