Ilona Sadílková - Tuky (učivo pro ZŠ)

Materiály:

Prezentace - Tuky (učivo pro základní školu)

tuky

Prezentace - Tuky (ve formě pdf) Pokud někdo nemůže otevřít prezentaci, zde je k dispozici ve formě PDF souboru. Ovšem, vše je ve statické podobně (bez animací).

Test - Tuky

Laboratorní práce - Mýdlo

Laboratorní práce - Povrchové napětí kapalin

Didaktické poznámky k materiálům: zde

Použitá literatura a webové zdroje:

  1. P. Beneš, V. Pumpr, J. Banýr: Základy chemie 2
  2. P. Beneš, V. Pumpr: Minimum chemie
  3. M. Bárta: Jak nevyhodit školu do povětří
  4. M. Klečková, P. Los: Seminář a praktikum z chemie pro 2.stupeň ZŠ
  5. obrázky z www.google.com
  6. http://canov.jergym.cz/

Komentáře:

Milada Teplá (02.06.2011):

  1. Obsah - přiměřený, motivační obrázy jsou vhodně zvolené.
  2. Líbí se mi zařazení pokusů do výuky.
  3. V didaktických poznámkách bych na začátku zdůraznila, že žáci mají z minulé hodiny úkol přinést ukázku nějakého (libovolného) tuku (alespoň tak jsem to pochopila).
  4. Prezentace: Na můj vkus přílišné používání animačních prvků (téměř veškerý text je upraven jako animace - např. že najíždění textu apod., musí se moc klikat) (Pozn. I. Sadílkové: mám takto schválně vyrobeny animační prvky,protože mě to tak vyhovuje a nechci žákům dříve ukazovat text, než-li k tomu dojdeme. Možná najíždění textu je přemrštěné).
  5. Prezentace: "Obrázek v učebnici str.65/obr. 133." Ve které máte na mysli? (Pozn. I. Sadílkové: jedná se o učebnici: P. Beneš, V. Pumpr, J. Banýr: Základy chemie 2)
  6. Chemické vzorce - je vhodné používat nějaký chemický program (např. Chemsketch, který si zdarma můžete stáhnout z internetu, viz odkaz "didaktika biochemie - obecně").
  7. Prezentace - pravděpodobně to bude verzí mého powerpointu, ale písmo mám trošičku rozhozený.
  8. Test - pozor lipidy není synonymem pro tuky.
  9. Test - margaríny jsou živočišného původu? (Pozn. I. Sadílkové: jedná se o omyl, bude napraveno.).(http://cs.wikipedia.org/wiki/Margar%C3%ADn)
  10. Test - přikláním se i k procentuálnímu vyjádření. (není chyba)
  11. Test - oceňuji dodání autorského řešení.
  12. Laboratorní pokusy - vhodný výbě a přehledné zpracovaní.

Komentáře ostatních studentů:

Terezie Buršíková (24.5.2011):

  1. Hodina podle popisu bude pro žáky jistě zajímavá - řada experimentů a názorné ukázky. Líbí se mi.
  2. Na učitele jsou kladeny nároky po organizační stránce - zvládání celé třídy při motivačních experimentech, které provádí sami žáci.
  3. Nevím přesně, jak si budou žáci dělat zápis nebo zda mají žáci prezentaci i na ZŠ k dispozici, ale vyplněný pracovní list jako jediný zápis z hodiny, vzhledem k rozsahu otázek v testu, mi přijde nedostatečný.

Eva Kuchařová (07.06.2011):

  1. Prezentace je velmi pěkná, má vhodně a zajímavě vybrané obrázky.
  2. Osobně bych ubrala animace a text.
  3. V prezentaci mi trochu chybí vlastnosti tuků.
  4. Když už je velmi prakticky hodina zaměřena, proč se třeba nezmínit o tom, jak odstarnit mastnou skvrnu z oblečení?
  5. U testu oceňuji autorské řešení, ale zdá se mi oproti prezentaci dost náročný.
  6. Možná by bylo dobré více rozšířit manuál, aby bylo jasné, co je pro žáky důležité, a co se po nich bude chtít.

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz