Monika Petriláková - Metabolismus sacharidů

Materiály:

Prezentace - Metabolismus sacharidů

obr

Test

Pracovní list

Schema

Hra BINGO

Didaktické poznámky

Komentáře:

Milada Teplá (14.01.2012):

  1. Prezentace je přehledná a čitelná. Je v ní minimum textu, což je výhodné. Učitel poté musí mít dobře rozmyšlen výklad (viz didaktické poznámky.
  2. Obě vyučovací hodiny jsou promyšlené. Na první pohled se může zdát, že je výkladu věnováno mnoho času, nicméně, výklad je prokládán otázkami, které by měly žáky aktivizovat.
  3. Chemické názvosloví a): je zapotřebí se buď rozhodnout používat foneticky psané názvy (-óza, -izmus, -áza), anebo pojmy psát "mezinárodně" (-osa, -ismus, -asa). Jedna věc jsou ztažené obrázky, na jejichž přepisování není čas (to opomíjím). Druhá věc je vlastní text - v materiálech to nemáte sjednocené.
    (Pozn. M. Petrilákové: Tolika probíraného tématu fruktosa/fruktóza jsem si vědoma, ale leckdy i obrázky, ze kterých jsem čerpala to měly pokaždé jinak a také mě leckdy zradil i Word a opravoval mne, takže se předem omlouvám za obojí typ, ale žákům
    by bylo řečeno, že mohou používat obojí.)
  4. Chemické názvosloví b): nepoužívat názvy glyceral a glyceron (nepoužívají se), ale glyceraldehyd a dihydroxyaceton.
  5. Na 1. snímku je použit nekvalitní obrázek.
  6. 5. snímek je překlep (pyruát).
  7. Otázky v úvodu jsou zajímavé. Některé z nich bych upravila (předpokládám totiž, že žáci netuší, co je glykolýza a pyruvát). Např otázku "V jaké fázi glykolýzy je potřeba kyslík?" bych přepsala na "Je potřeba kyslík při odbourávání (při oxidaci) glukosy (sacharidů)?" (odpověď poté v rámci druhé VH je nutné prodiskutovat).
  8. Anabolismus x katabolismus. Z didaktických poznámek mně osobně vyplynulo, že v rostlinách probíhají anabolické děje (fotosyntéza) a v lidském organismu katabolické děje (glykolýza). Trochu se opomenulo, že i v lidském organismu dochází k anabolickým dějům (glukoneogenese a syntéza glykogenu).
  9. Oba děje (glykolýza i citrátový cyklus) probíráte moc dopodroba (v této podobě se to přednáší na vš). Jednotlivé reakce i s názvy enzymů, které je katalyzují, jsou pro sš nad rámec (na podrobnosti se ptají též otázky z testu). Metabolické děje na sš (nepřírodovědného zaměření) stačí probírat schematicky (viz přiložený dokument schema). Důležité je (jak sama v poznámkách píšete) pochopit podstatu tohoto odbourávání: glukosa se odbourává tak, že dochází k její pozvolné oxidaci za vzniku NADH, Energie se ukládá do struktury ATP, v průběhu glykolýzy se glukosa odbourá na pyruvát (k. pyrohroznovou) za uvolnění 2 molekul ATP a 2 molekul NADH. Tento děj probíhá v cytosolu buněk atd. V didaktických poznámkách samozřejmě lze rozepsat i více dopodrobna - poté je ale zapotřebí vymezit, co si mají pamatovat žáci a co už je nad rámec.
  10. CHYBA, glukosa není nejjenodušší sacharid (v did. poznámkách). Tím je glyceraldehyd a dihydroxyaceton (triosy).
  11. V didaktických poznámkách se vyskytuje pár nepřesností, např. u snímku č. 11 "která pak dále postupuje nejčastěji do Krebsova cyklu, takže výchozí látky jsou CO2, H2O a energie. " zde bych připsala "do Krebsova cyklu a následně do dýchacího řetězce". Snímek č. 12 místo "nemají dýchací řetězec" bych napsala "nemají mitochondrie" atd. Nečetla jsem příliš dopodrobna.
  12. Na kontrolu domácích úkolů, bych nechala více času (vysvětlení biotechnologie, glykemického indexu). Navrhuji u např. tří žáků úkol vybrat a oznámkovat. U glykemického indexu nevím, zda je to zcela správně vysvětleno (nechce se mi myní studovat definece), ale zdá se divné, že bychom hranolky tak rychle strávili (možná, že se mýlím).
  13. Hra BINGO - moc se mi líbí a žáci budou určitě nadšení. Dopsala bych více otázek (je velká pravděpodobnost, že se mohou zmýlit a zaškrtnou špatnou odpověď).
  14. Pozitivně hodnotím nápaditost ve spojení s jednoltivými úkoly a propojení s praktickým životem.
  15. Schémata jsou použity z webu www.mojechemie.cz, ze kterého vesměs vycházíte. Citace mě zarazila, tak jsem se na tento web podívala a zjistila jsem, že používají schemata, která jsem vytvářela já osobně a jsou součástí prezentací, které tvoří náplň kurzů na dl.cuni.cz. (to samozřemě nevytýkám vám).

 

Komentáře ostatních studentů:

Student (15.01.2012):

  1. Prezentace je po grafické stránce moc pěkná.
  2. Hra bingo je neotřelá – dobrý nápad.

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz