Mgr. Lenka Škuderová - Tuky (učivo pro ZŠ)

Materiály:

Prezentace - Tuky (učivo pro základní školu)

tuky

Test - Přírodní látky

Didaktické poznámky k materiálům: zde

Použitá literatura:

  1. Škoda, J., Doulík, P.: Chemie pro ZŠ a víceletá gymnázia 9. Nakladatelství Fraus.
  2. Beneš, P.: Základy praktické chemie 2 (pro devátý ročník ZŠ). Nakladatelství Fortuna.
  3. Koloros, P.: Technika a didaktika školních chemických pokusů I.

Komentáře:

Milada Teplá (25.05.2011):

  1. Vše bylo prodiskutováno s L. Škuderovou u předchozí verze. Prezentace byla doplněna didaktickým manuálem, který jistě pomůže všem začínajícím učitelům. V manuálu je jasně řečeno, co žáci mají znát a co je pouze rozšiřujícím učivem. Učivo je doplněno o dva motivační pokusy.
  2. Test - v textovém editoru bych chemické vzorce v reakci fotosyntézy upravila pomocí dolních indexů (C6H12O6 na C6H12O6 apod.).

 

 

Komentáře ostatních studentů:

Terezie Buršíková (24.5.2011):

  1. Prezentace i didaktické poznámky se mi líbí. Díky pokusům a ukázkám je látka pro žáky ZŠ jistě zajímavější i názornější.
  2. Příklad testu je z celé kapitoly přírodních látek. Nevím, jak velkou hodinovou dotaci na tuto látku máte, ale pokud je kolem 8 hodin myslím si, že je třeba látku před testem zopakovat např. pomocí pracovních listů.

Ilona Sadílková (26.05.2011):

  1. Prezentace a didaktické poznámky se mi zdají hodně prakticky napsané. (Pozn. L. Škuderové: nerozumím termínu "hodně prakticky napsané" :-) ) (Reakce I. Sadílkové: Tím "hodně prakticky napsané" jsem myslela, že je to opravdu napsané od letitého učitele, který ví, co dělá a skládám poklonu. Je z toho cítit praxe.)
  2. Co se týče prezentace myslím, že se začíná zbytečně hned složitější chemickou stránkou tuků. Obecné věci ,které děti již trošku ze svého života znají, jsou na konci prezentace. Navíc nevím, jestli je brán zřetel, že učivo estery a esterifikace a samozřejmě i karboxylové kyseliny bylo již probráno dříve v rámci organické chemie. Takže je možno již navázat na to, co již žáci umí. (Pozn. L. Škuderové: chemie je o chemické podstatě látek, vedlejší omáčkou bych začínala třeba v přírodopisu při probírání zdravé výživy.) (Reakce I. Sadílkové: Chemie je sice o chemické podstatě látek, ale měly bychom navazovat na to, co děti umějí a znají ze svého života, jinak, když na ně spustíme hned pojem triacylglyceroly, tak z toho budou zaskočeni a dál už se jich to jakoby týkat nebude, protože "nenaskočí".)
  3. Nevím, jestli je možno tolik času (3hodiny) věnovat tukům,jelikož se tuky probírají v rámci přírodních látek a časová dotace je myslím neuskutečnitelná. (Pozn. L. Škuderové: přírodní látky učím ráda a proto na toto téma obětuji i výce vyuč. hod., uberu v učivu uhlovod. derivátů.)
  4. Možná by třetí hodina měla být věnována v rámci chemického semináře jako laboratorní práce: výroba mýdla pro žáky,které zajímá chemie a v hodině jen říci, že se tuky používají průmyslově na výrobu mýdel. (Pozn. L. Škuderové: pokaždé praktická ukázka hovězího loje a toho, co lze z něho vyrobit v rámci normální výuky, byla pro žáky motivující. Dělám to i z toho důvodu, že po probrání přírodních látek zařazuji Detergenty a vyrobené mýdlo se mi hodí. Při LP díky vysoké koncentraci NaOH žáci tento pokus dělat nemohou a chem. seminář na ZŠ nemáme.)
  5. Vitamíny ADEK v prezentaci na snímku 11 by žáci mohli pochopit jinak.
  6. V prezentaci snímek 8 a 9 se mi zdá nadstandard mluvit na ZŠ o vosku a fermeži. Není nutné. (Pozn. L. Škuderové: Na naší ZŠ mají žáci učebnice i prac. sešit od Frause, kde jsou popsány i vosky a fermež. Rovněž beru, že je to nadstavba, pokud však chci, aby zvládli vyplnit úkoly v prac. sešitě na téma tuky, o voscích a fermeži se zmíním.)(Reakce I. Sadílkové: I tak vosky a fermež se mi nezdají jako dobré téma zařazovat do učiva pro ZŠ.)
  7. Test: Je praktické,že je test proveden na A, B skupinu. Ovšem žáci si lehce mohou tipnout v testu, aniž by něco věděli. Možná by bylo lepší namixovat test s otázkami, kde se musí doplňovat či zařazovat. (Pozn. L. Škuderové: Žáci, především méně inteligentní, což je na ZŠ většina, vítají, pokud v testu lze něco tipnout :-) A po pravdě tímto způsobem se jim snažím test ulehčit.) (Reakce I. Sadílkové: Máme děti učit o chemii a něco se snažit naučit a nebo je naučit tipovat? V tom případě vše, co slyšeli z prezentace nebudou poslouchat a budou doufat, že v písemce něco tipnou!)

Alena Lukavská (29.05.2011):

  1. Téma 3 vyuč.hodin je věnováno tukům, výklad má strukturu, ale vyřadila bych snímky 8 (vosky) a 9 (fermež), které mezi tuky nepatří. Zařadila bych je až po výkladu tuků jako další podskupinu lipidů. Snímek 7 pojednává o nasyc. a nenasyc. MK a snímek 10 na to navazuje ztužováním tuků.
  2. Uvedla bych vzorec glycerolu vedle vzorců VMK (indexy u vzorců vdole-napsat ve wordu).
  3. K nadpisům u snímků 5, 6, 7 bych připsala slůvko tuky.
  4. Formulace "vitaminy ze skupiny ADEK" mi přijde nepřesná. Asi by bylo lépe napsat "rozpouští vitaminy A, D, E, K".

Eva Kuchařová (31.05.2011)

  1. Práce je velmi pěkně zpracovaná, je přehledná a systematická. Dá se podle ní jít do hodiny a učit.
  2. Velmi oceňuji shrnutý zápis do sešitu (shrnutí toho podstatného).
  3. Na snímku č.2 bych maximálně opravila překlep karboxylových kyselin (mystných kyselin).
  4. Žluknutí tuku by si možná mohli žáci sami doma vyzkoušet, nebo možná přinejmenším určitě sami odvodí, co se stane, když nechají máslo týden na kuchyňské lince nebo zapomenuté dlouhou dobu v lednici. A možná by stálo za to upozornit je na zdravotní rizika spojená s požitím žluklého tuku.

Ludmila Červinková (01.06.2011):

  1. Velmi oceňuji přidaný manuál k přírodním látkám, zejména poznámky, co a kdy si mají žáci zapsat do sešitů. Podle tohoto manuálu bych klidně vyrazila na hodinu chemie probírat přírodní látky. Vzhledem k tomu, že mám velké problémy u své prezentace s množstvím probírané látky (je toho moc) a nevím, co z ní ubrat, je pro mě tato prezentace inspirující. Je krátká, přehledná, je tam vše podstané tak, aby to žáci mohli dostatečně vstřebat.

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz