Eliška Brabencová - Struktura a denaturace bílkovin

Materiály

obrázek (snímek z prezentace)

Prezentace - Struktura a denaturace bílkovin

Didaktické poznámky

Test - struktura proteinů

Použitá literatura:

  1. Mareček, A., Honza, J.: Chemie pro čtyřletá gymnázia 3. díl, Nakladatelství Olomouc, Olomouc, 2005
  2. Benešová, M., Satrapová, H.: Odmaturuj z chemie, Didaktis, Brno, 2002.
  3. Kolář, K. a kol.: Chemie pro gymnázia II. - organická a biochemie, SPN, Praha, 2005
  4. Internetové odkazy: http://www.studiumchemie.cz/materialy/Anna_Fendrychova/Proteiny/texty/rozsirujici_texty.pdf www.wikipedia.org http://fikus.omska.cz/~bojkovsm/termodynamika/vodikova_vazba.html

Komentáře k vytvořeným materiálům

Milada Teplá (8.12.2012):

  1. Prezentace - graficky pěkná, písmo čitelné, některé obrázky rozmazané (např. na snímku č. 8, 11), anglické popisky. V didaktických poznámkách mi chybí informace o snímku č. 4. Určitě bych zopakovala, co jsou Van der Waalsovy síly včetně (i ostatní zmíněné nekovalentní interakce, což máte zřejmě v plánu). Chválím za zanimovaný obrázek hemoglobinu a vysvětlení konformačních změn.
  2. Odborný dotaz - "Terciární struktura je prostorové uspořádání sekundární struktury " To je převzato z jaké literatury?
  3. Didaktické poznámky - hezky zpracované, chválím za úvodní opakování minulé hodiny a za závěrečné shrnutí. Cíle hodiny jsou uvedené, je zapotřebí s nimi seznámit i žáky na začátku hodiny.
  4. Demonstační pokus - chválím za zařazení pokusu! Proč se roztok bílku ředí 0,5% roztokem NaCl? Má to nějaký vliv na průběh pokusu?
  5. Test - otázky jsou jednoznačné, test není náročný. Zařadila bych ho mezi klasické opakovací "testíčky". U poslední položky jsem se na chvilku zastavila u této věty: "Mezi denaturační činidla patří např. ____________ , ________________, ___________________." Toto je velmi složité na opravování. Co kdybych tam jako žák napsala např. jedlou sůl - podle čeho poznáte, že je (či není) deneturačním činidlem?

Eva Vrzáčková (5.12.2012):

  1. odborná správnost
    1. - v pořádku - velmi oceňuji propojení s praktickým životem (srpkovitá anémie, denaturace)
  2. didaktická způsobilost
    1. časové rozvržení - docela dobře zasazeno do kontextu – za peptidy a úvod do bílkovin - možná si myslím, že tomuto tématu není potřeba věnovat celá VH – 25 minut na strukturu bílkovin je možná hodně
    2. grafické a didaktické zpracování, prezentace - prezentace je hezká, líbí se mi použití obrázků - na 2. slide je velice hezké schéma - na 3. slide je obrázek rozmazaný a nevím, jestli by šel ze zadních lavic vidět - celkově – některé obrázky jsou trošku mázlé, ale myslím, že to v ostatních případech až tak nevadí :-) - na 5. slide možná až moc textu – dát třeba jen body, ale moc hezké spojení se životem a otázka do diskuse na přemýšlení - na 7. slide – asi chybka v nadpisu – místo primární má být asi sekundární - 12. slide – moc hezká animace na hemoglobin
    3. příprava - velmi podrobně zpracovaná, cíle adekvátní, budou splněny - na začátku i na konci hodiny opakování – také vhodně zvoleno i otázky - za dobré také považuji využití demonstračního pokusu – jednoduchý, názorný, lze z něj vyvodit dané poznatky - moc se mi líbí spojení s praktickým životem – hlavně u denaturace - jak už jsem psala výše – myslím, že odborný výklad o strukturách by nebyl na 25 minut
    4. test - jednoduchý, krátký - líbí se mi poslední cvičení – i naznačení, kolik slov je nutno doplnit. - ve druhém cvičení se mi moc nelíbí první tvrzení: Bílkoviny mají přesně danou strukturu. – jakou strukturu by možná chtělo doplnit... - hodnocení možná trošku mírnější
    5. použitelnost ve výuce - určitě materiály od Elišky jsou velmi hezké a dají se využít – hlavně prezentace je hezky zpracovaná - kladně hodnotím i návrh pokusu.

