Marie Tomanová - Vzorce sacharidů

Úvodní slovo k materiálům

V rámci učiva o sacharidech bych tuto hodinu zařadila spíš ke konci. V hodině budu používat modely – pro lepší představivost. Příprava je dělaná především pro mě, takže se vám možná bude zdát, že byste tam spoustu věcí ještě doplnili, ale já si to sem nevypisuju úplně všechno – je to jen osnova..... Příprava se dá natáhnout podle potřeb hodiny a chytrosti žáků libovolným počtem příkladů k procvičování... Omlouvám se, že je to psané rukou, snad to pro vás nebude moc nepříjemné louskat.

Materiály

Příprava na vyučovací hodinu

prezentace (ukázka z přípravy na vyučovací hodinu)

Použitá literatura:

  1. Organická chemie, McMurry
  2. Biochemie, Voet, Voet
  3. skripta Biochemie, kolektiv autorů z katedry biochemie
  4. Organická chemie, Pacák

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (1.12.2012):

  1. Prezentace není zapotřebí. Stačí křída (fixa) a tabule, jak je navrženo.
  2. Chválím navrženou práci s modely.
  3. Příprava na vyučovací hodinu - bylo by fajn zmínit i vzorce fruktosy (zástupce ketosy). Příprava je sepsaná srozumitelně, má hlavu a patu. Není zmíněno, jak se bude pracovat s modely. Postrádám detailní časové rozvržení vyučovací hodiny. Obsahově odpovídá jedné vyučovací hodině.
  4. Křížovka - otázka 2 - neuhádla jsem, otázka 3 a 5 - správnou odpovědí by měl být furan a pyran (furanosa a pyranosa již nemají dvojné vazby a je to jen označení pro cyklus v cyklických sacharidech), otázky 7 a 8 jsou totožné, otázka 9 - poloacetalový se píše s krátkým a.
  5. Test - stupnice je dle mého názoru mírnější. Chtělo by to alespoň dvě varianty.

Daniela Halamková (2.12.2012):

  1. ač je příprava psaná v ruce a tudíž nemusí působit „atraktivně“, je podle mě velmi kvalitně zpracovaná – je na ni vidět logický sled myšlenek autorky a to detailně, krok po kroku (mohlo by sloužit i jako učební text, po drobných úpravách), odůvodnění každý krok výkladu
  2. k prezentaci bych v tomto případě také nepřistoupila
  3. myslím si, že jedna VH je málo, minimálně to další VH bude nutno procvičit či aspoň zkontrolovat zadaný DÚ
  4. vzorce sacharidů bych probrala na začátku tematického celku sacharidy, ne až na konci – znát vzorce je potřeba pro probrání reakcí sacharidů, redukující/neredukující cukry, polysacharidy (až se bude popisovat, jakou strukturu má škrob, chitin,…)
  5. test je adekvátní – jen nevím, jak Ž budou vědět, jak vypadá galaktóza? v přípravě jsou popsány typy vzorců, odvození atd. ale žádná zmínka o tom, jaké vzorce mají znát, zda se naučí genetickou řadu cukrů odvozenou od glyceraldehydu,…
  6. prohodila bych povídání o reakci Fischer → Haworth a schéma dané reakce (tedy schéma bych zařadila až po tom povídání)

Lukáš Taraba (4.12.2012):

  1. prezentace: Z vlastní zkušenosti souhlasím, že v případě vzorců monosacharidů je mnohem vhodnější zápis na tabuli než prezentace; oproti některým učebnicím je tvorba těchto vzorců dobře a smysluplně popsána.
  2. didaktické poznámky: Domácí úkol je vhodným způsobem procvičení, jen bych tyto vzorce probíral v rámci úvodu do monosacharidů, současně s výkladem složení a podobnosti struktury monosacharidů (C5, C6; aldosy, ketosy…). Asi by bylo dobré vědět, zda bude probrána celá homologická řada C6 cukrů nebo jen vybrané (viz vzorec galaktosy v testu).
  3. test: Doplňovačka je příjemným zpestřením testu oproti běžným úlohám, jen u doplnění 7 a 8 bych měl trošku problémy vzhledem ke zcela stejné formulaci otázky.

Vlastimil Souček (4.12.2012):

  1. Do základu musím říct že mě přípravy psané rukou vyhovují, v téhle jsem se orientoval bez problémů, vše bylo krásně čitelné.
  2. Materiály samotné:
    1. Trochu mě zmátlo zařazení na konec učiva o sacharidech. Pokud se tím myslí jen rozebrání různých vzorců popisující jeden a ten samý cukr a již dříve bylo vysvětleno jakými vzorci můžeme cukry zapsat, pak je to v pořádku, jinak bych tuto hodinu zařadil radši na začátek sacharidů, aby měli ve vzorcích jasno.
    2. stránka 2 – asi bych k obrázku radši připojil svůj popisek s českým názvem glukopyranosa, to c se mi tam nelíbí J.
    3. Jinak se mi materiály líbí, souhlasím s tím že prezentace není nutná a že modely a tabule poslouží lépe.
    4. Opakování formou křížovky je dobrý, motivující nápad jak děti přimět k opakování.
    5. Obsah na jednu vyučovací hodinu je tak akorát, možná bude méně času na procvičování zápisu jednotlivých vzorců.
    6. Test: Obsah písemky je dobře vyvážený, soustředí se na znalosti získané ve výuce (za předpokladu že žák zná galaktosu, jinak je v háji – jeho chyba, měl vypracovat domácí úkol J). Bodování je přiměřená, známkovací stupnice dobře a šetrně zvolená.

Adéla Fantová (5.12.2012):

  1. Velmi pěkně a srozumitelně zpracovaná problematika těchto typů vzorců (Fisher, Haworth, Tollens). Logické a přehledné. Prezentace nechybí. Je to poměrně náročné téma, spolu s používáním modelů a procvičováním by byly asi potřeba 2VH.
  2. Asi není úplně nejlepší zařadit toto téma na konec tém. celku.
  3. Křížovka je skvělý nápad, některé otázky nejsou úplně šťastně zvolené (č. 2, 7, 8)
  4. Test je odpovídající, dobrý

Gabriela Uherčíková (5.12.2012):

  1. - příprava na hodinu je doopravdy osnova, ale tak to má být, psát si tam vše a běhat po třídě jen s papírem není to nejlepší
  2. - příprava je ale moc pěkná, jen nevím, které vzorce by byly probrány, v přípravě jsou jen typy vzorců – a ukázka je pro glukózu, chybí mi tam fruktóza
  3. - prezentace mi nechyběla
  4. - další hodinu bych ještě určitě látku procvičovala a ne psala test, třetina hodiny na opakování je málo
  5. - úkol bych zadala, ale právě až další hodinu - a pak třetí vyuč. hodinu bych psala kratší „testík“

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz