Adéla Fantová - Hormony

Materiály

Powerpointová prezentace - Hormony

obrazek (ukázka snímku z prezentace)

Křížovka (opakování předchozích hodin)

Didaktické poznámky

Tabulka (domácí úkol)

Test - hormony

Test - řešení

Použitá literatura - uvedena v prezentaci

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (27.12.2012):

  1. Prezentace
    1. Fialové pozadí a černý text - je možné, že písmo bude hůře čitelné.
    2. Odučit 23 snímků za 20 minut je stěží reálné.
    3. Na prvním snímku je uvedeno šest motivačních obrázků k tematickému celku hormony - čekala bych vysvětlení v didaktických poznámkách - proč právě tyto obrázky, co na nich vidíme atd.
    4. Obrázek na slidu 4 si žáci překreslí, nebo jim vytisknete černobílou zmenšenou kopii pro vlepení si do sešitu?
    5. Ca+2 raději bych psala v podobě Ca2+, místo Na bych raději psala sodné ionty.
    6. Myslím, že k některým hormonů by se našly zajímavější obrázky - gigantismus, nanismus apod.
    7. Použitá literatura - překvapilo mě, že jste nepoužila ani jednu učebnici či vš skripta pro ověření všech informací; ve výukových materiálech uložených na webu mohou být zkreslené informace.
  2. Křížovka
    1. Jednoznačné zadání; zajímavé opakování předchozích hodin.
  3. Tabulka (domací úkol) - líbí se mi, mám ráda takovéto shrnutí. Postrádám řešení.
  4. Didaktické poznámky (příprava)
    1. Velmi stručné.
    2. Chybí mi, jak bude celá vyučovací hodina probíhat. Jaká bude aktivita učitele, žáků.
    3. Brainstorming - pokud pojmy budou celou hodinu napsané na tabuli, tabule bude po celou tuto dobu nepoužitelná.
    4. 20 minut na výklad je ideální, málo kdo dodrží. Celkové rozvržení VH se mi líbí.
    5. Ve kterém ročníku (přibližně) se toto učivo učí v hodinách biologie - je zde nějaká návaznost?
  5. Test
    1. Testová položka č. 2 - bylo by dobré v zadání zmínit, kolik způsobů dělení je postačující pro plný počet bodů.
    2. Zbytek bez výhrad.

Růžena Maroušková (28.12.2012):

  1. Prezentace:
    1. Celkově je pěkná, dobře rozdělená na jednotlivá témata.
      1. Pozadí je hezké, ale zvolila bych větší kontrast mezi pozadím a písmem, aby text byl lépe čitelný.
      2. Informace na jednotlivých slidech bych rozdělila odrážkami do více řádek (tak jak je to na slidu 5), aby se text trochu rozdělil a lépe se četl; nebo by se dali zvýraznit důležitá slova na slidu (nejen nadpis)
      3. Chybí mi tam obrázky, které by pomohli učivo lépe zafixovat. Je fajn, že tam jsou chemické vzorce – myslím si, že pro žáky vypadají všechny stejně.
  2. Křížovka:
    1. Líbí se mi, že není moc dlouhá a tajenkou je název další hodiny -
  3. DÚ: Dobrý nápad dát žákům úkol pro doplnění informací. Myslím si, že v hodině se jim podá velké množství učiva a takto si učivo dobře utřídí a zopakují.
  4. Test: Vhodný na opakování. Formátování testu bych upravila max. na 1 stránku.

Julie Andrová (28.12.2012):

  1. Prezentace
    1. - líbí se mi, že jsou zdroje obrázků uvedeny až na konci prezentace - neruší tak snímky, které budou promítány žákům
    2. - pozadí na mém počítači vypadá pěkně (jen jsem zvědavá, co s ním udělá dataprojektor)
    3. - líbí se mi zařazení postupného nabíhání textu na snímku č. 2 a 3, škoda jen, že na ostatních snímcích s větším množstvím textu zůstalo opomenuto
    4. - v prezentaci mi chybí zmínka toho, že oxytocin a ADH jsou hormony, které jsou vytvářené v hypothalamu, následně jsou transportovány do zadního laloku hypofýzy, odkud jsou uvolňovány do krve
  2. Didaktické poznámky
    1. - cíle jsou definovány správně, oceňuji zařazení zajímavých vyučovacích metod (brainstorming, myšlenková mapa)
    2. - myslím si, že za 20 minut, které mají být věnované výkladu, se 23 slidů projet nestihne
  3. Test
    1. - líbí se mi, s obodováním jednotlivých otázek a hodnocením souhlasím
    2. - akorát bych se snažila test zmáčknout na 1 stranu A4, abych zbytečně neplýtvala papírem (menší písmo, menší okraje, otázky s možnostmi a, b, c, d by mohly být vedle sebe a ne pod sebou)
  4. Tabulka - oceňuji zařazení domácího úkolu
  5. Křížovka - pěkné opakování předchozí látky, líbí se mi, že tajenka je tématem vyučovací hodiny
  6. Celkový dojem - hezky zpracované téma

