Materiály
Prezentace - Proteosyntéza (nefunční odkazy na videa)
(nebude-li odkaz funkční - Prezentaci stáhnete z: http://www.uschovna.cz/zasilka/L4F2WZSLGMN3T5DP-NZF
Stáhněte si všechny části prezentace. pro správné spuštění stačí rozbalit soubor proteosyntéza.zip.)
(ukázka obrázku z prezentace)
Didaktické poznámky
Test - Proteosyntéza
Pracovní list - Proteosyntéza
Pracovní list - řešení
Použitá literatura:
- Chemie pro čtyřletá gymnázia (Aleš Mareček, Jaroslav Honza)
- Znáte přírodní látky a biochemii? (Milan Dundr a Helena Klímová)
- Přednášky Petra Nováka (molekulární biologie a genetika)
- http://genetika.wz.cz/
- Wikiskripta
- Videa –youtube př. (https://www.youtube.com/watch?v=5bLEDd-PSTQ)
- Obrázky- google
Komentáře k vytvořeným materiálům
Milada Teplá (1.12.2012):
- Pracovní list - chtělo by to lepší kopii! Chybí řešení a návrh na hodnocení - zda byste jej hodnotila a jak? U průběhu translace mi obrázek přijde trochu nepřehledný.
- Test - Zadání "seřaď věty chronologicky" - velice se mi líbí tento nápad, ale velmi náročné - např. "Ke každé molekule tRNA se připojuje odpovídající aminokyselina." - toto může probíhat nezávisle na ostatních dějích. "Připraví se další molekula tRNA k připojení." - opět nejednoznačné.
Uracil.
Klasifikační stupnice a obodování jednotlivých položek je adekvátní.
- Prezentace - používat více kvalitní obrázky (nerozmazané). Písmo čitelné.
Snímek 1 - RNA nemá strukturu jedné půlky dvošroubovice.
Snímek 2 je na mém PC (pouštěno na staší verzi MS powerpointu) "přeplácaný".
Snímek 15 - Ribosom.
Obrázek který je používán na snímcích 5 a 11 a 18 ve mě budí dojem, jak kdyby se aminoacyl-tRNA vázala do P-místa na ribosomu. Dále mi přijde zvláštní, že mRNA je stále vázána svým 5-koncem v jádře?
Chybí mi vysvětlení či znázornění vzniku fosfodiesterové vazby u procesu transkripce.
- Didaktické poznámky - časové rozvržení hodiny - myslím, že v reálné výuce bychom se dostali do skluzu.
Cíle hodiny - jasné a srozumitelné, vynechala bych "ne u AMK a tRNA" v poslední větě. Měla by se spíše používat aktivní slovesa znázorňující výkon žáka (např. popíše, vysvětlí, rozliší, rozezná atd. viz dokument).
U transkripce se používá pojem "transkripční bublina" namísto "replikační bubliny".
Didaktické poznámky jsou psány srozumitelně a přehledně, jako učitel bych věděla, jak s danými materiály pracovat.
- Chválím za zajímavá videa.
Daniela Halamková (1.12.2012):
- prezentace
- oceňuji hezké schémata, obrázky – na některých slidech bych možná upřednostnila méně obrázků (hlavně na těch k opakování)
- zápis pro žáky bych formulovala v bodech a ne ve větách…
- příprava na VH
- oceňuji definování cílů – ale cíle nejsou definovány správně – jsou špatně použita v některých případech slovesa či je špatně definován cíl (viz Bloomova taxonomie cílů)
- metoda animace?
- některé formulace otázek jsou nepřesné (Z čeho se skládá nukleotid/nukleosid? x Z kterých částí se skládá nukleotid/nukleosid)
- jinak ale oceňuji zařazení opakování na začátku VH – opakování se zaměřuje na podstatné informace
- kladně hodnotím detailní zpracování přípravy na VH – komentáře k jednotlivým slidům
- trochu bych se ještě zamyslela nad tím, kdy si Ž budou dělat zápisky – na konci hodiny si už těžko budou moci dozapsat své vlastní připomínky, postřehy atd. neboť je zapomenou, nehledě na to, že nemusí zbýt čas na konci VH a další hodinu si tuplem nebudou pamatovat, co si chtěli zapsat (pokud nechci, aby Ž tupě neopisovali text, tak ho tam nedávám…)
- start kodon by měli Ž znát – jednou píše, že ho znát nemusejí, ale při opakování ho mají najít?
