Veronika Nagelová - Fotosyntéza

Materiály:

Prezentace - Fotosyntéza

fotos

Prezentace - Faktory ovlivňující fotosyntézu

fotos2

Test A

Test B

Křížovka

Pracovní list

Teoretický podklad pro učitele

Metodické pokyny

Použitá literatura a webové zdroje:

Komentáře:

Milada Teplá (08.01.2012):

Komentář k materiálům:

  1. 30-35 minut určených pro výklad je pro žáky hodně. Navrhovala bych tématu fotosyntéza vyučovanému v nabízeném rozsahu věnovat více hodin (4).
  2. Animace vytvořená v prezentaci je zdařilá, nicméně, bych doplnila jeden proton (na dva přenesené elektrony z pQ na pC se přenesou dohromady 4 protony do lumen). Je to i patrné z originální prezentace doc. Pavlové (myslím, že snímek 37-45).
  3. Sama bych animaci začala fotolýzou vody.
  4. Kladně hodnotím poměrně rozsáhlý výkladový text přiložený k didaktickým poznámkám. Jen bych tam zmínila, že při vázání elektonu na pQ se musí ZÁROVEŇ navázat proton ze stromatu.
  5. Na snímku č. 21 je znázorněno schéma Calvinova cyklu. Dle mého názoru není v této podobě vhodné pro výuku na sš. Jak žákům vysvětlíte co znamená C7, C4, C2. Aby toto žáci pochopili, musela byste jim vysvětlit pentosový cyklus a jednotlivé transaldolasové a transketosové a jiné reakce. Nebo se to naučí nazpaměť.(Osobně bych z glyceraldehyd-3-fosfátu vedla šipku k ribulosa-5-fosfátu a poté vznik ribulosa-1,5-bisfosfátu, ale možné že i toto je pro žáky nad rámec SŠ pojetí učiva, záleží na schopnostech žáků).
  6. 3-fosfoglyceraldehyd nebo glyceraldehyd-3-fosfát?
  7. Jinak prezentace je velice pěkně graficky zpracovaná.
  8. Obsahově chvilkami nad rámec SŠ pojetí biochemie.
  9. Křížovka je zajisté příjemným zpestřením hodiny.

Komentář k testům:

  1. Nápadité, obodování adekvátní, stupnice též.
  2. Doplňování do grafů - jen s předchozí prezentací, jinak složitější.

Komentáře ostatních studentů:

K. Čiháková (15.01.2012):

  1. Koukám, že jsme to na hodiny rozdělily stejně. Jen nechápu ještě tu druhou prezentaci „faktory ovlivňující fotosyntézu“, když máš v poznámkách 1.VH primární fáze, 2.VH sekundární fáze (Clavin, C3/4,CAM)? V první chvíli jsem myslela, že celá jedna přednáška je jedna prezentace (to by se nestihlo) a druhá je druhá prezentace.
  2. Brainstorming na začátku je dobrý nápad.
  3. Celkově prezentace pěkná, já bych je neunavovala tou rovnicí sekundární fáze fotosyntézy.

Milada Teplá, e-mail: rostejnskamilada@seznam.cz, milada.tepla@natur.cuni.cz