Jana Horáková (9.12.2012):

  1. Prezentace - 2.slide – perfektní znázornění moc se mi líbí. 6.slide obrázky příliš malé (klidně bych skládaný list rozkreslila na tabuli nebo našla hezčí obrázek.) 12.slide pohyblivý obrázek bude odvádět pozornost. A v první větě vypadlo zřejmě „jsou“. Líbilo se mi použití v každodenním životě. Písmo čitelné, prezentace přehledná (obr 3 trošku horší, ale to žáci přežijí)
  2. Didaktické poznámky - Cíle jasně definované odpovídající výkladu. Velice se mi líbilo zařazení pokusu do výuky. Úroveň odpovídá SŠ.
  3. Test - 3a - raději bych definovala jakou strukturu máš na mysli. (Může docházet ke změně konformace.) Hodnocení odpovídající.

Marie Kostelanská (10.12.2012):

  1. Didaktická příprava – líbí se mi, že u každého odstavce je uvedena alespoň jedna nebo více dotazů na žáky. Systematicky zpracovaná, nenašla jsem žádné chyby.
  2. Test se mi líbí, je krátký a výstižný. Možná by jen stálo za to, ho na stránku papíru lépe rozvrhnou, aby to nepůsobilo jako kvantum textu.
  3. Prezentace – přehledně zpracovaná doplněná obrázky. Libí se mi, že je doplněna demonstračním pokusem.

Jana Filipová (11.12.2012):

  1. Prezentace: Obrázky jsou nápadité a dobře ilustrují probíranou látku. slide 3 - obrázek sice ukazuje strukturu přehledně, názorně a je barevný, ale je rozmazaný; slide 4 - struktura je perfektní, na můj vkus je tam těch AK až moc, je to hodně drobné (blbě vidím i na blízko, natož pak z poslední lavice); slide 7 - chybný nadpis, jak psala už Evča
  2. Didaktické poznámky: cíle jsou formulovány správně, neomezují se na slovesa vyjmenuje, zopakuje... poznámka pro učitele o srpkovité anémii je poučná (ve třetím ročníku už o ní studenti asi slyšeli, takže možná sami budou něco vědět) pěkný pokus a vyvozování z něj, žáci se musí zamyslet; časová dotace se mi zdá adekvátní oceňuji, že otázky jsou odděleny barevně - přehlednost didaktickým odborníkům by chyběly metody a formy výuky (já si to podle přípravy umím představit) opakování na konci je bezva, často jsem se na praxích setkala s tím, že se to nedělá
  3. Test: otázka 3. - u otázek "Rozhodni, která je správně." je lepší varianta nesprávná navíc OPRAV tak, aby byla správně - to vede ke komplexnějšímu procvičení. Ze zadání mu nejdřív nebylo jasné, jestli kroužkuji správná nebo píšu A/N P/N. Bodování je možná mírnější, ale za půlku bodů bych taky trojku dávala.
  4. Celkový dojem je dobrý, obrázky jsou krásné a mě osobně tak motivují, provázání se životem aktivizuje a přibližuje chemii realitě.

Marie Tomanová (11.12.2012):

  1. prezentace
    1. 1. a 2. snímek je hezký, názorný
    2. 5. snímek má podle mého názoru moc textu
    3. 6. snímek – to, co máš napsané v textu, můžeš ukázat na snímku 7, takže já bych to tam vůbec nepsala – ale je to jenom můj názor
    4. 7. snímek – podle mě překlep – má tam být sekundární struktura denaturace – uvedla bych jako zajímavost třeba také černé vejce (čínská kuchyně) – kde syrové vejce zakopou do hlíny bohaté na minerály – po čase vejce vyndají je je „uvařené“ – denaturované a černé
  2. didaktické poznámky velmi pečlivě rozepsané
  3. test pěkný, jen otázka Charakterizuj terciární strukturu – se ti podle mého názoru budu hůře opravovat – je hodně otevřená udělala bych dvě varianty.

Jana Horská (13.12.2012):

  1. prezentace působí celkem vyváženým dojmem, textu je v ní tak akorát, oceňuji opakování na začátku hodiny uvedené v did. poznámkách , v prezentaci se mi líbí otázky směřované k žákům, pro udržení pozornosti, zajímavost se srpkovitou anémií určitě zaujme, podobně propojení s každodenním životem určitě bude mít motivační účinky,
  2. písemka by mohla dobře sloužit jako rychlé opakování v příští hodině, váhala jsem ale u formulace otevřená otázka v 1. cvičení je, myslím dobře položená, bude se snadno opravovat ve 3. úkolu – proteiny mají přesně danou strukturu – myslíš tím konečnou podobu proteinu?, a které látky přesně danou strukturu nemají?, váhám, jestli to není bezpředmětná otázka...

 

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz