Úvodní slovo k materiálům
V rámci učiva o sacharidech bych tuto hodinu zařadila spíš ke konci.
V hodině budu používat modely – pro lepší představivost.
Příprava je dělaná především pro mě, takže se vám možná bude zdát, že byste tam spoustu věcí ještě doplnili, ale já si to sem nevypisuju úplně všechno – je to jen osnova.....
Příprava se dá natáhnout podle potřeb hodiny a chytrosti žáků libovolným počtem příkladů k procvičování...
Omlouvám se, že je to psané rukou, snad to pro vás nebude moc nepříjemné louskat.
Materiály
Příprava na vyučovací hodinu
(ukázka z přípravy na vyučovací hodinu)
Použitá literatura:
- Organická chemie, McMurry
- Biochemie, Voet, Voet
- skripta Biochemie, kolektiv autorů z katedry biochemie
- Organická chemie, Pacák
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (1.12.2012):
- Prezentace není zapotřebí. Stačí křída (fixa) a tabule, jak je navrženo.
- Chválím navrženou práci s modely.
- Příprava na vyučovací hodinu - bylo by fajn zmínit i vzorce fruktosy (zástupce ketosy). Příprava je sepsaná srozumitelně, má hlavu a patu. Není zmíněno, jak se bude pracovat s modely. Postrádám detailní časové rozvržení vyučovací hodiny. Obsahově odpovídá jedné vyučovací hodině.
- Křížovka - otázka 2 - neuhádla jsem, otázka 3 a 5 - správnou odpovědí by měl být furan a pyran (furanosa a pyranosa již nemají dvojné vazby a je to jen označení pro cyklus v cyklických sacharidech), otázky 7 a 8 jsou totožné, otázka 9 - poloacetalový se píše s krátkým a.
- Test - stupnice je dle mého názoru mírnější. Chtělo by to alespoň dvě varianty.
Daniela Halamková (2.12.2012):
- ač je příprava psaná v ruce a tudíž nemusí působit „atraktivně“, je podle mě velmi kvalitně zpracovaná – je na ni vidět logický sled myšlenek autorky a to detailně, krok po kroku (mohlo by sloužit i jako učební text, po drobných úpravách), odůvodnění každý krok výkladu
- k prezentaci bych v tomto případě také nepřistoupila
- myslím si, že jedna VH je málo, minimálně to další VH bude nutno procvičit či aspoň zkontrolovat zadaný DÚ
- vzorce sacharidů bych probrala na začátku tematického celku sacharidy, ne až na konci – znát vzorce je potřeba pro probrání reakcí sacharidů, redukující/neredukující cukry, polysacharidy (až se bude popisovat, jakou strukturu má škrob, chitin,…)
- test je adekvátní – jen nevím, jak Ž budou vědět, jak vypadá galaktóza? v přípravě jsou popsány typy vzorců, odvození atd. ale žádná zmínka o tom, jaké vzorce mají znát, zda se naučí genetickou řadu cukrů odvozenou od glyceraldehydu,…
- prohodila bych povídání o reakci Fischer → Haworth a schéma dané reakce (tedy schéma bych zařadila až po tom povídání)
Lukáš Taraba (4.12.2012):
- prezentace: Z vlastní zkušenosti souhlasím, že v případě vzorců
monosacharidů je mnohem vhodnější zápis na tabuli než
prezentace; oproti některým učebnicím je tvorba těchto
vzorců dobře a smysluplně popsána.
- didaktické poznámky: Domácí úkol je vhodným způsobem procvičení, jen bych tyto vzorce probíral v rámci úvodu do monosacharidů, současně s výkladem složení a podobnosti struktury monosacharidů (C5, C6; aldosy, ketosy…). Asi by bylo dobré vědět, zda bude probrána celá homologická řada C6 cukrů nebo jen vybrané (viz vzorec galaktosy v testu).
- test: Doplňovačka je příjemným zpestřením testu oproti běžným úlohám, jen u doplnění 7 a 8 bych měl trošku problémy vzhledem ke zcela stejné formulaci otázky.
Vlastimil Souček (4.12.2012):
- Do základu musím říct že mě přípravy psané rukou vyhovují, v téhle jsem se orientoval bez problémů, vše bylo krásně čitelné.
- Materiály samotné:
- Trochu mě zmátlo zařazení na konec učiva o sacharidech. Pokud se tím myslí jen rozebrání různých vzorců popisující jeden a ten samý cukr a již dříve bylo vysvětleno jakými vzorci můžeme cukry zapsat, pak je to v pořádku, jinak bych tuto hodinu zařadil radši na začátek sacharidů, aby měli ve vzorcích jasno.
- stránka 2 – asi bych k obrázku radši připojil svůj popisek s českým názvem glukopyranosa, to c se mi tam nelíbí J.
- Jinak se mi materiály líbí, souhlasím s tím že prezentace není nutná a že modely a tabule poslouží lépe.
- Opakování formou křížovky je dobrý, motivující nápad jak děti přimět k opakování.
- Obsah na jednu vyučovací hodinu je tak akorát, možná bude méně času na procvičování zápisu jednotlivých vzorců.
- Test:
Obsah písemky je dobře vyvážený, soustředí se na znalosti získané ve výuce (za předpokladu že žák zná galaktosu, jinak je v háji – jeho chyba, měl vypracovat domácí úkol J). Bodování je přiměřená, známkovací stupnice dobře a šetrně zvolená.
Adéla Fantová (5.12.2012):
- Velmi pěkně a srozumitelně zpracovaná problematika těchto typů vzorců (Fisher, Haworth, Tollens). Logické a přehledné. Prezentace nechybí. Je to poměrně náročné téma, spolu s používáním modelů a procvičováním by byly asi potřeba 2VH.
- Asi není úplně nejlepší zařadit toto téma na konec tém. celku.
- Křížovka je skvělý nápad, některé otázky nejsou úplně šťastně zvolené (č. 2, 7, 8)
- Test je odpovídající, dobrý
Gabriela Uherčíková (5.12.2012):
- - příprava na hodinu je doopravdy osnova, ale tak to má být, psát si tam vše a běhat po třídě jen s papírem není to nejlepší
- - příprava je ale moc pěkná, jen nevím, které vzorce by byly probrány, v přípravě jsou jen typy vzorců – a ukázka je pro glukózu, chybí mi tam fruktóza
- - prezentace mi nechyběla
- - další hodinu bych ještě určitě látku procvičovala a ne psala test, třetina hodiny na opakování je málo
- - úkol bych zadala, ale právě až další hodinu - a pak třetí vyuč. hodinu bych psala kratší „testík“