Jana Nedělová (vloženo 1.1.2013):

  1. Prezentace
    1. - na oko pěkná, ale pro výuku bych asi volila méně textu
    2. – žáky může svádět nic nedělat, skoro vše potřebné tam mají už napsané, předložené;
    3. myslím si, že by si mohli něco pamatovat z biologie, tak proč se nepokusit z nich něco nevytáhnout J
    4. - nejsem si jistá, zda všechny informace v prezentaci by se stihly probrat za 20 minut
  2. Didaktické poznámky
    1. - hezky rozepsaná struktura hodiny;
    2. zde bych ale uvítala podrobnější informace pro učitele k tématu (nadbytečný text z prezentace by mohl být právě v přípravě učitele)
  3. Test - použitelný, nemám s ním problém; body v závorce asi napovídají, kolik má být správných odpovědí Tabulka - dobrý nápad, ucelení učiva, přehledné
  4. Křížovka - jednoduché, pěkné opakování

Jana Zimmermannová (vloženo 1.1.2013):

  1. Prezentace
    1. - Myslím si, že barevné pozadí s ornamenty u prezentací odpoutává pozornost studentů.
    2. - Možná bych ubrala někde text a studentům bych to řekla ústně, popřípadě napsala na tabuli.
    3. - Doplnila bych obrázky k jednotlivým hormonům, např. u inzulínu - obrázek související s diabetem, jak to máte na slidu č.1.
    4. - Obsahově je prezentace dobře napsaná.
  2. Příprava + tabulka
    1. - Otázkou je, jestli se dá toto dá stihnout za 1 – 1,5 hodiny.
    2. - Já bych připravenou tabulku využila v hodině, aby si do ní studenti dopisovali poznatky o hormonech, co se dozví. Ušetří to čas a třeba by se to i stihlo za tu 1 – 1,5 hodiny.
    3. - Líbí se mi rozvržení hodiny.
  3. Test - Test bez výhrad, líbí se mi.

Jan Milichovský (vloženo 1.1.2013):

  1. Prezentace
    1. barva pozadí může znesnadňovat čtení černého písma
    2. zdroje – obrázky struktur se mi zdály rozostřené, tak jsem prohlédl uvedené zdroje. Již tam jsou obrázky ve velmi malém rozlišení. K vyhlazenějším obrázkům doporučuji PDB databázi
    3. malá chyba v zápisu vápenatého kationtu
    4. velké množství textu bych rozdělil odrážkami
  2. Příprava
    1. přehledné časové rozvržení
    2. 20 minut na prezentaci mi přijde málo
    3. zaujal mě název brainstorming :) Má to být náhrada vymýšlení s občasnými výkřiky? Přiznám se, že tyto „korporátní“ termíny nejsou nic pro mne ( http://www.bugemos.com/?q=node/50 )
  3. test - nemám výhrady
  4. tajenka – dobré opakování

Martin Švehla (4.1.2013):

  1. Prezentace:
    1. - Příliš mnoho textu na slidech
    2. - Časově nereálné stihnout za 20 minut
    3. - Text je nevýrazný, špatné barvy textu a nadpisů (černá + bílá na fialovém pozadí)
    4. - Místy špatně zarovnaný text
    5. - Příliš mnoho pojmů a informací (nepřehledně uspořádaných)
    6. - Chybí nějaké zajímavosti
  2. Didaktické poznámky:
    1. - Stručné
    2. - Všechny informace v prezentaci
    3. - Myšlenková mapa na téma hormony? Je to vhodné téma na MM?
  3. Test: - Bylo by lépe šetřit místem
  4. Tabulka:
    1. - Příliš mnoho informací na doplnění (odradí je to od vypracování)
    2. - Mají všechny informace umět?
  5. Křížovka: - Pěkné opakování

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz