Materiály:
Prezentace - Tuky (učivo pro základní školu)
Prezentace - Tuky (ve formě pdf) Pokud někdo nemůže otevřít prezentaci, zde je k dispozici ve formě PDF souboru. Ovšem, vše je ve statické podobně (bez animací).
Test - Tuky
Laboratorní práce - Mýdlo
Laboratorní práce - Povrchové napětí kapalin
Didaktické poznámky k materiálům: zde
Použitá literatura a webové zdroje:
- P. Beneš, V. Pumpr, J. Banýr: Základy chemie 2
- P. Beneš, V. Pumpr: Minimum chemie
- M. Bárta: Jak nevyhodit školu do povětří
- M. Klečková, P. Los: Seminář a praktikum z chemie pro 2.stupeň ZŠ
- obrázky z www.google.com
- http://canov.jergym.cz/
Komentáře:
Milada Teplá (02.06.2011):
- Obsah - přiměřený, motivační obrázy jsou vhodně zvolené.
- Líbí se mi zařazení pokusů do výuky.
- V didaktických poznámkách bych na začátku zdůraznila, že žáci mají z minulé hodiny úkol přinést ukázku nějakého (libovolného) tuku (alespoň tak jsem to pochopila).
- Prezentace: Na můj vkus přílišné používání animačních prvků (téměř veškerý text je upraven jako animace - např. že najíždění textu apod., musí se moc klikat) (Pozn. I. Sadílkové: mám takto schválně vyrobeny animační prvky,protože mě to tak vyhovuje a nechci žákům dříve ukazovat text, než-li k tomu dojdeme. Možná najíždění textu je přemrštěné).
- Prezentace: "Obrázek v učebnici str.65/obr. 133." Ve které máte na mysli? (Pozn. I. Sadílkové: jedná se o učebnici: P. Beneš, V. Pumpr, J. Banýr: Základy chemie 2)
- Chemické vzorce - je vhodné používat nějaký chemický program (např. Chemsketch, který si zdarma můžete stáhnout z internetu, viz odkaz "didaktika biochemie - obecně").
- Prezentace - pravděpodobně to bude verzí mého powerpointu, ale písmo mám trošičku rozhozený.
- Test - pozor lipidy není synonymem pro tuky.
- Test - margaríny jsou živočišného původu? (Pozn. I. Sadílkové: jedná se o omyl, bude napraveno.).(http://cs.wikipedia.org/wiki/Margar%C3%ADn)
- Test - přikláním se i k procentuálnímu vyjádření. (není chyba)
- Test - oceňuji dodání autorského řešení.
- Laboratorní pokusy - vhodný výbě a přehledné zpracovaní.
Komentáře ostatních studentů:
Terezie Buršíková (24.5.2011):
- Hodina podle popisu bude pro žáky jistě zajímavá - řada experimentů a názorné ukázky. Líbí se mi.
- Na učitele jsou kladeny nároky po organizační stránce - zvládání celé třídy při motivačních experimentech, které provádí sami žáci.
- Nevím přesně, jak si budou žáci dělat zápis nebo zda mají žáci prezentaci i na ZŠ k dispozici, ale vyplněný pracovní list jako jediný zápis z hodiny, vzhledem k rozsahu otázek v testu, mi přijde nedostatečný.
Eva Kuchařová (07.06.2011):
- Prezentace je velmi pěkná, má vhodně a zajímavě vybrané obrázky.
- Osobně bych ubrala animace a text.
- V prezentaci mi trochu chybí vlastnosti tuků.
- Když už je velmi prakticky hodina zaměřena, proč se třeba nezmínit o tom, jak odstarnit mastnou skvrnu z oblečení?
- U testu oceňuji autorské řešení, ale zdá se mi oproti prezentaci dost náročný.
- Možná by bylo dobré více rozšířit manuál, aby bylo jasné, co je pro žáky důležité, a co se po nich bude chtít.