- myslím si, že se všechno během 1 VH nestihne (opakování, výklad, videa, zápis,…)
- test
- pokud má být antikodon pod číslem 7, tak někteří žáci to jako antikodon asi neoznačí…
Lukáš Taraba (4.12.2012):
- prezentace: Některé obrázky jsou složité, nepopsané, jiné popsané
anglicky či slovensky, což je akceptovatelné na VŠ, ale ne na SŠ, pokud
nemají povinnou výuku Aj. Slide 15 – ribozom, nikoli rybosom.
- didaktické poznámky: Není mi známo, že by DNA nebo RNA byla propojena peptidovou vazbou. Zápis bych rozhodně nenechával až na úplný závěr, ale rozložil bych jej v rámci celého výkladu (v bodech). Na samostatné doplnění zápisu u takto složité látky bych rozhodně nespoléhal, žáci by si velmi snadno mohli vytvořit jinou představu o průběhu proteosyntézy. Celkově mi rozsah zpracování tématu přijde značně náročný pro gymnázia se všeobecným zaměřením.
- test: Úkoly 3 a 4 mi přijdou obtížné, pokud se nejedná o látku pro volitelný seminář.
- pracovní list: Raději bych volil vlastní pracovní list, nebo aspoň lepší kopii.
Vlastimil Souček (4.12.2012):
- Když jsem uviděl časovou dotaci 1 Vh a k tomu prezentaci o 24 slidech, tak si myslím že se to nestihne.
- Především si myslím že opakování zabere podstatně více času než těch plánovaných 7 minut, jestliže mají žáci odpovídat a ukazovat na obrázku odpověď.
Což obrázek na 2. Slidu je dost přeplácaný a nevím jestli se v něm studenti vyznají.
- Poznámky k výkladu jsou informativní a ukazují jak má být dál veden výklad.
- K obrázkům popsaným anglicky to chce určitě delší slovní popis aby to mohli všichni žáci pochopit.
- Vyhradit si na zápisky čas v konci hodiny je zajímavý nápad, jen se obávám aby většina ze studentů úplně nevypnula při prezentaci ze které si nemusí nic opisovat.
není mi úplně jasný význam slidu 24, zeptám se na to v diskusi, jak má aktivita kolem něj probíhat.
- Chybělo mi řešení pracovního listu, na jak dlouho je jeho řešení plánováno?
Co si lze představit pod procvičováním k této látce?
- Test: Obrázek v textu má popisek v angličtině – jde sice jen o směr pohybu, ale neangličtináři by to nemuselo dojít. Dále nemusí být jasné na co se který rámeček ptá, já bych třeba klidně napsal jako odpověď do rámečku 7 cytosin, protože to ukazuje na cytosin.
Obtížnost testu mi přijde přiměřená, odpovědi na otázky by žáci měli z hodiny znát.
Gabriela Uherčíková (5.12.2012):
- V prezentaci pár dost rozmazaných obrázků, kouká se na to špatně už z 1 m
- Na 45 minut je toho hrozně moc, určitě je to rozvržení na dvě hodiny
- Zakázat žákům psát poznámky a oni sami aby se zapsali vše na konci hodiny, co si v podstatě zapamatovali, je nesmysl!
- Pokud učitelka nechce, aby si nesmyslně něco opisovali, ale rozuměli tomu, tak je lepší prezentaci dát žákům domů, aby si ji vytiskli a dopisovali do ní pouze poznámky
- Test – 3. Úkol – pro žáky dost složité, nevím, jak by se hodnotilo prohození dvou čísel, nebo posunutí o jedno číslo???
Adéla Fantová (5.12.2012):
- Prezentace - Velmi dobře vybraná videa, pro toto téma obzvlášť důležité. Dobrá motivace i zopakování a upevnění učiva.
Sem tam překlep.
- Didaktické poznámky Velmi pečlivě a detailně zpracované didaktické poznámky! Pěkné opakování na začátku.
Na 1 VH se mi to zdá moc obsáhlé, je to poměrně složitá látka.
Nepřipadá mi úplně šťastné, aby žáci vytvářeli zápisky na konci hodiny, i když chápu důvody. Záleží, zda vyučující poskytne prezentaci žákům a jestli předem. Nebo prezentace nemusí obsahovat text vůbec.
Libí se mi i překlad DNA (otázka je, zda na něj ještě zbyde čas)
- Test - Úloha 3 je poměrně obtížná, možná by pomohlo ji zkrátit? (některé body spojit)
- Pracovní list - Nekvalitní kopie